کد خبر 231117
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

اوسیمن بهترین بازیکن فوتبال آفریقا شد

اوسیمن بهترین بازیکن فوتبال آفریقا شد

بازیکن تیم فوتبال ناپولی ایتالیا با پیشی گرفتن از «صلاح» و «حکیمی» به عنوان بهترین بازیکن آفریقا در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

به گزارش گروه ورزشی حیات؛ دومین مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال آفریقا در سال ۲۰۲۳ شامگاه دوشنبه در شهر مراکش، کشور مراکش برگزار شد و ویکتور اوسیمن، مهاجم نیجریه‌ای ناپولی ایتالیا، برای اولین بار در تاریخ خود جایزه بهترین بازیکن آفریقا را از آن خود کرد.

این مراسم یکی از مهمترین شب‌های فوتبالی آفریقا محسوب می‌شود و بسیاری از علاقمندان به فوتبال در آفریقا مشتاق فرا رسیدن آن بودند. همه نگاه‌ها به مراسم بهترین‌های آفریقا سال ۲۰۲۳ بودند. علاوه بر انتخاب بهترین فوتبالیست مردان و زنان، در این مراسم جوایز دیگری نیز اهدا شد از جمله جایزه بهترین مربی سال، جایزه بهترین جوان سال، جایزه بهترین باشگاه آفریقا، جایزه بهترین دروازه‌بان و بهترین تیم ملی قاره آفریقا. در اولین دوره این مراسم، سادیو مانه موفق به کسب جایزه بهترین مردان در سال ۲۰۲۲ شده بود.

اوسیمن بهترین بازیکن فوتبال آفریقا

اوسیمن برای کسب این جایزه با محمد صلاح مصری، وینگر انگلیسی لیورپول و اشرف حکیمی، مدافع کناری فرانسوی پاری سن ژرمن رقابت کرد و ثابت کرد که شایسته حضور در لیست نهایی نامزدهای جایزه بهترین بازیکن سال آفریقا است، پس از یک فصل استثنایی به همراه ناپولی پس از ۳۳ سال قهرمان لیگ ایتالیا شد.

اوسیمن که بیست و پنجمین سالگرد تولد خود را در ۲۹ دسامبر جشن می‌گیرد، فصل گذشته در ۳۲ بازی در لیگ ایتالیا ۲۶ گل به ثمر رساند و پس از مدت‌ها غیبت، عنوان قهرمانی محلی را به خزانه ناپولی بازگرداند.

این ستاره درخشان نیجریه‌ای دو دستاورد تاریخی نیز با ناپولی به دست آورد و به عنوان بازیکن آفریقایی که در طول یک فصل بیشترین گل را در لیگ ایتالیا به ثمر رساند، در تاریخ این رقابت‌ها و همچنین گلزن تاریخی آفریقایی در لیگ ایتالیا لقب گرفت. با مجموع ۵۶ گل در ۴ فصل که همه آنها را بین… دیوارهای ناپل سپری کرد.

اوسیمن بهترین بازیکن فوتبال آفریقا شد

موفقیت‌های اوسیمن به تیم ملی نیجریه در سال ۲۰۲۳ گسترش یافت، چرا که این بازیکن با ۱۰ گل در صدر فهرست برترین گلزنان مسابقات انتخابی جام ملت‌های آفریقا قرار گرفت و باعث شد عقاب‌ها به مسابقات قهرمانی قاره‌ای که ماه آینده به میزبانی ساحل عاج برگزار می‌شود با صدرنشینی در گروه اول راه پیدا کنند. مقدماتی با ۱۵ امتیاز از ۵ برد تا یک شکست.

این بازیکن آفریقایی در سال ۲۰۲۳ در فهرست توپ طلا مجله فرانس فوتبال در رتبه هشتم بهترین بازیکن جهان امسال قرار گرفت و اولین بازیکن نیجریه‌ای شد که وارد لیست ۱۰ بازیکن برتر جهان شد.

اوسیمن، که در آرزوی تبدیل شدن به اولین نیجریه‌ای بود که در ۲۴ سال گذشته به عنوان بهترین بازیکن آفریقا شناخته شد، به ویژه از زمانی که اسطوره نوانکو کانو در سال ۱۹۹۹ به همین عنوان دست پیدا کرده بود، از اتحادیه بازیکنان ایتالیا به عنوان بهترین بازیکن لیگ ایتالیا انتخاب شد.

بهترین گلزن ناپولی همچنین با ۲۰ گل در ۲۸ بازی ملی در رده چهارم لیست بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی نیجریه قرار دارد و پس از رشیدی یاکینی با ۳۷ گل، سگون اودگبامی با ۲۲ گل و یاکوبو آیگبنی در رده چهارم قرار دارد. که ۲۱ گل به ثمر رساند.

اوسیمن عناوین انفرادی زیادی را با ناپولی به دست آورد، که با کسب جایزه بهترین بازیکن جوان در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲، سپس بهترین مهاجم در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳، و جایزه بهترین بازیکن ماه دو بار در مارس ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳، ماندگار شد تا فصل گذشته با کسب جایزه بهترین بازیکن لیگ ایتالیا، کارنامه فوتبالی خود را در ۲۴ سالگی درخشان کرد.

سلطه مراکش بر جوایز سال ۲۰۲۳ آفریقا

در مراسم CAF، مراکش بر جوایز بهترین مربی، بهترین تیم ملی و بهترین دروازه بان غالب بود و تیم ایده آل برای بهترین بازیکن شامل ۱۱ بازیکن در قاره، بازیکنان مراکشی بود.

اوسیمن بهترین بازیکن فوتبال آفریقا شد

ولید رگراگی سرمربی تیم ملی مراکش جایزه بهترین مربی آفریقا را از آن خود کرد. رگراگی با تیم ملی مراکش به یک رکور تاریخی دست یافت و با "شیرهای اطلس" مقام چهارم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به دست آورد که یک رکورد بی سابقه برای فوتبال عرب و آفریقا بود.

شروع دوران حرفه‌ای رگراگی در تیم ملی مراکش پس از اخراج ناگهانی وحید هلیل هوزیچ سرمربی بوسنیایی در ۳۱ آگوست ۲۰۲۲ یعنی کمتر از ۳ ماه مانده به جام جهانی خیلی تصادفی بود اما او همه انتظارات را برآورده کرد و "شیرهای اطلس" را به نیمه نهایی رساند و اولین تیم آفریقایی و عربی شد که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چهارم شد.

رگراگی (۴۸ ساله) مدافع راست سابق تیم ملی مراکش، مربیگری خود را با تصدی سمت کمک مربی تیم ملی مراکش آغاز کرد و سپس در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به مربیگری باشگاه ورزشی الفتح رفت. فصلی که با او عنوان جام تختی مراکش را به دست آورد و عنوان بهترین مربی در آن رشته را به خود اختصاص داد و تا ابتدای سال ۲۰۲۰ با این تیم ادامه داد و با توافق دوجانبه از این تیم جدا شد.

در تابستان ۲۰۲۱، رگراگی به مربیگری ویداد رفت و سال بعد با او عنوان قهرمانی لیگ مراکش را به دست آورد و در ادامه با غلبه بر الاهلی مصر در فینال، تیمش را به عنوان سومی در لیگ قهرمانان آفریقا رساند. پس از حسین عموتا که با ویداد در سال ۲۰۱۷ نیز این عنوان را به دست آورد، دومین مربی مراکشی در تاریخ شد که عنوان قاره‌ای را کسب می‌کند.

رگراگی پس از بازی شگفت انگیزش با ویداد قبل از شروع سفر تاریخی خود با تیم ملی، نامزد دریافت جایزه بهترین مربی جهان در سال ۲۰۲۲ شد.

اوسیمن بهترین بازیکن فوتبال آفریقا شد

مراکش بهترین تیم ملی قاره آفریقا

تیم مراکش نیز پس از کسب یک رکورد بی سابقه با کسب مقام چهارم، جایزه بهترین تیم آفریقا را از آن خود کرد و اولین تیم عربی و آفریقایی بود که در جام جهانی به این موفقیت دست یافت.

تیم ملی این کشور در نیمه اول سال جاری ۲۰۲۳، ۳ بازی دوستانه انجام داد که در این دیدارها نیز در مارس گذشته به پیروزی چشمگیری مقابل همتای برزیلی خود ۲-۱ دست یافت. به لطف این نتایج، تیم ملی مراکش در رده بندی فیفا جهش کرد و در فاصله دسامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳ جایگاه یازدهم را حفظ کرد و از سپتامبر گذشته در رده سیزدهم قرار گرفت.

ما همچنان به رکوردهای «شیرهای اطلس» باید اشاره کنیم، چرا که یاسین بونو، بازیکن مراکشی الهلال عربستان، برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود، جایزه بهترین دروازه‌بان آفریقا در سال جاری ۲۰۲۳ را به دست آورد.

ولید رگراگی، مربی تیم ملی مراکش به نمایندگی از دروازه بان بین المللی که مراسم اهدای جوایز سالانه را از دست داد، این جایزه را دریافت کرد. دروازه بان مراکشی از محمد الشناوی، دروازه بان الاهلی و تیم ملی مصر و آندره اونانا کامرونی، بازیکن فعلی منچستریونایتد و سابق اینترمیلان بهتر عمل کرد.

دروازه بان مراکشی به لطف موفقیت تاریخی خود با تیم ملی مراکش با کسب مقام چهارم در آخرین جام جهانی (قطر ۲۰۲۲) و همچنین به دلیل نقش برجسته در تاج گذاری تیم سابقش سویا در لیگ اروپا، این مسابقه را به نفع خود رقم زد. عنوان فصل گذشته

یاسین بونو در رده بندی جایزه "یاشین" بهترین دروازه بان جهان در مراسم توپ طلا امسال سوم شد و ادرسون برزیلی، دروازه بان منچسترسیتی و امیلیانو مارتینز آرژانتینی از او پیشی گرفتند. دروازه بان استون ویلا که برنده این جایزه شد.

بهترین ترکیب سال آفریقا

کنفدراسیون آفریقا همچنین ترکیب ایده آل ۱۱ بازیکن برتر قاره آفریقا برای سال جاری را اعلام کرد.

دروازه بان: آندره اونانا (کامرون)

خط دفاعی: اشرف حکیمی (مراکش)، چانسل امببا (DR کنگو)، کالیدو کولیبالی (سنگال).

هافبک‌ها: توماس پارتی (غنا)، زامبو آنگویسا (کامرون)، محمد کودوس (غنا)، سوفیان امرابات (مراکش).

خط حمله: سادیو مانه (سنگال)، ویکتور اوسیمن (نیجریه)، محمد صلاح (مصر).

اوسیمن بهترین بازیکن فوتبال آفریقا شد

سایر جوایز فوتبال آفریقا در سال ۲۰۲۳:

مردان

بهترین باشگاه آفریقا (مردان): الاهلی مصر

بهترین بازیکن آفریقا: پرسی تاو آفریقای جنوبی (الاهلی مصر)

بهترین گلزن آفریقا: محمود عبدالمنعم کهربا مصری (الاهلی مصر)

بهترین بازیکن جوان آفریقا: لامینه کاما را سنگالی (متز، فرانسه)

زنان

بهترین بازیکن آفریقایی: آسیسات اوشوآلا نیجریه‌ای (بارسلونا، اسپانیا)

بهترین مربی برای تیم‌های زنان: دزیره الیس (تیم ملی آفریقای جنوبی)

بهترین تیم زنان: Mamelodi Sundowns، آفریقای جنوبی

بهترین بازیکن زن آفریقا: فاطیما تاجانوت مراکشی (ارتش سلطنتی مراکش)

بهترین بازیکن جوان: نیسرین چاد مراکشی (لیل، فرانسه)

بهترین دروازه بان: چیاماکا نناندوزی (تیم ملی نیجریه)

بهترین تیم ملی زنان: نیجریه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha