کد خبر 229329
۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

واکنش ایثارگران به اظهارات زاکانی: حکم دیوان داریم اما شهرداری تبدیل وضعیت نمی کند + فیلم

واکنش ایثارگران به اظهارات زاکانی: حکم دیوان داریم اما شهرداری تبدیل وضعیت نمی کند + فیلم

به اذعان یکی از کارکنان شهرداری تهران سلیقه ای عمل کردن مدیران در برخی از سازمان ها سبب شده که پرونده تبدیل وضعیت ایثارگری همچنان بلاتکلیف باقی بماند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، براساس بند «و» ماده «۴۴» برنامه پنجم توسعه، دستگاه‌های اجرایی موظف شدند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند، بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی تأمین و آنان را به صورت رسمی استخدام کنند.

از این رو پرونده تبدیل وضعیت تعدادی از این فرزندان شهدا و جانباز به جریان افتاد و بخشی از آنان به استخدام دستگاه های اجرایی کشور درآمدند. لذا با توجه به اهمیت این موضوع و تکریم خانواده شهدا، این احکام در برنامه ششم توسعه نیز درج و نسبت به عملیاتی شدن آن تاکید فراوان شد.

اهتمام دولت به قانون جامعه ایثارگری

به گفته سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای به فرهنگ ایثار و شهادت دارد و بر اساس قانون، پایبند به عملی کردن قانون جامع ایثارگری است. تا جاییکه در آغاز بکار این دولت، دستورات ویژه ای در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شد و بخش اعظمی از این تبدیل وضعیت ها نیز به سرانجام رسید.

در حقیقت تکریم خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان یک وظیفه است. لذا دستگاه های اجرایی باید تمام تلاش خود را به کاربندند تا این موضوع هرچه سریعتر عملیاتی و دغدغه خانواده ها رفع شود.

تنفیذ احکام تبدیل وضعیت ایثارگران در برنامه هفتم توسعه

حتی دولت بارها تاکید کرد که باید احکام تبدیل وضعیت در برنامه هفتم توسعه نیز تکرار و اجرایی شود. لذا با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی احکام مربوط به امور ایثارگران در برنامه ششم توسعه کشور، در برنامه هفتم توسعه تنفیذ شد.

با وجود تاکیدات فراوان دولت و مجلس، یکی از دغدغه های مهم جامعه ایثارگران موضوع پر فراز و نشیب قانون تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان ایثارگران است، اما تعدادی از این جامعه هدف همچنان سرگردان و بلاتکلیف بین ادارات و نهادها پرونده به دست به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود هستند.

سرباز زدن برخی از دستگاه ها از طرح تبدیل وضعیت ایثارگری

در واقع برخی از دستگاه ها همچنان از اجرای آن سر باز می زنند و شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت، وزارت آموزش و شهرداری تهران تن به اجرای کامل این قانون نمی دهند.

براساس اطلاعات رسیده به پایگاه خبری حیات، مجموعه شهرداری تهران یکی از ارگان هایی است که اکنون با بالاترین میزان نارضایتی رو به رو شده است.

به گفته کارکنان شهرداری تهران به جز سه پیمانکار اصلی شهرداری کارکنانی که با سایر پیمانکاران قراردارند از طرح تبدیل وضعیت ایثارگران بی نصیب مانده اند. در واقع طبق گفته این افراد پیمانکاران مشکلی با طرح تبدیل وضعیت ندارند و آنچه که سبب گره کور این وضعیت شده به اختلاف میان معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران و سازمان ها باز می گردد.

اختلاف نظر میان برخی از ارگان ها و سازمان ها در طرح تبدیل وضعیت

به طور مثال طرح تبدیل وضعیت ایثارگران برای افرادی که در سازمان سمن ها مشغول به فعالیت هستند به علت اختلاف نظرهای سازمانی و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران بلاتکلیف مانده است.

به اذعان یکی از کارکنان شهرداری تهران سلیقه ای عمل کردن مدیران در برخی از سازمان ها سبب شده که پرونده تبدیل وضعیت ایثارگری ما همچنان بلاتکلیف باقی بماند.

در واقع اختلاف نظر میان برخی از ارگان ها و سازمان ها سبب ایجاد ناعدالتی و تضییع حق جامعه هدف شده است. 

همچنین مشمولان طرح تبدیل وضعیت ایثارگری در شرکت شهربان شهرداری تهران حدود دو سال است که به علت اجرا نشدن قانون جامع ایثارگری بلاتکلیف ماندند و پس از چندین مرتبه رایزنی با علیرضا زاکانی و معاونان شهردار نیز به هیچ نتیجه مثبتی نرسیدند و در نهایت ناچار به شکایت به منظور احقاق حق خود در دیوان عدالت اداری شدند.

به گفته یکی از این افراد با وجود اینکه دیوان عدالت اداری کشور رای به اجرای قانون ایثارگری داده است و حکم عزل مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری تهران را در این باره صادر کرده است، شهرداری زیربار طرح تبدیل وضعیت ایثارگران نمی رود.

واکنش ایثارگران به اظهارات زاکانی: حکم دیوان داریم اما شهرداری تبدیل وضعیت نمی کند + فیلم

در واقع شهرداری تهران تنها نیروهای شرکت خدمات اداری شهر و موسسه هادیان شهر را تبدیل وضعیت نموده و رسما اعلام کرده است مابقی نیروهای حجمی که با پیمانکاران شهرداری قرارداد دارند شامل حال طرح تبدیل وضعیت ایثارگری نمی شوند.

پس از اعتراض گسترده مشمولان طرح تبدیل وضعیت ایثارگری، شهرداری تهران وعده داده که این افراد را به عنوان نیروهای حجمی شهرداری به رسمیت می شناسد. درصورتیکه شرکت شهربان و حریم بان از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پروژه ای بوده و زیرساخت های مورد نیاز به جهت حجمی شدن نیروها را ندارد.

به همین خاطر 3 آذرماه، جمعی از این افراد با حضور در نماز جمعه تهران، در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعار "ایثارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد" خواهان تعیین و تکلیف وضعیت تبدیل وضعیت خود شدند.

تجمع مشمولان طرح تبدیل وضعیت ایثارگری شهرداری تهران

تمام افراد مشمول قانون ایثارگری باید تبدیل وضعیت شوند

به همین خاطر سید صولت مرتضوی، وزیر کار و امور اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ما اعلام کردیم تمام کسانی که مشمول قانون ایثارگری می شوند حتما باید تبدیل وضعیت شوند. چنانچه فردی در چارچوب این قانون همچنان تکلیفش مشخص نشده به ما مراجعه کند، حتما پیگیری خواهیم کرد.

گفتنی است؛ با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی به تنفیذ احکام برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم (جزء 8 بند ج ماده 31 برنامه هفتم) و در صورت تأیید این مصوبه توسط شورای محترم نگهبان تبدیل وضعیت ایثارگران (بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه) در برنامه هفتم توسعه تا زمانی که  لایحه دولت جهت اصلاح و تجمیع قانون ایثارگران و... به مجلس ارائه و تبدیل به قانون شود، تبدیل وضعیت نیز ادامه خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha