۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

گزارش «حیات» از فیزیکدان بزرگ هسته‌ای ایران؛

نتانیاهو: این نام را به خاطر بسپارید؛ محسن فخری‌زاده

شهید دانشمند محسن فخری‌زاده مردی بود که در سایه زندگی کرد تا ایران مانند آفتاب در جهان بدرخشد؛ دانشمندی که سال‌های ترامپ و نتانیاهو برای شهادتش نقشه کشیده بودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محسن فخری‌زاده مهابادی متولد 1340/1/1 فیزیک‌دان هسته‌ای کشورمان را می‌توان از پیشگامان تثبیت دانش هسته‌ای ایران نام برد که نقش جامعی در ارتقا صنعت هسته‌ای کشور داشت.

محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و از سرداران سپاه پاسداران و یکی از شخصیت‌های اصلی در برنامه هسته‌ای ایران بود. همه دارایی های فخری زاده در اواسط دهه 2000 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای ایران مسدود شد. اما این شرایط او را متوقف نکرد و در اوایل دهه 2010 سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی را تاسیس و هدایت کرد. با توجه به اینکه محسن فخری‌زاده، برنامه‌های هسته‌ای را در دست کار داشت، اما هیچ‌گاه از این برنامه در جهات منفی در حوزه نظامی، استفاده نکرد. از همان روزها برخی از کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی بدنبال این بودند که نام فخری زاده را در تحقیقات و برخی از برنامه‌ها مانند (جنگ افزار هسته ای) و (پروژه آماد) ببرند.

از اقدامات این دانشمند هسته‌ای می‌توان به برخی از طرح‌ها ایشان مانند،آشکارسازی نوترون‌های کیهانی برای کشف اقدامات اسراییل، ساخت لیزر برای شناسایی پهپاد مهاجم، توسعه فناوری آشکارسازی تابش‌های هسته‌ای، ساخت کیت‌های تشخیصی کرونا، ابداع پدافند هسته‌ای در کشور، تأسیس پژوهشکده اکوستیک و نقش‌آفرینی در ساخت واکسن ایرانی کرونا دانست.

در عصر روز جمعه 7 تیرماه 1399، خبر ترور فخری‌زاده در خیابان آبسرد شهرستان دماوند به گوش رسید. در ساعات ابتدایی این عملیات شوم کمتر کسی ایشان را می‌شناخت، اما دیری نگذشت که مشخص شد، شهید دکتر محسن فخری زاده مهابادی توسط سرویس تروریستی موساد، ترور و به شهادت رسید.

گفتنی است که نام این دانشمند شهید به عنوان 5 شخصیت برتر ایرانی در فهرست 500 نفر برتر و قدرتمند جهان از سوی برخی نشریه‌ها بخصوص نشریه آمریکایی فارن پالیسی ذکر شده است.

شهید محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایران است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خبر تلویزیونی که بر علیه برنامه هسته‌ای ایران بود، از او نام برد و نام این دانشمند شهید در صدر فهرست ترور سازمان‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا و اسرائیل قرار گرفت.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز شهریور سال 1400، در گزارشی با اشاره به جزئیات ترور شهید فخری‌زاده نوشت: آماده‌سازی برای ترور محسن فخری‌زاده، پس از مجموعه‌ای از ملاقات‌ها و رایزنی‌ها بین مقامات رژیم صهیونیستی، به رهبری مدیر موساد و مقامات عالی‌رتبه آمریکا از جمله ترامپ، مایک پمپئو و رئیس سازمان سیا آغاز شد، همچنین در این گزارش از کنفرانس مطبوعاتی نتانیاهو و اسنادی که موساد از بایگانی هسته‌ای ایران سرقت کرده بود، یاد شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آن روزها با استدلال اینکه ایران هنوز برنامه تسلیحات هسته‌ای فعال دارد، چند بار از دکتر فخری‌زاده نام برد و گفت: «این نام را به خاطر بسپارید؛ فخری‌زاده» و همچنین  اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگویی اذعان کرده بود: «من فخری‌زاده را خوب می‌شناسم؛ خودش نمی‌داند چقدر او را می‌شناسم. او مصونیتی ندارد». همین موارد نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از سال‌ها قبل به دنبال ترور شهید محسن فخری‌زاده بودند.

یکی از اشخاصی که در تروز شهید محسن فخری‌زاده نیز نقش داشت؛ علیرضا اکبری بود که قبل از ترور شهید فخری‌زاده نیز در اوایل دهه 1387 به اتهام جاسوسی دستگیر و سپس به دلایلی آزاد گشته بود که بعد از شهادت این دانشمند هسته‌ای مشخص شد اکبری به‌عنوان جاسوس وابسته به سرویس اطلاعاتی انگلیس، اطلاعاتی را درباره شهید فخری‌زاده به افسران ‌mi6 داده بود، در نتیجه در دی‌ماه سال گذشته اعدام شد.