کد خبر 231336
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

گزارش حیات از بروز شکاف عمیق میان رهبران آمریکا و اسرائیل؛

حتی بایدن هم اعتراف کرد، اسرائیل درحال شکست خوردن است

حتی بایدن هم اعتراف کرد، اسرائیل درحال شکست خوردن است

جو بایدن گفته بنیامین نتانیاهو باید رویه خود را تغییر دهد و هشدار داد که «بمباران بی‌رویه» اسرائیل در غزه خطر منزوی شدن این کشور را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل  حیات؛ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت که اسرائیل در حال از دست دادن حمایت خود به‌دلیل بمباران «بمباران بی‌رویه» غزه است و بنیامین نتانیاهو باید تغییر کند. اظهارات بایدن که در جمع کمک کنندگان به کمپین انتخاباتی مجددش در سال ۲۰۲۴ بیان شد، انتقادی ترین اظهارات او تا به امروز در مورد مدیریت نتانیاهو در جنگ اسرائیل و حماس بود.

جو بایدن گفته بنیامین نتانیاهو باید رویه خود را تغییر دهد و هشدار داد که «بمباران بی‌رویه» اسرائیل در غزه خطر منزوی شدن این کشور را به همراه دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا با ارائه شدیدترین انتقادات خود از ائتلاف راست افراطی نخست وزیر اسرائیل از زمان آغاز حمله نظامی این رژیم به غزه، گفت: اسرائیل «شروع به شکست» کرده است. بایدن در این سخنرانی ائتلاف نتانیاهو را «محافظه کارترین دولت در تاریخ اسرائیل توصیف کرد که زیر بار راه‌حل دو کشوری نمی‌رود».

بایدن ادامه داد: «امنیت اسرائیل می‌تواند متکی به ایالات متحده باشد، اما در حال حاضر بیش از این است. اسرائیل علاوه بر آمریکا، اروپا را دارد، بیشتر جهان را دارد. اما آنها با اصرار بر بمباران بی‌رویه‌ای که هم‌اکنون درغزه رخ می‌دهد، شروع به از دست دادن این حمایت کرده‌اند.» بایدن گفت: «من فکر می کنم آن‌ها باید تغییر کنند، این دولت حرکت رو به جلو را برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد کرد.»

این موضع گیری بایدن درحالی صورت گرفته است که مقامات غزه می‌گویند که بمباران‌های تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی در غزه، تا این لحظه  با برجاگذاشتن ۱۸ هزار کشته، ۵۰ هزار زخمی  و تخریب بی‌سابقه زیرساخت‌های مناطق مسکونی غزه، منجر به وقوع یک بحران انسانی بزرگ شده است.

این اظهارات بایدن همچنین دریچه جدیدی راجع به گفتگوهای خصوصی رهبران امریکا و رژیم صهیونیستی برای افکارعمومی باز کرد. وی به گفتگوی خصوصی خود با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد که در آن نتانیاهو گفته است: «شما آلمان را بمباران کردید، شما بمب اتم را انداختید که در نتیجه آن غیرنظامیان زیادی کشته شدند.» بایدن اما در پاسخ گفته است: «بله، به همین دلیل است که همه این مؤسسات پس از جنگ جهانی دوم راه اندازی شدند تا دیگر تکرار ان اتفاقات تکرار نشوند. بایدن در ادامه به نتانیاهو گفته است: «همان اشتباهاتی را که ما در ۱۱ سپتامبر مرتکب شدیم، انجام ندهید. به جز آن اشتباهات دلیل دیگری برای اینکه ما مجبور باشیم در یک جنگ طولانی در افغانستان  بمانیم وجود نداشت.»

تا پیش از این، بایدن حتی با وجود این گفتگوهای خصوصی سخت، تا حد زیادی در برابر فشار علنی بر نتانیاهو مقاومت کرده بود. رئیس‌جمهور ایالات متحده در سراسر دوران سیاسی خود، از جمله تلاش‌های جنگی کنونی اسرائیل، علناً از حامیان سرسخت اسرائیل بوده است.

با این حال اما دستیاران بایدن، از جمله کامالا هریس (معاون رئیس جمهور)،  لوید آستین (وزیر دفاع) و آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه)، طی هفته‌های گذشته به شدت از اسرائیل و رویکرد آن در قبال تلاش‌های نظامی‌اش در غزه انتقاد کرده‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی دررابطه رابطه با این اظهارات بایدن به خبرنگار فاینشنال تایمزگفت: « این اظهارات رئیس‌جمهور بخشی از تلاش سازمان یافته کاخ سفید برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو نبود، بلکه خارج از برنامه و به‌طور تصادفی صورت گرفته است.

بایدن همچنین پس از این سخنرانی، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که بعدازظهر دیروز در کاخ سفید برگزار شد، گفت: «برای اسرائیلی‌ها این را روشن کرده‌ام که امنیت فلسطینیان بیگناه هنوز یک نگرانی بزرگ است و آن‌ها از این موضوع آگاه هستند». رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «اقدامات اسرائیل باید با تلاش برای انجام هر کاری برای جلوگیری از صدمه دیدن، کشته شدن و از دست رفتن غیرنظامیان بیگناه فلسطینی سازگار باشد.»

این اظهارات بایدن درحالی صورت گرفت که نتانیاهو صبح روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفته بود: «اسرائیل برای تهاجم زمینی خود به غزه از آمریکا حمایت کامل دریافت کرده و واشنگتن مانع از فشار بین‌المللی برای توقف جنگ شده است.» وی افزود: درباره «فردای پس از نابودی حماس» اما اختلاف نظر وجود دارد و امیدوارم در این موضوع نیز بتوانیم به توافق برسیم.

باتوجه به بالاگرفتن اختلافات لفظی بین مقامات اسرائیل و امریکا اما، ایالات متحده هفته گذشته قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که به طور گسترده مورد حمایت قرار گرفته و خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود وتو کرد.

 در چنین شرایطی، قرار است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، این هفته به اسرائیل سفر کند تا درک بهتری از برنامه‌های جنگی دولت یهود و زمان‌بندی آن‌ها داشته باشد. بایدن گفت  لوید آستین (وزیر دفاع امریکا) همچنین به خاورمیانه می رود تا درباره «تلاش‌های بین المللی برای حفاظت از جریان آزاد تجارت از طریق دریای سرخ» گفتگو کند. مقامات آمریکایی انتظار دارند که جنگ در اوایل ژانویه به مرحله جدیدی برسد.

دولت بایدن همچنین روی طرح‌هایی برای غزه پس از جنگ کار کرده است. دیپلمات‌های غربی و عرب به طور خصوصی می‌گویند تا زمانی که نتانیاهو در قدرت باقی بماند، دستیابی به هر نوع راه‌حل تشکیل دو کشور عملاً غیرممکن خواهد بود.

نتانیاهو قبلاً وعده داده بود که از تشکیل کشور فلسطینی جلوگیری می‌کند و در روزهای اخیر به شدت از توافق اسلو و قراردادهای دهه ۱۹۹۰ که تشکیلات خودگردان فلسطین را ایجاد کرد، انتقاد کرده است. ایالات متحده اما برای جایگزینی مجدد تشکیلات خودگردان (که تا زمان برکناری توسط حماس در سال ۲۰۰۷ بر غزه حکومت می‌کرد) به جای حماس در غزه تلاش می‌کند.

با این حال، نتانیاهو بارها گفته است که با بازگشت تشکیلات خودگردان به غزه مخالفت خواهد کرد و روز سه شنبه نیز این موضع را تکرار کرد. وی در بیانیه ای با اشاره به جناح فتح محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، گفت: «غزه نه حماستان خواهد بود و نه فتحستان».

در مجموع به نظر می‌رسد که اصرار بیش از حد نتانیاهو بر کشتار غیرنظامیان غزه  برای جبران افتضاحی که در هفتم اکتبر برای او و دولتش پیش آمد، حتی سفت‌و سخت ترین حامیان او همچون ایالات متحده را نیز را از دستش عاصی نموده است.

با وجود اینکه بالا گرفتن اختلافات لفظی میان رهبران آمریکا و رژیم اشغالگر قدس را می‌توان نشانه عمیق شدن شکاف بین این دو متحد استرتژیک درنظر گرفت، اما به هیچ وجه نمی‌توان امیدوار بود که چنین شکاف‌هایی که اغلب در مواقعی که دموکرات‌ها در آمریکا و محافظه‌کاران در اسرائیل بر سر کارند رخ می‌دهد، آمریکایی‌ها را به اتخاذ اقدام موثری در جهت جلوگیری از جنایات بی‌سابقه این رژیم در غزه وادارد. شاهد این ادعا را نیز می‌توان در موارد بسیار متعددی  در طول تاریخ یافت.

بزنگاه‌های تاریخی که آمریکایی‌ها باتوجه به وجود اختلافات آشکار با اسرائیلی‌ها درعمل به صورت تمام‌قد پشت‌سر آن‌ها ایستاده‌اند بسیارند. آخرین نمونه‌اش همین هفته پیش رخ داد؛ وتوی قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری در شورای امنیت با تنها یک رای مخالف ایالات متحده آمریکا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha