کد خبر 229678
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

«حیات» گزارش می دهد؛

جزئیات بازگشایی سهام بانک دی در بازار پایه/ چرا بانک دی به بازار پایه می‌رود؟

جزئیات بازگشایی سهام بانک دی در بازار پایه/ چرا بانک دی به بازار پایه می‌رود؟

با انتشار اطلاعیه لغو پذیرش نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم فرابورس و انتقال آن به بازار پایه، یکی از سوالات سهامداران این بانک، این است که سرنوشت این نماد در بازار پایه چگونه رقم می خورد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ اطلاعیه لغو پذیرش نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم فرابورس در حالی روز ۸ آذر ۱۴۰۲  بر روی کدال قرار گرفت که متن آن به این شرح است:

«به استناد ماده ۴۲ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران به استحضار می‌رساند به علت شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت (عدم خروج از شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت طی مهلت مقرر توسط هیئت پذیرش)، پذیرش اوراق بهادار ناشر از فهرست اوراق بهادار پذیرفته شده در فرابورس ایران لغو گردید.»

بدین ترتیب سهام بانک دی در بازار پایه فرابورس با نماد «دی» به زودی بازگشایی می شود؛ اما سوالی که این روزها دغدغه اصلی سهامداران این بانک است، این است که بازار پایه چگونه بازاری است و کدام بانک ها در این بازار حضور دارند؟

جزئیات بیشتر از بازار پایه

بانک دی در حال نقل مکان از بازار دوم فرابورس به بازار پایه است. بنابراین بد نیست نگاهی به بازار پایه داشته باشیم.

بازار پایه بخشی از بازار فرابورس است و نحوه پیوستن شرکت‌ها به این بازار جهت کسب سرمایه و بهره‌مندی از مزایای بورس بسیار راحت و سریع‌ تر از بخش های دیگر فرابورس است. شرکت‌هایی وارد این بازار می شوند که در سازمان بورس هستند و ثبت شده ‌اند؛ اما نمی ‌توانند در بازار بورس یا فرابورس وارد شوند.

شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار باید معیارهایی داشته باشند ازجمله: حداقل سابقه فعالیت شرکت، نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی و سودآوری، حداقل سرمایه ثبت شده شرکت، حداقل تعداد سهامداران و حداقل سهام شناوری.

چرا شرکت‌ها به بازار پایه می‌روند؟

۱- شرکت‌هایی که طبق ماده ۹۹ برنامه پنجم توسعه موظف هستند که در این بازار درج شوند.

۲- شرکت‌هایی که شرایط حضور در بازار بورس یا فرابورس را ندارند و لغو پذیرش شده‌اند، در بازار پایه درج می‌شوند.

۳- شرکت هایی که نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند اما شرایط حضور در بازار بورس را ندارند.

کدام بانک ها در بازار پایه حضور دارند؟

بازار پایه یکی از بازارهای فرابورس است که به منظور تبادل اوراق شرکت به وجود آمده است. بازار پایه براساس میزان سرمایه و معاملات به سه گروه بازار پایه زرد، بازار پایه نارنجی و بازار پایه قرمز تقسیم می ‌شود. دامنه نوسان این بازار به ترتیب ۳، ۲ و یک درصد است. بنابراین باید منتظر اعلام خبر ناظر مبنی بر اینکه دی با توجه به صورت های مالی ارائه شده در کدام بازار پایه درج نماد و بازگشایی می شود، بمانیم.

بررسی های «حیات» از بازار پایه نشان می دهد بانک گردشگری با نماد «وگردش» در بازار زرد، بانک آینده با نماد «وآیند» در بازار نارنجی، بانک شهر با نماد «وشهر» در بازار زرد، بانک قرض الحسنه رسالت با نماد «وسالت» در بازار زرد، بانک سرمایه با نماد «سمایه» در بازار زرد، بانک ایران زمین با نماد «وزمین» در بازار قرمز، بانک رفاه کارگران با نماد «ورفاه» در بازار پایه زرد فرابورس فعالیت می کنند.

گفتنی است بانک های دی، ملت، صادرات، تجارت، خاورمیانه، سینا، پارسیان، شهر، اقتصاد نوین، گردشگری، پاسارگاد، رسالت، سامان، سرمایه، آینده، کارآفرین، پست بانک، ایران زمین و موسسه ملل در بورس پذیرش شده اند و فعالیت می کنند. هرگاه وضعیت دارایی های یک بانک صورت شفاف تری به خود بگیرد و این موضوع بعد از درخواست آن بانک، به تایید بانک مرکزی و سازمان بورس برسد، امکان انتقال آن نماد به بازار فرابورس وجود دارد.

سهامداران با درج نماد دی در بازار پایه چه کنند؟

هرچند زمان مشخصی برای بازگشایی نماد دی در بازار پایه اعلام نشده؛ اما تجربه شرکت های دیگر نشان داده ممکن است چند هفته و گاهی چند ماه طول بکشد تا درج نماد در بازار پایه انجام شود. همین موضوع ممکن است سهامداران را نگران آینده سهام خود کند و مردد به نگهداری این سهام.

اما ذکر برخی نکات بد نیست تا سهامداران خرد بانک دی، نیم نگاهی به عملکرد این بانک بورسی داشته باشند؛ موافقت بانک مرکزی با افزایش سرمایه و برنامه تحول این بانک برای خروج از زیان، برنامه‌ بانک برای واگذاری ۱۰۰ درصدی نیروگاه دماوند به شرکت های زیر مجموعه که کاهش ۹۰۰۰۰ میلیارد ریالی زیان بانک را در پی دارد، تهاتر کوهستان پارک شادی مشهد و برج شایان با املاک بنیاد شهید، افزایش سرمایه ۷۰ هزار میلیارد ریالی بانک با مجوز بانک مرکزی، اخذ مجوز بانک مرکزی برای تاسیس صندوق املاک و مستغلات، صندوق زمین و ساختمان، وصول نقدی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال از پرونده های مطالباتی بدهکاران کلان بانک و… مواردی است که خبر از تغییرات چشمگیر در عملکرد بانک دی می‌دهد و فعالان بازار سرمایه را دلگرم به ماندن در این سهام می کند.

گشایش در سهم «دی» با اجرای برنامه عملیاتی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه به «حیات» گفت: اگر برنامه عملیاتی خروج از ماده ۱۴۱ یا برنامه واگذاری دارایی های بانک دی عملیاتی شود و سهامداران خرد این موضوع را ببینند، رویکرد مناسب تر و نگاه بهتری به این سهام خواهند داشت.

وی با ارائه توصیه به مدیران بالادست و سهامداران بانک دی برای تعیین تکلیف برنامه عملیاتی این بانک، ادامه داد: اگر این برنامه عملیاتی به اجرا دربیاید و سهامداران خرد آن را ببینند، گشایش های بسیار خوبی حاصل خواهد شد و سهامداران مطمئنا رویکرد مناسب تر و نگاه بهتری به سهم خواهند داشت و درنتیجه، بازگشایی نماد مواجه با صف های عریض و طویل خرید یا فروش نخواهد بود.

سهامداران بانک دی از تصمیمات هیجانی بپرهیزند

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهامداران غیرحرفه ای در حال حاضر با بازگشایی نماد، وارد صف خرید یا فروش خواهند شد؛ اما دسته دوم سهامداران حرفه ای هستند که مبتنی بر ارزش روز دارایی ها (NAV) شرکت ها و همچنین تحلیل بر عملکرد سود و زیان شرکت خرید و فروش می کنند؛ اما آنچه دامن می زند به ایجاد جوی که منتهی به صف خرید یا فروش می شود، سهامداران غیر حرفه ای هستند. سهامدار حرفه ای که می خواهد سهام مناسب بخرد اولا به کسی اطلاع نمی دهد و شخص حرفه ای که می خواهد بفروشد اصلا کسی در جریان نیست که می خواهد سهام خود را بفروشد.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: توصیه ما به سهامداران نگهداری یا فروش سهام «دی» نیست. رویکرد اصلی آنها باید گریز از تصمیمات هیجانی و اتکا به تحلیل های بنیادی و تحلیل تکنیکال در شرایط حال حاضر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha