کد خبر 230787
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

آتش‌سوزی‌ در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند

آتش‌سوزی‌ در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند

مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در حال سوختن است و گروه‌های امداد و آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.

به گزارش گروه استان‌های حیات، فرماندار بیرجند در نخستین دقایق حادثه حریق مخزن هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در محل حضور یافت و به توصیه‌های لازم درباره کنترل و مدیریت آتش سوزی در این پالایشگاه پرداخت.

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی نیز درباره جزئیات این آتش سوزی گفت: ‌این حادثه ساعت ۸:۴۵ صبح امروز به وقوع پیوست که تیم‌های آتش نشان از فرودگاه، شرکت نفت و تیم‌های هلال احمر و اورژانس به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون یکی از مخازن میعانات آتش گرفته و آتش نشان‌ها در حال مهار آتش و جلوگیری از انتقال آتش به سایر مخازن هستند، افزود: ‌اطفای حریق تا ایمن‌سازی کامل مخازن ادامه دارد و هم‌اکنون تیم‌ها در تلاشند که سایر مخازن میعانات را خنک نگه دارند تا آتش‌سوزی گسترده نشود و تاکنون این حادثه خسارت جانی نداشته و اوضاع تحت کنترل است.

این پالایشگاه متعلق به شرکت آذران صنعت بارثاوا که در پالایشگاه‌های مقیاس کوچک بوده و با استفاده از معاینات گازی هیدروکربن‌های سبک و سنگین تولید می‌کند.

این پالایشگاه در ساعت ۸:۴۵ صبح به دلایل نامعلوم دچار حریق شده و با هماهنگی انجام شده توسط فرماندار شهرستان و تیم مدیریت بحران استانداری سه تیم اطفا حریق از شهرداری، یک تیم از فرودگاه و یک تیم از هوانیروز به محل اعزام شدند.

۱۱:۳۰| آتش‌سوزی از یک مخزن شروع شد 

فرماندار بیرجند در نخستین دقایق حادثه حریق مخزن هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در محل حضور یافت و به توصیه‌های لازم درباره کنترل و مدیریت آتش‌سوزی در این پالایشگاه پرداخت.

علی فاضلی‌فرد افزود: ابتدا آتش‌سوزی از یک مخزن شروع شد که تا مرز مهار پیش رفت اما به واسطه همجواری مخازن میعانات گازی با هم، آتش سرایت کرده و به خاطر گسترده بودن حجم آتش با تجهیزات موجود مهار آن زمان‌بر شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پنچ گروه آتش‌نشانی از شهرداری بیرجند، خودروهای اطفای حریق شرکت نفت و فرودگاه نیز در محل حادثه مستقرند که کار سردسازی مخازن همجوار را انجام می‌دهند تا آتش بیش از این سرایت نکند.

فرماندار بیرجند گفت: نیروی انسانی از محل به طور کامل خارج شده‌اند و تلاش می‌کنیم با کمک ظرفیت‌های موجود در شهرستان آتش مهار شود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز علت حادثه هنوز مشخص نیست گفت: نوع ماده نفتی مخازن به شکلی است که بعد از اشتعال، خاموش کردن آن سخت بوده و کارگران حاضر در محل حادثه عنوان کرده اند که به طور ناگهانی مخزن آتش گرفته است.

۲۰:۵۴| آتش‌سوزی پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند مهار شد

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی امشب در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین وضعیت آتش‌سوزی پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند اظهار داشت: در ساعات اولیه آتش در حال مهار شدن بود اما متاسفانه ماهیت میعانات گازی به گونه‌ای بود که باعث توسعه آتش شد، لذا برای حفظ جان آتش نشانان و تیم‌های امدادی ناچار شدیم که منطقه را تخلیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ‌شدت حرارت آنقدر زیاد ‌بود که ما شاهد انفجارهایی در مخازن بودیم، افزود: ‌از مجموع ۱۸ مخزنی که در این مینی پالایشگاه وجود داشت، ۱۵ تاکنون منفجر و سوختند و سه مخزن دیگر ‌باقی مانده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از همان ساعات اولیه تیم‌ها و خودروهای امدادی و اعضای ستاد مدیریت بحران در محل حادثه حضور پیدا کردند و مدیریت صحنه را بر عهده داشتند، تصریح کرد:‌ مکاتبه‌ای با سازمان مدیریت بحران کشور خواهیم داشت و از کارشناسان این سازمان و وزارت نفت درخواست خواهیم کرد که با حضور میدانی علت حادثه را بررسی و اعلام کنند.

۱۸:۳۰| گستردگی آتش در مینی پالایشگاه بیرجند بسیار بالاست

محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی در تشریح آخرین وضعیت آتش سوزی در پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند اظهار داشت: ‌این پالایشگاه با توجه به گسترش آتش ‌همچنان در حال سوختن است و ‌نمی‌توان نزدیک آن شد.

وی با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی از صبح تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا این آتش را مهار کنند، افزود: ‌از نیروهای اکیپ‌ شرکت نفت نیز برای مهار آتش کمک گرفتیم و به منطقه تیم ارزیاب اعرام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با بیان اینکه ‌در حال حاضر برای این حجم از آتش‌سوزی نمی‌توان کاری کرد، ادامه داد: خطری ‌پالایشگاه همجوار پالایشگاه هیدروکربن ‌را تهدید ‌نمی‌کند و آتش طوری نیست که آتش به آن منتقل شود.

وی با بیان اینکه بین دو پالایشگاه فاصله رعایت شده است وخطری متوجه این پالایشگاه نیست، تصریح کرد: ‌در حال مدیریت بحران هستیم تا اگر آتش فروکش کرد برای ‌عملیات اطفا فورا اقدام کنیم.

۱۶:۳۰| آتش به همه مخازن رسید

علی فاضلی فرد فرماندار بیرجند درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در پالایشگاه گفت: در حال حاضر آتش به تمامی مخازن مینی پالایشگاه بیرجند به تعداد ۱۸ مخزن سرایت کرده و حجم آتش افزایش یافته است.تاکنون سه مورد از مخازن این مینی پالایشگاه منفجر شده‌ و آتش به تمامی مخازن سرایت کرده‌ است.

وی با اشاره به وجود ۱۸ مخزن در این مینی پالایشگاه گفت: در حال حاضر همه این مخازن در آتش شعله‌ور هستند و به دلیل انفجاری که هر لحظه وجود داشت نیروهای امدادی از صحنه خطر عقب رفتند.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: به دلیل حجم زیاد آتش عملا مخازن و ذخایره نفتی آنها باید در آتش بسوزد اگرچه با پیگیری‌های استاندار درخواست بالگرد هوایی داشتیم اما با این نوع مواد سوختی که در این مخازن است، ریختن آب کاربرد ندارد. اگر بتوانیم از بالا فوم سنگین را روی کانون حادثه بریزیم، کمک کننده خواهد بود که البته هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده اما اعلام نیاز کردیم و پیگیر هستیم.

۱۵:۱۰|ارتباط تلفنی وزیر کشور با استاندار خراسان جنوبی

‌وزیر کشور در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان‌جنوبی، در جریان آخرین وضعیت آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند قرار گرفت و خواستار اطفای فوری آتش و به کارگیری تمام امکانات در این باره شد.

استاندار خراسان جنوبی نیز ‌در این ارتباط تلفنی به تشریح اقدامات دستگاه های اجرایی درخصوص مدیریت بحران پیش آمده پرداخت و از آمادگی کامل همه دستگاه‌های اجرایی، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، تشکیل مستمر ستاد بحران استان و... ‌در این راستا خبر داد.

۲۱:۱۴| ‌خسارت 700 میلیارد تومانی به پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند

عباس‌زاده جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی در گزارشی از آخرین وضعیت آتش‌سوزی ‌پالایشگاه هیدروکربن ‌بیرجند ‌اظهار داشت: در  ساعت ۸:۴۵ صبح امروز آتش‌سوزی در واحد تولید هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند رخ داد  و در ساعات اولیه حادثه نیروهای امدادی به محل اعزام شده و جلسات مدیریت بحران تشکیل شد و با نیروهای HSE مشورت صورت گرفت.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این حادثه تلفات جانی و انسانی نداشته است، گفت: ۲۲ مخزن در این مجموعه قرار داشته که ۱۸ مخزن حاوی مواد سوختی بوده و این مخازن دچار حریق شده است؛ ۱۵ مخزن میعانات منفجر شدند و اشتعال زیادی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه با هشدارهای داده شده، از سرایت آتش به سایر واحدهای تولیدی جلوگیری شد و با وجود کنترل حریق، امکان انفجار ۳ مخزن دیگر نیز وجود دارد، گفت: با اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، هیچ مشکلی برای افراد ناشی از سوختن میعانات رخ نخواهد داد و دود ضرری برای تنفس ندارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه نمی‌توان به طور قطعی علت حادثه را هم‌اکنون بیان کرد و تیم ارزیاب در حال بررسی علت حادثه هستند، ادامه داد: پس از تشخیص علت حادثه برآورد خسارت انجام می‌شود، ولی پیش بینی می‌شود بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به این واحد وارد شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha