کد خبر 231302
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

حیات از تصویب آتش بس در غزه گزارش می‌دهد؛

حقوق بشر در خواب غفلت/ تصویب آتش بس باید مساوی با اعلام پایان جنگ باشد

حقوق بشر در خواب غفلت/ تصویب آتش بس باید مساوی با اعلام پایان جنگ باشد

با گذشت قریب به 80 روز آیا موقع آن نرسیده است که با توجه به تصویب آتش بس در مجمع سازمان‌ ملل،حال سازمان حقوق بشر نیز از نسل کشی‌ها جلوگیری کرده و پایان جنگ را اعلام کنند؟

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ از 5 اکتبر تاکنون تعداد زیادی از افراد غیر نظامی در غزه به شهادت و تعداد زیادی زخمی شده اند. طی دو ماه گذشته کشورهای مختلفی تلاش کردند تا بتوانند با آتش بس از ادامه جنگ جلوگیری کنند، با توجه به اینکه هر بار این قطعنامه در سازمان حقوق بشر با رای منفی روبرور شده است. اما اینبار دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام شد، این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است.

عصر روز سه شنبه به وقت محلی تهران، سازمان ملل در خصوص اتفاقات اخیر در نوار غزه، جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد که در این جلسه قطعنامه برقراری آتش بس فوری با حضور نمایندگان 193 کشور تشکیل و با رای 153 کشور به تصویب رسید، همچنین از میان کشورهای حاضر در این نشست 23 عضو رای ممتنع و 10 عضو را منفی دادند. با توجه به اینکه پیش‌تر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، نسبت به بمباران‌های بیش از حد در غزه  به رژیم صهیونیستی نسبت به از دست دادن حمایت جامعه بین المللی اخطار داده بود، تصویب این قطعنامه به این اخطار، رنگ تازه ای از نبود اعتماد جهانیان نسبت به صهیونیست‌ها داد.

براساس این گزارش از آغاز جنگ در غزه تا کنون مجمع عمومی سازمان ملل برای دومین بار این قطعنامه را به تصویب رسانده است. این قطعنامه که در دهمین جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده است، رویکردی بی طرفانه داشته و برای حمایت از آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا، حمایت از غیرنظامیان و اجرای تعهدات حقوقی و بشردوستانه، است. با توجه به اینکه در مجمع سازمان ملل بر خلاف شورای امنیت، حق وتو وجود ندارد. اما این قطعنامه الزام آور نیست و به منزله ایده و باور شاخص جهانی بوده است. امروزه همه مردم جهان و آزادی خواه نسبت به وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین نگران هستند. مردم جهان خواستار حفاظت از همه غیرنظامیان در فلسطین و اسرائیل هستند لذا باید طبق قوانین بین المللی و بشر دوستانه همه قوانین رعایت شود.

در نشست مجمع سازمان بین الملل، نماینده اسرائیل با در دست گرفتن تصویری از یحیی سنوار، رئیس جنبش حماس با عصبانیت اعلام کرد: اگر آتش بس واقعی می‌خواهید با حماس تماس بگیرید. وی در ادامه به درخواست‌ها برای آتش‌بس اعتراض کرد و سازمان ملل را لکه‌ای اخلاقیبرای بشریت خواند.

حقوق بشر در خواب غفلت/ تصویب آتش بس باید مساوی با اعلام پایان جنگ باشد

در این نشست قبل از به رای گذاشتن قطعنامه آتش بس در غزه چندین اصلاحیه مطرح شد از جمله؛ قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در 5 اکتبر، برای آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه که با ۱۲۱ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید. همچنین در ادامه چندیدن اصلاحیه دیگر نیز به رای گذاشته شد که هیچکدام با رای مثبت روبرو نشدند که یکی از آنها؛ اصلاحیه‌ای به رهبری ایالات متحده در مورد پیش نویس قطعنامه بحران غزه در مجمع عمومی سازمان ملل بود که تصویب نشد.

حقوق بشر در خواب غفلت/ تصویب آتش بس باید مساوی با اعلام پایان جنگ باشد

با توجه به اینکه دولت جو بایدن به دلیل حمایت های مالی، نظامی و سیاسی از رژیم صهیونیستی که سبب کشته شدن حدود ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر در غزه شده است، مردم این کشور و همچنین وجود افکار عمومی نسبت به این دولت، موجب شده تا آمریکا نسبت به چند هفته اخیر کمی از مواضعش عقب نشینی کند.

براساس خبرهای شنیده شده از این نشست، سفیر عربستان نیز پس از این رای‌گیری ها اظهارات خود را بیان کرد و گفت: ما از همه کسانی که از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به تازگی با اکثریت قاطع به تصویب رسید و از آن حمایت کردند، تشکر می‌کنیم. این نشان دهنده موضع بین‌المللی برای درخواست برای اجرای این قطعنامه است.

در ادامه سفیر مصر نیز  در سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه را "متوازن و بی‌طرفانه" خواند و خاطرنشان کرد که این قطعنامه خواستار حفاظت از غیرنظامیان دو طرف و آزادی همه اسیران است.

بر همین اساس مدیر سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران نیز گفت: با هر قدمی که آمریکا بر می‌دارد، بیشتر از چرخه اصلی ایده‌ها و باورهای سازمان ملل منزوی می‌شود. با توجه به اینکه حدود دوماه از این کشتار وحشیانه می‌گذرد اما امروز فشار افکار عمومی و حمایت کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه، شرایط را به سمتی برده تا در میان 193 کشور، بالاترین نظرها با توقف جنگ باشد. حال امید بر آن است که این قطعنامه بتواند چشم سازمان حقوق بشر را باز کرده و از کشته شدن زنان، کودکان و غیر نظامیان در غزه حمایت کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha