کد خبر 229184
۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴

«حیات» گزارش می دهد؛

تغییر مسیر جنگ با «عملیات مروارید»

تغییر مسیر جنگ با «عملیات مروارید»

در جریان «عملیات مروارید» صدور نفت عراق به دلیل انهدام این دو سکوی نفتی قطع شد و تا پایان جنگ تحمیلی رفت و آمد کشتی های نفت کش و تجاری برای کشور عراق ناممکن شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در 7 آذر سال 1359 و روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی، عملیات مهم و کارساز «مروارید» انجام شد. در جریان این عملیات نظامی، یک فروند بالگرد سوپر فرلون نیروی هوایی عراق، یک فروند میگ-21، 6 فروند میگ-23 و پنج فروند قایق موشک انداز عراقی کلاس اوسای عراق منهدم شد.

در واقع در این این عملیات نیروی دریایی عراق به گونه ای آسیب دید که تا آخر جنگ دیگر نتوانست کاری از پیش ببرد.  در زمان شروع جنگ تحمیلی بندر ام قصر در ساحل غربی اروندرود، بخش مهمی به شمار می رفت که بارگیری و تخلیه کالا برای عراق از آن طریق انجام می شد؛ همچنین صدور نفت عراق نیز از طریق دو سکوی نفتی البکر و الامیه صورت می گرفت ؛ اما در جریان عملیات مروارید صدور نفت عراق به دلیل انهدام این دو سکوی نفتی قطع شد و تا پایان جنگ تحمیلی رفت و آمد کشتی های نفت کش و تجاری برای کشور عراق ناممکن شد؛ همچنین 90درصد صادرات و واردات ایران با سیادت ایران بر آیهای خلیج فارس امکان پذیر بود.

این عملیات در ادامه دو عملیات اشکان و شهید صفری انجام شد و کار ناتمام مانده آن دو عملیات را به اتمام رساند.  ناخدا دوم عارف قنبری مدیر تحقیقات سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سالهای ابتدایی جنگ کشور با بحرانهای بسیاری دست و پنجه نرم می کرد و رژیم بعثی از این شرایط سواستفاده می کرد.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش جزو صفوف اول مبارزه با صدام بود و در خلال عملیات مروارید با هماهنگی، وحدت فرماندهی و سازماندهی اصولی به هدف خود رسیدیم. در واقع بعد از آن عملیات نیروی دریایی عراق دیگر وجود نداشت.

ناخدا قنبری بیان کرد: در اواخر آبان عملیات درفش یا عملیات مروارید طراحی شد. این عملیات مکمل دو عملیات اشکان و شهید صفری بود و ناوچه قهرمان پیکان و یکسری از هلی‌کوپترهای ما برای مبارزه آماده شدند.

وی اظهار کرد: قهرمانان نیروی هوایی ارتش نیز در این عملیات حضور داشتند که یکی از آنان شهید عباس دوران بود. در عملیات مروارید ناوچه ما با ناوچه های دشمن درگیر می‌شوند. یکی از جنگده های ما به خلبانی شهید حسن مفتخری و ستوان دوم شهید روستا در این عملیات به شهادت می رسند.

ناخدا قنبری تشریح کرد: بعد از انجام عملیات مروارید مسیر جنگ را تغییر یافت؛ و پس از آن دیگر نیروی دریایی عراق وجود نداشت. در حقیقت عراق دیگر صادرات نفت را انجام نمی داد و با پرچم دیگر کشورها در دریا رفت و آمد می کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha