کد خبر 230148
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

کنعانی خطاب به سالیوان: نیروی نیابتی در منطقه نداریم

کنعانی خطاب به سالیوان: نیروی نیابتی در منطقه نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد اتهامات بی‌اساس مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ۱۵ آذر ماه به اتهامات بی‌اساس مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا جیک سالیوان واکنش نشان داد.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا جیک سالیوان هدف قرار دادن دو کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی توسط انصارالله یمن را به ایران مرتبط دانست و گفت: «معتقدیم ایران در نهایت مسؤول آن است».

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات بی‌اساس گفت: اظهار نگرانی آمریکا نسبت به مقوله امنیت در منطقه در حالی‌که واشنگتن در حال حمایت تمام عیار از جنگ و جنایت و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه غربی است، بیشتر به یک طنز تلخ شبیه بوده و نشانه نفاق آشکار دولت آمریکاست.

وی امنیت در منطقه غرب آسیا را مقوله‌ای یکپارچه، بسیار به هم پیوسته و مرتبط خواند و افزود: برخلاف ادعاهای مقامات دولت آمریکا، حضور نظامی این کشور در جغرافیای خشکی و آبی منطقه، هیچگاه امنیت ساز نبوده و دولت آمریکا با طرح‌ها و مداخلات غیرقانونی خود امنیت و منافع نامشروع رژیم صهیونیستی را به قیمت ناامن کردن کشورهای منطقه و نقض حقوق ملت فلسطین دنبال کرده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: واضح است که سرنوشت فلسطین تنها به دست مردم آن رقم خواهد خورد. 

وی مسوولیت تأمین امنیت در منطقه را به عهده کشورهای منطقه خواند و گفت: امنیت در منطقه در صورت عدم مداخله خارجی، با همکاری جمعی کشورهای منطقه قابل تأمین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: دولت آمریکا با تداوم حمایت بدون قید و شرط از رژیم آپارتاید اسرائیل و ارسال مستمر و گسترده بمب‌ها و سلاح‌های مرگبار به این رژیم، مسؤول اصلی جنایات جنگی جاری رژیم در غزه و کرانه غربی علیه فلسطینی‌ها و مسؤول نهایی وضعیت تنش در منطقه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروی نیابتی نداشته و گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه کاملاً مستقل و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای خود و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند. 

وی با تأکید بر احترام و پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مقررات دریانوردی بین‌المللی و نقش موثر ایران در تأمین امنیت آب‌ها و گذرگاه‌های آبی بین‌المللی، فرافکنی مقامات آمریکایی را مفید و منجر به کاهش تنش در منطقه ندانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha