کد خبر 230254
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

آخرین خبر از تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی از زبان معاون علمی

آخرین خبر از تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی از زبان معاون علمی

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: در قالب یک برنامه ۱۰ ساله در نظر داریم ایران هم در حوزه تولید علم و هم کاربردهای هوش مصنوعی در شمار ۱۰ کشور نخست دنیا قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ارتباطات حیات؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی افزود: کشور برنامه جدی در حوزه هوش مصنوعی دارد که با تدبیر رییس‌جمهور این برنامه با حمایت وی در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: هوش مصنوعی در جهان و کاربردی‌سازی و صنعت برپایه آن با شتاب بسیار عجیبی در حال پیشرفت است و ما به زودی و در کمتر از چند سال آینده شاهد تحولات بسیار چشمگیری خواهیم بود، چراکه این فناوری در زندگی مردم تحول ایجاد می کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: از این رو برنامه ریزی متمرکز برای ایجاد زیرساخت و فرصت‌های تأثیرگذاری مردم ضروری به نظر می‌رسد.

دهقانی فیروزآبادی درمورد ایجاد شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی با حکم رییس جمهور گفت: این مرکز تلاش دارد در چند پروژه و برنامه بزرگ ملی کار راهبری هوش مصنوعی کشور را انجام دهد.

وی تأکید کرد: از این رو این مرکز بر توسعه زیرساخت یکپارچه، پردازنده های قوی، سیستم‌های ذخیره سازی قوی، سیستم‌های پردازشی ابری مناسب متمرکز است تا مردم بتوانند شبیه یک اپراتور از این زیرساخت هوش مصنوعی استفاده کنند.

معاون علمی رییس جمهور مخاطب این زیرساخت را علاوه بر مردم، شرکت‌ها و مجموعه های صنعتی عنوان و ابراز امیدواری کرد که با حکم و پیگیری های رییس‌جمهور بتوان با سرعت هم افزایی میان مجموعه‌ها ایجاد کرد و توان متمرکز قوی در حوزه هوش مصنوعی در کشور ایجاد شود.

دهقانی فیروزآبادی همچنین درمورد جایگاه هوش مصنوعی در کشور توضیح داد: ایران در هوش مصنوعی از نظر تولید علمی و انتشار مقالات در جهان در رتبه ۱۷ قرار دارد اما از نظر کاربرد در جایگاه ۷۸ جهانی است. ما برنامه داریم در حوزه هوش مصنوعی هم از نظر علمی و هم از نظر کاربرد در افق ۱۰ ساله جزو ۱۰ کشور اول دنیا قرار گیریم.

وی در خصوص زیر ساخت های موجود در حوزه هوش مصنوعی در کشور هم گفت: در کشور زیر ساخت های هوش مصنوعی شامل پردازنده های گرافیکی و سیستم های ذخیره ساز و همچنین داده های مناسب برای هوش مصنوعی وجود دارد،‌ولی مهم ترین موردی که در این حوزه مورد نیاز است، هم افزایی میان این سیستم ها و زیر ساخت‌های موجود است. از این‌رو در جاهایی که ضعف داریم با توسعه زیرساخت تقویت می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بنابراین به دنبال این هستیم که نخست یک نظام تنظیم گری مناسب برای در دسترس قرارگرفتن داده مناسب که شامل داده‌های حجیم مناسب می‌شود برای مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت ایجاد کنیم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دوم اینکه زیرساخت‌های پردازش ابری مناسب برای آنکه بخش خصوصی و مردم از آن استفاده کنند را توسعه دهیم.

وی در مورد اعضای شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی هم اظهار داشت: در حکم رییس‌جمهور هم اعضای این شورا مشخص شده است و هم دستگاه های اجرایی عضو مرتبط با حوزه هوش مصنوعی که از جمله وزارت ارتباطات،‌ وزارت علوم، وزارت صنعت و بهداشت هستند.

به گفته وی، اعضای شورای ملی راهبردی هوش مصنوعی شامل رییس جمهور یا معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور به عنوان رییس شورا، دبیر شورا و رییس مرکز ملی هوش مصنوعی به پیشنهاد معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان و با حکم رییس جمهور، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه ،‌ معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی،‌ وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ وزیر علوم تحقیقات فناوری هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور از دیگر اعضای این شورا را وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی،‌ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، دو عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا و به حکم رییس جمهور عنوان کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha