کد خبر 230600
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران خبر داد:

سکته‌های قلبی و مغزی عامل ۵۰ درصد از مرگ‌های زودرس/ ۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

سکته‌های قلبی و مغزی عامل ۵۰ درصد از مرگ‌های زودرس/ ۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه سالیانه ۱۵ هزار مورد سرطان روده بزرگ در کشور داریم، گفت: ۵۰ درصد از مرگ‌های زودرس به خاطر سکته‌های قلبی و مغزی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ رضا ملک‌زاده رئیس انجمن گوارش و کبد ایران در نشست خبری با بیان اینکه سالیانه ۱۵۰۰۰ مورد سرطان روده بزرگ در کشور داریم که ۲۷۰۰ نفر زیر ۵۰ سال هستند، گفت: سرطان روده بزرگ با انجام غربالگری و تشخیص به موقع قابل پیشگیری است.

وی افزود: ۱۴۰ هزار مورد جدید بروز بیماری سرطان در سال داریم که پیش‌بینی شده این آمار در چند سال آینده به ۱۶۵ هزار مورد جدید در کشور برسد.  

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه چاقی یک پاندمی خاموش در دنیا محسوب می‌شود، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از مردم ایران چاق بوده یا دچار اضافه وزن هستند. چاقی سبب بروز دیابت، سکته های مغزی و چاقی باعث ایجاد مرگ های زودرس در بین افراد می‌شود.  

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که ۴۵ درصد از مردم ایران زیر ۷۰ سال فوت می کنند. ۵۰ درصد از مرگ های زودرس به خاطر سکته های قلبی و مغزی است. میزان ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ، ۱۶ در ۱۰۰ هزار است.  

ملک‌زاده  با بیان اینکه عدم مصرف میوه و سبزی کافی سبب بروز سرطان‌ها در بین مردم خواهد شد، یادآور شد: کنگره گوارش و کبد با هدف به روز رسانی پزشکان این حوزه است. در این کنگره سرطان‌های دستگاه گوارش در سال‌های در بین جوانان بیشتر بروز پیدا کرده و در این میان سرطان روده بزرگ در بین افراد جوان شیوع داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انجام سزارین و عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر، سبب بروز احتمالی بیماری‌های التهابی خواهد شد. ۵۰ درصد از ایرانیان زیر ۵۰ سال دچار فشار خون به دلیل مصرف بالای نمک است. مصرف استاندارد نمک حدود پنج گرم در روز است.  

فرهاد واحدی فوق تخصص گوارش هم در این نشست گفت: کیفیت علمی کنگره در سال حاری بهتر از سال‌های قبل خواهد بود. در این کنکره در خصوص چاقی و جراحی های آن بحث و تبادل نظر می شود.  

وی ادامه داد: تکنیک‌های جدید جراحی های چاقی به همکاران جوان آموزش داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha