کد خبر 230455
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

گزارش حیات از چهارمین مناظره درون حزبی جمهوری خواهان در ایالات متحده؛

ضربات سنگین به نیکی هیلی/ سایه ترامپ کماکان سنگین است

ضربات سنگین به نیکی هیلی/ سایه ترامپ کماکان سنگین است

جمهوری‌خواهان در چهارمین مناظره داخلی حزب خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024، لحظاتی پرشور و پر از حملات شخصی به یکدیگر را به تجربه کردند و برای معرفی خود به‌عنوان جایگزین مناسب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ چهار نامزد ریاست جمهوری جمهوریخواه - ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی سفیر سابق سازمان ملل، ویوک راماسوامی کارآفرین بیوتکنولوژی و کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی - برای مناظره چهارشنبه شب گذشته، شش هفته قبل از برگزاری انتخابات درون حزبی آیووا، در آلاباما با هم به رقابیت پرداختند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و نامزد اولیه حزب جمهوری خواه، به جای شرکت در این مناظره، در یک گردهمایی جمع آوری کمک مالی در فلوریدا شرکت کرد.

این رویداد که توسط کانال NewsNation در توسکالوسا، آلاباما میزبانی شد، در حالی برگزار شد که شش هفته به  اولین انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان درآیوا بزمان باقی مانده و دونالد ترامپ در حال حاضر در این ایالت با اختلاف پیشتاز است. با این حال، چهار نامزد دیگر جمهوری خواه از جمله ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، ویوک راماسوامی کارآفرین و کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی.در این مناظره حضور یافتند تا از پیشتازی او جلوگیری کنند.

موضوعات آشنا و داغ جمهوری خواهان در این روزها، همچون جنگ در غزه، بحران مهاجران از مرزهای جنوبی، رقابت آمریکا و چین و مراقبت های بهداشتی تراجنسیتی برای نوجوانان از بحث های غالب در این مناظره بودند.

ضربات سنگین به نیکی هیلی/ سایه ترامپ کماکان سنگین است

دسانتیس و رامسوامی علیه نیکی هیلی؛ کریستی در کنارش

بسیاری از نظرسنجی‌ها اکنون نشان می‌دهند که دسانتیس و هیلی  پس از دونالد ترامپ به‌طور برابر جایگاه دوم جمهوری‌خواهان هستند. بنابراین تعجبی نداشت که دیسانتیس، که مدت‌ها پیش از این به عنوان تنها رقیب (هرچند غیرجدی) ترامپ در نظر گرفته می‌شد، در این مناظره بیشتر توجه‌اش را معطوف مقابله با هیلی کند.  این رشد چشمگیر در سبد رای رای نیکی هیلی، پس از دریافت حمایت مالی از شبکه کوچ (یک گروه راستگرای پرنفوذ در ایالات متحده) طی هفته‌های اخیر رخ داده است.

در ابتدا، دسانتیس اعتبار نیکی هیلی را به دلیل نظرات او راجع‌به اینکه والدین باید بتوانند از مراقبت های بهداشتی تراجنسیتی برای فرزندان خود استفاده کنند به عنوان یک محافظه کار اصیل  زیر سوال برد و از او انتقاد کرد. دیسانتیس در طول تمام مناظره به دنبال این بود که هیلی را به عنوان بخشی از شاخه تشکیلات حزب جمهوری خواه معرفی کند که در دوره ترامپ ارزش خود را از دست داده‌اند. انتقادات دسانتیس نشانه آشکاری بود از اینکه او هیلی را تهدیدی جدی برای پیروزی می‌داند. هیلی اکنون اساساً با دسانتیس در آیووا و نیوهمپشایر، دو ایالت اول  برگزار کننده انتخابات مقدماتی، برابر است.

ویوک راماسوامی هم در طول مناظره به کرات به نیکی‌ هیلی حمله کرد و او را به عنوان یک نومحافظه‌کار فاسد معرفی کرد که نماینده اهداکنندگان مالی ثروتمند است.

تابلوها در طول مناظره مجاز نیستند، اما راماسوامی از یک پد قانونی در تریبون خود برای نوشتن یادداشتی در انتقاد از هیلی استفاده کرد.

با وجود اینکه نشان دادن پلاکارد یا پوستر در مناظره‌ها ممنوع است، راماسوامی یک تابلوی دست‌نویس با مضمون «نیکی = فاسد» را در دست گرفت، رامسوامی در طول مناظره بارها از حضور هیلی در هیئت مدیره شرکت بوئینگ انتقادا کرد و او را به شبکه‌ها فاسد مالی مرتبط دانست. هر چهار نامزد روی تریبون خود دفتر داشتند و به محض اینکه روی صحنه رفتند یادداشت می نوشتند. اما دقیقا مشخص نبود که راماسوامی دقیقا چه زمانی این دست‌نوشته را تهیه کرده است.

هیلی در پاسخ به این سوال که آیا مایل است به اتهامات راماسوامی پاسخ دهد، گفت: "نه، او ارزش وقت من  برای گرفتن پاسخ را ندارد."

در همین بخش اما کریس کریستی که مواردی همچون دفاع از حقوق نوجوانان برای تغییر جنسیت با نیکی هیلی اشتراک نظر دارد، به دفاع از او پرداخت و راماسوامی را «نفرت‌انگیزترین مرد آمریکا» خواند. رامسوامی اما در عوض حملات خود را دوچندان کرد و بارها حمایت هیلی از کمک به اوکراین را زیر سوال برد. دخالت و حمایت‌ مالی دولت از طرفین درگیر در یک جنگ خارجی که ارتباط مستقیم با منافع درجه اول ایالات متحده ندارد (مشابه آنچه که دولت آمریکا هم‌اکنون در اوکراین انجام می‌دهد) چیزی است که همواره در سنت‌های فکری محافظه کار در امریکا مضموم شمرده شده است.

رامسوامی در راستای همان استراتژی دسانتیس مبنی بر معرفی نیکی هیلی به عنوان یک نئومحافظه‌کار تاریخ مصرف گذشته، با اشاره به معاون رئیس‌جمهور سابق در دولت بوش که در جنگ های پس از 11 سپتامبر پیشگام بود، هیلی را به او تشبیه کرد و گفت: "می توانید روی دیک چنی رژ لب بزنید، او هنوز یک نئومحافظه‌کار فاشیست است."

دیسانتیس نیز در واکنش به اظهارات کریستی در حمایت از هیلی، در مورد امضای قانونی توسط او در زمان تصدی فرمانداری نیوجرسی برای ارائه دستورالعمل محافظت از دانش آموزان تراجنسیتی، گفت: «والدین حق سوء استفاده از فرزندان خود را ندارند.»

کریستی نیز در پاسخ به دسانتیس گفت: که او از والدین دفاع می کند. کریستی گفت: «از لحظه‌ای که شروع به سلب این حقوق از والدین می‌کنید، باید بدانید که این یک مسیر لغزنده است. بعد از این چه حقوقی را از آن‌ها سلب می‌کنید؟»

دسانتیس با گفتن اینکه «به عنوان والدین، حق سوء استفاده از فرزندان خود را ندارید»، گفت: «این کار باعث مثله کردن این کودکان خردسال می‌شود. چرا که مصرف این داروها رویه‌ ای برگشت‌ناپذیر است.» این درمان های مورد بحث معمولاً با مصرف داروهای مسدودکننده بلوغ شروع می‌شوند تا به طور موقت رشد جنسی را متوقف کنند و به جوانان این فرصت را بدهند تا از نظر ذهنی و عاطفی به اندازه کافی بالغ شوند تا تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد ادامه درمان دائمی بگیرند. مسدودکننده‌های بلوغ ممکن است برای سال‌ها مورد استفاده قرار گیرند و خطر کاهش تراکم استخوان را افزایش دهند، اما زمانی که داروها قطع می‌شوند، اثر معکوس دارند.

ترامپ؛ جادوگر سیاه

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، که تقریباً هیچ شانسی برای برنده شدن در کسب نامزدی جمهوری خواهان ندارد، رقبای دیگر خود را به دلیل ترسو بودن برای مقابله با ترامپ مورد انتقاد قرار داد.

کریستی در اشاره‌ای به سری داستان‌های انگلیسی هری پاتر، ترامپ را با ولدمورت جادوگر شیطانی در این داستان مقایسه کرد و گفت که رقبای او روی صحنه می‌ترسند که حتی نام ترامپ را با صدای بلند بگویند و علیه انتخاب مجدد او ادعایی قوی داشته باشند. در طول این مناظره، کریستی در واقع تنها نامزدی بود که رئیس جمهور سابق را واقعاً سرزنش کرد و او را دیکتاتور و قلدر خواند.

دسانتیس اما پاسخ نصفه و نیمه‌ای به این اظهارات کریستی علیه ترامپ داد و اظهار داشت که «او برای دوره دوم ریاست‌جمهوری بیش از حد مسن خواهد بود». وی پس از این جمله اما، بیشتر پاسخ خود را صرف دفاع از ترامپ در برابر هشدارهای بایدن و دیگران کرد که گفته بودند «ترامپ در صورت انتخاب مجدد، دیکتاتور می‌شود.» دسانتییس اظهار داشت ترامپ واقعا آنطور که دموکرات‌ها می‌گویند دیکتاتور نبود.

کریستی در پاسخ به این اظهارات دسانتیس: «هیچ رمز و رازی در مورد آنچه ترامپ می‌خواهد انجام دهد وجود ندارد، زیرا او لفاظی‌هایی را که به‌طور فزاینده‌ای مستبدانه و خشونت‌آمیز حساب می‌شوند، افزایش داده است.» کریستی در ادامه با اشاره به مصاحبه اخیر دونالد ترامپ با شان هانیتی مجری فاکس‌نیوز که به شوخی گفته بود «فقط در روز اول ریاست جمهوری‌ام دیکتاتور خواهم بود.» گفت: « فکر می‌کنید او وقتی می‌گفت دیکتاتور است شوخی می کرد؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که به تاریخ نگاه کنید». کریستی دسانتیس را متهم کرد که مکرراً از پاسخ صریح به این سؤال که آیا ترامپ شایسته حکومت است پرهیز می‌کند و از انتقاد صریح علیه ترامپ می‌ترسد.

ضربات سنگین به نیکی هیلی/ سایه ترامپ کماکان سنگین است

تبادل آتش به دنبال پرسش هایی درباره حماس و ایران است

پرسش‌ها در مورد چگونگی رسیدگی به درگیری‌ها با حماس و ایران، تبادل آتشی را در مورد تجربه و هوشمندی کاندیداها در سیاست خارجی ایجاد کرد. نامزدهای ریاست جمهوری از اسرائیل در جنگ غزه که بیش از 16000 فلسطینی را کشته است حمایت قاطع خود را اعلام کردند.

کریستی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی را برای نجات گروگان‌های آمریکایی در غزه می‌فرستند یا خیر، پاسخ داد: «این درست ترین کار است، من این کار را خواهم کرد.» اما ران دسانتیس از ارائه پاسخ صریح به این سوال طفره رفت.

راماسوامی نیز در مورد مواضع خود مبنی بر اینکه ایالات متحده نباید از اسرائیل حمایت نظامی کند، گفت که سیاست او در این مورد "کمی متفاوت" است. وی گفت: «اسرائیل مطلقاً حق دفاع از خود را دارد بدون اینکه آمریکا، سازمان ملل یا اتحادیه اروپا بخواهند برای آن‌ها تصمیم بگیرند» راماسوامی که اغلب به خاطر نداشتن تجربه در سیاست خارجی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، برای فرار از این انتقادات مجددا تمرکز خود را به تقابل با هیلی معطوف کرد و به جنجالی که برای نیکی هیلی در ماجرای نام نبردن از سه استان شرقی مورد مناقشه اوکراین و روسیه پیش آمده بود اشاره کرد و گفت:«تجربه سیاست خارجی با خرد سیاست خارجی یکسان نیست.»

دسانتیس در ادامه علیرغم حمایت بی دریغ رئیس‌جمهور جو بایدن از اسرائیل، دولت آمریکا را به محدود کردن تلاش های جنگی اسرائیل متهم کرد و گفت: «جو بایدن می‌گوید که از اسرائیل حمایت می‌کند و اما کاری جز تلاش برای به زانو درآوردن آن‌ها نمی‌کند.»

هیلی نیز خواستار ممنوعیت TikTok به دلیل محتوای انتقادی از اسرائیل شد. او گفت: «به ازای هر 30 دقیقه که یک نفر هر روز TikTok را تماشا می‌کند، 17 درصد بیشتر ضد یهود و طرفدار حماس می‌شود. وی افزود که او تعریف جدیدی از یهودی ستیزی را ارائه خواهد کرد که شامل ضد صهیونیسم نیز می شود. هیلی گفت «اگر فکر می‌کنید که اسرائیل حق وجود داشتن ندارد، این همان یهودستیزی است. ما این تعریف را تغییر خواهیم داد، به طوری که هر دولت و هر مکتبی باید این تعریف را همان‌طور که هست بپذیرد»

مدافعان حقوق فلسطین، از جمله بسیاری از گروه های مترقی یهودی، مدت هاست که نسبت به تلفیق  پدیده یهودی ستیزی با صهیونیست‌ستیزی هشدار داده‌اند. آنها استدلال می کنند که این می تواند انتقادات مشروع از دولت اسرائیل را بدون کمک به مبارزه با تعصب مهار کند.

ضربات سنگین به نیکی هیلی/ سایه ترامپ کماکان سنگین است

بحران مهاجران و مرزهای جنوبی

نامزدها تا حد زیادی در مورد نیاز به جلوگیری از ورود غیرمجاز به مرزهای جنوبی ایالات متحده توافق داشتند.

دسانتیس گفت که با کارتل های مواد مخدر در مرزهای جنوبی ایالات متحده به عنوان "سازمان های تروریستی خارجی" برخورد نظامی خواهد کرد. وی افزود: «ما باید در سراسر مرز جنوبی دیوار بسازیم» و گفت که هزینه آن را با مالیات بر حواله هایی که کارگران خارجی از ایالات متحده به کشورهای خود می فرستند پرداخت خواهد کرد.

نیکی هیلی نیز گفت که اخراج مهاجرانی که در دوران ریاست جمهوری بایدن بدون مجوز وارد کشور شده اند را تشدید خواهد کرد. وی افزود: «پدر و مادر من قانوناً به اینجا آمدند. به این دلیل که وقت گذاشتند و هزینه کردند، از کسانی که غیرقانونی به این کشور می‌آیند آزرده خاطر می‌شوند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم آنها از مرز بگذرند.»

راماسوامی هم  این تئوری را مطرح کرد که دموکرات ها با وارد کردن مهاجران بیشتر به کشور، به دنبال جایگزینی رای دهندگان سفیدپوست با آن‌ها هستند. او گفت: «تئوری جایگزین بزرگ، یک نظریه توطئه بزرگ جناح راست نیست، بلکه بیانیه اساسی پلتفرم حزب دموکرات است.»

نامزدهای جمهوری‌خواه از کدام رئیس‌جمهور الهام می‌گیرند؟

هیچ‌کدام از چهار جمهوری‌خواه که ترامپ را برای نامزدی جمهوری‌خواه به چالش می‌کشند، از او به عنوان الهام‌بخش دولت‌های احتمالی آینده‌شان نام نمی‌برند.

کریستی گفت که از رونالد ریگان الهام خواهد گرفت و گفت که روی کتابی درباره رئیس جمهور کار می کند که نام آن را احتمالا «برده حقیقت» خواهد گذاشت. نیکی هیلی هم از جورج واشنگتن و آبراهام لینکلن نام برد که به گفته او دومی، کشور را از طریق تقسیم جنگ داخلی رهبری کرد. دسانتیس نیز از کالوین کولیج نام برد و گفت که «کال ساکت نقش درست دولت فدرال را می دانست». راماسوامی، جوانترین نامزد روی صحنه هم، گفت که از توماس جفرسون الهام خواهد گرفت، کسی که اعلامیه استقلال را تنها در 33 سالگی نوشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha