کد خبر 231237
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛ 

پشت پرده وام‌های میلیاردی بانک‌ها برای خودی‌ها/ بانک سپه در ارائه وام های سنگین رکورددار شد

پشت پرده وام‌های میلیاردی بانک‌ها برای خودی‌ها/ بانک سپه در ارائه وام های سنگین رکورددار شد

گلایه مردم از عدم ارائه وام ازسوی بانک ها در حالی ادامه دارد که طبق گزارش های بانک مرکزی، وام های میلیاردی ازسوی شبکه بانکی به کارکنانشان پرداخت شده است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد همان بانک‌هایی که با بهانه هایی همچون ضامن و... از وام دادن به مردم طفره می‌روند، در پرداخت وام های نَه میلیونی، بلکه میلیاردی به اشخاص مرتبط بسیار دست‌ و دلباز هستند.

اعطای وام های سنگین بانک ها به کارکنانشان (بخوانید خودی ها) ادامه دارد؛ به طوری که طبق داده‌های بانک مرکزی بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها، صرف ارائه وام به کارمندان خودشان شده است.

جزئیات مبالغ وام دهی ۳۰ بانک به کارکنانشان

از میان ۱۶۴.۵ هزار میلیارد تومان وام ارائه شده ازسوی ۳۰ بانک در کشور به کارمندان خودشان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان آن تنها در بانک سپه جابه جا شده است.

به عبارت دیگر بانک سپه با ارائه ۳۰ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان رکورددار لیست وام دهندگان به خودی ها شد. 

طبق گزارش بانک مرکزی، اسامی بانک ها به ترتیب مبلغ ارائه وام به این شرح است: بانک سپه ۳۰ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان، بانک ملی ۲۴ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان، بانک صادرات ۱۷ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان و بانک ملت ۱۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان به کارمندان خود تسهیلات اعطا کرده ‌اند.

کدام کارمندان بانک ها کمتر وام گرفتند؟

داده های بانک مرکزی نشان می دهد بانک‌های مشترک ایران و ونزوئلا، قرض الحسنه رسالت، و خاورمیانه، کمترین میزان وام دهی را به کارمندان خود داشته‌اند.

وام دهی بانک ها به کارمندان خود؛ درست یا غلط؟ 

موضوع اعطای وام بانک‌ها به کارمندانشان موضوعی است که پیش از این مورد نقد بسیاری از کارشناسان بانکی قرار گرفته است؛ به طوری که علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی آمار تسهیلات بانکی به کارکنانش را باید منتشر کند، از اعتراض مردم پرده برداشته بود و گفته: گاهی مردم برای دریافت تسهیلات ۵ تا ۱۰ میلیونی قرض‌الحسنه با مشکلات بسیاری مواجه هستند، اما وام‌های کلان به راحتی به کارمندان بانک‌ها تعلق گرفته است!

وام های خرد به سختی به مردم می‌رسد

یکی از دلایلی که مردم از پرداخت وام‌های سنگین از سوی بانک‌ها به کارکنانشان گلایه مندند، به این جهت است که آنها برای دریافت یک وام خرد باید کفش آهنین به پا کنند و ماه ها و حتی یک سال با ارائه ضامن و سفته و... در نوبت اخذ وام بمانند؛ اما کارکنان بانک ها تافته جدا بافته شده اند و به راحتی بدون ارائه هرگونه ضامن و سفته و به سرعت قادر به اخذ وام های کلان هستند. 

این گلایه ها تا آنجایی ادامه داشت که رئیس جمهور در نوبت های چندگانه به بانک ها برای پرداخت وام های خرد و حتی وام های تکلیفی همچون وام ازدواج و مسکن هشدار داده است. 

دور نرویم، آبان ماه بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نسبت به شرایط پرداخت وام خرد هشدار داد و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به این موضوع ورود کرد. 

خاندوزی در همین رابطه با تاکید به اینکه وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند، از بانک مرکزی خواسته بود که درباره سقف وام خرد تغییراتی اعمال کند.

وزیر اقتصاد به رئیس کل بانک مرکزی نسبت به این موضوع هشدار داد و موجب ورود سازمان بازرسی کل کشور به این روند شد. 

اما نگرانی مردم آنجایی تشدید می شود که معاون نظارت بانک مرکزی نیز خود تاکید کرده که: در برخی تخلفات بانک‌ها خود بازرسی بانک نیز نمی ‌تواند ورود کند و حالا باید منتظر نتیجه هشدار سازمان بازرسی ماند و دید آیا بانک‌ها تغییراتی را در پرداخت وام خرد به مشتریان اعمال می‌کنند یا رویه سابق همچنان ادامه خواهد یافت؟

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha