کد خبر 229189
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

نگران ویروس ناشناخته جدید در جهان نباشید/ بیماری‌های تنفسی، سرماخوردگی و آنفولانزا هستند

نگران ویروس ناشناخته جدید در جهان نباشید/ بیماری‌های تنفسی، سرماخوردگی و آنفولانزا هستند

یک متخصص بیماری‌های عفونی با رد این موضوع که افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ناشی از یک ویروس جدید است، گفت: جای هیچگونه نگرانی نیست زیرا ویروس خاص و ناشناخته جدیدی در جهان شیوع نیافته است.

به گزارش حیات؛ در فصل پائیز و با سرد شدن هوا، به‌طور طبیعی بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابند و صدای عطسه و سرفه و بیشتر از ماه‌های دیگر در اماکن عمومی شنیده می‌شود. در این فصل، بیماری‌هایی که بیشترین شیوع را در میان همه مردم دارند؛ مانند انواع سرماخوردگی‌ها، آنفلانزا و از چهار سال پیش بیماری کرونا، می‌توانند برای مدتی زندگی انسان را مختل کنند. این بیماری‌های تنفسی علائم مشابهی دارند و چندین روز انسان را گرفتار می‌کنند. 

اغلب این بیماری‌ها منشا ویروسی دارند و به‌صورت تنفسی از طریق عطسه، سرفه و حتی تنفس منتقل می‌شوند؛ بنابراین اولین راه پیشگیری از این بیماری‌ها فاصله گرفتن از افراد بیمار و پرهیز از ارتباط تنفسی با بیماران بوده و یا استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی است.

برخی از این بیماری‌ها واکسن هم دارند که البته نه به صورت ۱۰۰ درصد اما تا حد قابل قبولی می‌توانند از ابتلای شدید به برخی از بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنند. 

یکی از عوامل مهم شیوع بیماری‌های تنفسی، حضور مردم در اجتماعات مانند مدرسه، اماکن عمومی پرتردد،‌ مراکز شغلی، اتوبوس، مترو و ... است.

دکتر آمتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حیات، در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس جدیدی جهان یا ایران را تهدید می‌کند؟، گفت: با فرارسیدن زمستان، پایان محدودیت‌های کرونایی و کمبود ایمنی قبلی در کودکان احتمال افزایش عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی را زیاد کرده اما هیچگونه گزارشی مبنی بر شیوع ویروس جدید اطلاع داده نشده و این ویروس‌های تنفسی همان ویروس سرماخوردگی، کرونا یا آنفلانزا نوع A است. 

وی با بیان اینکه ویروس‌های تنفسی همیشگی هستند و هیچ‌گونه خطر جدیدی کشور و جهان را تهدید نمی‌کند، ادامه داد: حدود یک سوم موارد بیماری‌های تنفسی که اکنون در کشور شایع است، کرونا است، نزدیک به ۱۰ درصد هم آنفلوانزا، بقیه موارد سرماخوردگی معمولی و ویروس‌های متفرقه است. 

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا این ویروس‌ها علائم گوارشی هم دارند؟، خاطرنشان کرد: ویروس‌های تنفسی به خصوص در بچه‌ها می‌توانند علائم گوارشی هم داشته باشند و جای هیچگونه نگرانی نیست زیرا ویروس خاص و ناشناخته جدیدی در جهان شیوع نیافته است.

وی افزود: کشور چین اعلام کرده است ویروس ناشناخته‌ای در کار نیست بلکه یک ویروس فصلی است که سازمان بهداشت جهانی هم در حال پیگیری است و تاکنون مورد خاصی را گزارش نکرده است. 

رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن زدن فایده چندانی ندارد و بهتر است مردم و به ویژه گروه‌های حساس، واکسن‌ها را در زمان مقرر تزریق کنند، گفت: هموطنان عزیز حتما به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اهتمام ورزند، ماسک بزنند و اگر دچار علائم خاصی هستند از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند تا به نشر این ویروس کمک نکنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha