کد خبر 230413
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

پاک‌آیین مطرح کرد؛

ایران با استقرار دو دولت در سرزمین‌های اشغالی مخالف است/ لزوم توسعه تجارت و گردشگری بین ایران و عمان

ایران با استقرار دو دولت در سرزمین‌های اشغالی مخالف است/ لزوم توسعه تجارت و گردشگری بین ایران و عمان

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران خواستار ضرورت مراجعه به آرای عمومی و برگزاری همه پرسی برای تعیین نظام آینده در سرزمین‌های اشغالی را، به اطلاع دولت عمان و وزیر خارجه این کشور رساند.

محسن پاک‌آئین، کارشناس مسائل بین الملل و دیپلمات سابق ایران در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در خصوص سفر سید بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان گفت: عمان یکی از کشورهای قدیمی و نزدیک به جمهوری اسلامی ایران است و در بین کشورهای خلیج فارس، ایران و عمان روابط بسیار سازنده و مثبتی را در حوزه توسعه روابط دو کشور و همچنین تامین امنیت خلیج فارس، مسائل منطقه‌ای و بین المللی را دارند.

وی تصریح کرد: در مقطع فعلی، برگزاری بیست و دومین کمیسیون مشترک اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و لازم است که در این خصوص وزیر تجارت عمان، به تهران سفر کند. کشور ما می‌تواند با عمان، در چند حوزه همکاری‌های مناسبی را داشته باشد و در وهله اول در حوزه تجارت، می‌تواند عمان را به عنوان یک بازار مناسب برای کالاهای صادراتی از سوی ایران در نظر گرفت.

کارشناس مسائل بین الملل و دیپلمات سابق ایران ادامه داد: در بخش حمل و نقل دریایی نیز هر دو کشور می‌توانند، همکاری‌های مناسبی را داشته و عمان با استفاده از یک شیوه حمل و نقل ترکیبی یعنی با استفاده از مسیر دریا وارد ایران شده و از مسیر خشکی کالاهای خود را به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا منتقل کند که این امکان برای همکاری در حوزه حمل ونقل برای هر دو کشور ایران و عمان، سودآور خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران و عمان در حوزه انرژی صاحب حرف و سابقه هستند، می توانند همکاریشان را در حوزه نفت و گاز ارتقا دهند. این دو کشور در این زمینه با همکاری های مداوم می‌توانند دست برتر جهان شوند.

پاک‌آئین در ادامه تاکید کرد: لغو روادید یکی از موضوعات مهم در حوزه گردشگری بین ایران و عمان است تا بدین وسیله همکاری‌های گردشگری بین این دو کشور توسعه یافته و سبب رشد در این حوزه شود. همه این موارد  در کمیسیون مشترک اقتصادی مورد بحث قرار گرفت و امیدواریم به نتایج عالی دست پیدا یابیم.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در نشستی که سید بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان با مقامات ایران داشت در خصوص مسائل دو جانبه پیرامون غزه صحبت شد. لذا همانطور که می‌دانیم در حال حاضر موضع مهم جهان و منطقه، مسئله جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در فلسطین اشغالی است و هر دو کشور ایران و عمان مخالف نسل کشی فلسطینی‌ها بخصوص در غزه هستند و اقدامات اسرائیل را غیرقابل تحمل می‌دانند.

کارشناس مسائل بین الملل و دیپلمات سابق ایران ادامه داد: بنابراین این اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را نه تنها تهدید برای ثبات و امنیت منطقه، بلکه موجب آسیب دیدن صلح جهانی می‌دانند و معتقدند، ممکن است ادامه اقدامات رژیم صهیونیستی منجر به فراگیر شدن جنگ در منطقه شود. به همین دلیل ایران و عمان مذاکرات خودشان را برای آتش بس دائمی در فلسطین اشغالی دنبال می‌کنند و دولت عمان هم در این زمینه جدی بوده و در مقاطع حساس ابتکار عمل‌های مناسبی را به خرج داده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در ارتباط با مخالفت با استقرار دو دولت در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده است، عنوان کرد: ایران خواستار ضرورت مراجعه به آرای عمومی و برگزاری همه پرسی برای تعیین نظام آینده در سرزمین‌های اشغالی را، به اطلاع دولت عمان و وزیر خارجه این کشور رساند.

پاک‌آئین همچنین گفت: امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم در سایه این قبیل اقدامات دیپلماتیک شاهد آتش بس دائمی و همچنین کمک‌رسانی سریع به مردم بی پناه غزه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha