کد خبر 231807
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

وکیل سایبری در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

نکاتی که برای معامله رمزارز باید بدانید تا سرتان کلاه نرود

نکاتی که برای معامله رمزارز باید بدانید تا سرتان کلاه نرود

یک کارشناس و وکیل سایبری نکات مهمی را که برای معامله رمزارز باید بدانیم تا سرمان کلاه نرود را تشریح کرد.

علیرضا طباطبایی هاشمی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با «حیات» با اشاره به افزایش کلاهبرداری ها و همچنین اشتباهات در معاملات رمزارز گفت: بسیاری از جوانان امروزه معاملات "رمز ارز" و عملیات "ترید" انجام می دهند که همین موضوع باعث بروز اشتباهات و وقوع جرایم در فضای مجازی شده است.

وی با اشاره به ویژگی های رمز ارز ها عنوان کرد: از ویژگی های این نوع ارز مشخص نبودن هویت دارنده و تفاوت آن با خرید و فروش حاکم بر سیستم بانکی است به طوری که شما نمی توانید در صورت بروز اشتباه اقدام به بازگرداندن پول خود کنید؛ در نتیجه در بسیاری از موارد افراد به اشتباه یک رمز ارز را به یک والت واریز می کنند.

کارشناس و وکیل سایبری ادامه داد: کار کسی که اشتباه را انجام داده خیلی سخت تر از زمانی است که پول را به صورت ریالی از حسابی به حساب دیگر واریز کرده است.

وی گفت: اول این شخص باید ثابت کند پولی که به اشتباه به ولت واریز کرده متعلق به چه کسی است؟ در اصل انتساب ولت به شخص باید مشخص شود؛ نکته دوم مرجعی مثل بانک یا دستگاه قضایی وجود ندارد که بدون توجه به خوانده یا صاحب حساب پول را برگرداند.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: در اصل به دلیل آنکه حاکمیت متمرکزی به روی ولت ها و رمز ارز ها وجود ندارد شخص ملزم است خودش پول را به یک حساب برگرداند؛ به همین دلیل باید دقت کافی داشته باشید که رمز ارزی که قرار است انتقال بدهید دقیقا به حساب چه شخص منتقل می شود.

وی بیان کرد: توصیه ی من این است که قبل از آن که  میزان کامل پرداختی را انجام دهید چند تتر واریز کنید و مطمئن شوید رمز ارز درست به آدرس مد نظر واریز شده است و بعد کل معامله را انجام دهید.

هاشمی در پایان گفت: نکته ی آخر این است که حتما مستند سازی انجام دهید. شخصی که آدرس ولت را به شما می دهد داخل یک پیام رسان درست مثل ایتا، واتس اپ، بله به غیر از تلگرام که قابلیت پاک کردن پیام به صورت دو طرفه را دارد آدرس ولت را اعلام کند تا نتواند زیر حرفش بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha