کد خبر 229046
۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

سهامداران پرسپولیس به خاک سیاه نشستند

سهامداران پرسپولیس به خاک سیاه نشستند

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه باشگاه پرسپولیس در حالی به تعویق افتاده که بررسی گزارش عملکرد این باشگاه نشان می‌دهد سهام پرسپولیس نه تنها تاکنون سودی برای سهامداران نداشته، بلکه زیان نیز ساخته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس در حالی که قرار بود در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شود، به دلیل عدم رعایت حد نصاب قانونی به رسمیت نرسید و به‌همین دلیل سهامداران این باشگاه باید منتظر اعلام تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم بمانند.

در شرایطی که سهامداران این باشگاه در آستانه برگزاری مجمع سالیانه برای نخستین بار از عرضه اولیه در بورس هستند، آیا سودی نصیب این سهامداران خواهد شد؟ این نماد در حال حاضر چه وضعیتی در بورس دارد؟

تاخیر زیاد در برگزاری مجمع سالانه پرسپولیس

یک سال و نیم از بورسی شدن باشگاه پرسپولیس می گذرد و در حالی که قرار بود این باشگاه در پایان مهرماه ۱۴۰۲ نخستین مجمع عمومی عادی سالانه خود را برگزار کند؛ اما این جلسه به دلیل عدم رعایت حد نصاب قانونی به رسمیت نرسید و اعلام شد که سهامداران باید منتظر اعلام تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم باشند.

اما بد نیست به پیشینه این باشگاه در بورس نگاهی بیندازیم. پذیره ‌نویسی سهام باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس برای نخستین بار در اسفندماه ۱۴۰۰ در فرابورس انجام و معاملات سهام آن نیز از تاریخ ۹ شهریورماه ۱۴۰۱ آغاز شد. بنابراین یک سال و نیم از ورود رسمی این باشگاه به بازار سرمایه می‌گذرد و قرار است مجمع عمومی سالانه آن با تاخیر بسیار برگزار شود؛ مجمعی که پیش از این نیز به حد نصاب نرسید!

پرسپولیسی‌ها بخوانند/ زیان سنگین سهامداران پرسپولیس در آستانه برگزاری مجمع

شرکت ۲۰۰ هزار نفر در پذیره نویسی سهام پرسپولیس

بررسی پذیره نویسی باشگاه پرسپولیس نشان می دهد بیش از ۲۰۰ هزار نفر سهام این شرکت را در همان زمان پذیره نویسی خریداری کردند؛ اما بازگشایی و آغاز معاملات این شرکت با تاخیر زیاد از ۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ رقم خورد.

سقف قیمتی که این سهام در یک سال و نیم گذشته به خود دیده، ۳۵۱ تومان به ازای هر سهم در همان روز آغاز معاملات در بازار سرمایه بوده که پس از آن شروع به نزول کرده است. به دنبال نزول قیمتی سهام پرسپولیس، برخی سرمایه‌ گذاران سهام خود را فروختند.

سهامداران پرسپولیس در حالی طبق قواعد بازار سرمایه در آستانه برگزاری مجمع هستند که می توانند با هر تعداد سهم در مجمع عمومی سالیانه حاضر شوند.

بررسی قیمت سهام پرسپولیس از آغاز بازگشایی

بررسی قیمت سهام باشگاه پرسپولیس نشان از افت ۴۲ درصدی قیمت هر سهم این شرکت از زمان آغاز معاملاتش است. قیمت سهام این شرکت در روزی که معاملات سهام پرسپولیس در بازار پایه فرابورس آغاز شد ۳۳۸۷ ریال بود که روز دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ به ۱۹۴۴ ریال به ازای هر سهم رسیده است.

علت نزول قیمت سهام این باشگاه فرهنگی ورزشی عملکرد مالی آن است بی اعتمادی سهامداران آن را رقم زده است؛ هرچند فعالان بازار سرمایه معتقدند با برگزاری مجمع سالانه این شرکت، باشگاه پرسپولیس مجبور به شفافیت بیشتر و پاسخگویی در برابر سهامداران خود خواهد بود.

زیان ۱۴۴ تومانی هر سهم پرسپولیس

بررسی عملکرد این شرکت بورسی نشان می‌دهد این باشگاه سال مالی گذشته ۲۸ درصد به زیان خود افزوده است. با احتساب زیان انباشته جدید، زیان انباشته باشگاه بالغ بر ۵۴۶ میلیارد تومان است که نسبت به ۱۴۰۱، ۳۵ درصد افزایش یافته است.

بنابراین سهامداران در حالی در یک قدمی برگزاری مجمع عادی سالانه این باشگاه هستند که بررسی قیمت سهام این شرکت و روند قیمتی آن نشان می دهد این باشگاه نه تنها سودی برای سهامداران خود که عموما هوادارانش هستند، نداشته بلکه به ازای هر سهم ۱۴۴۳ ریال زیان ساخته است.

پیش از این، معاون سابق سازمان خصوصی‌ سازی‌ یکی از راه های حل مشکل زیان دهی پرسپولیس و استقلال را فروش مجوز پخش دیدار به‌ صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به شبکه‌ها و تلویزیون‌ها دانسته بود که متاسفانه در ایران هنوز این مساله حل نشده است.

کارشناسان معتقدند یکی دیگر از راه‌های کاهش زیان دهی این باشگاه ها واگذاری آنها به بخش خصوصی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha