کد خبر 228874
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

حیات گزارش می‌دهد؛

مصوبه افزایش سن بازنشستگی تایید می شود؟

مصوبه افزایش سن بازنشستگی تایید می شود؟

مصوبه اخیر مجلس در رابطه با افزایش سن بازنشستگی بحث برانگیز شده و در این راستا مخالفان بیشماری هم پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ افزایش سن بازنشستگی یکی از مباحث جنجال برانگیز روزهای اخیر است. هفته گذشته بود که نمایندگان مجلس در راستای بررسی برنامه هفتم توسعه بند الحاقی بند «خ» و بند «ز» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و این به این معناست که سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش خواهد یافت

با قانون جدید افراد در چه سنی بازنشسته می‌شوند؟

۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.

۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

۳‌. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

این مصوبه مجلس شورای اسلامی مخالفت های  زیادی به همراه داشت از جامعه کارگری گرفته تا فراکسیون کارگری مجلس شورای کهطی این روزها بیانیه های متعددی را در فضای مجازی شاهد بودیم. در این رابطه، مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی طبق قانون فعلی، نیز گفته است که  سن بازنشستگی ۳۰ یا ۳۵ است و ما دو شکل برای بازنشستگی داریم. برای مثال، سنوات خدمت کارکنان نیروهای مسلح ۳۰ سال است اما در برخی دستگاه‌های دولتی ۳۵ سال است.

به گفته ذوالنوری؛ مجلس و دولت در نیمه راه نمی‌توانند در سن بازنشستگی تغییر ایجاد کنند و این کار خلاف قانون اساسی و شرع است. بر این اساس، امیدواریم شورای نگهبان نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد. افزایش سن بازنشستگی را جفا در حق افرادی می‌دانم که نمی‌خواهند به دوره خدمتشان اضافه شود و از ابتدا و بر اساس قرارداد قبلی سن مشخصی برای بازنشستگی آنان تعیین شده است.

بازرس ارشد کانون کارگران ساختمانی کشور نیز نسبت به این مصوبه اعتراض کرد و گفت: یکی از ضعف‌های این مصوبه این است که اگر ۳۵ سال بیمه پردازی کنند، آیا حقوق به اندازه ۳۵ روز پرداخت می‌شود یا خیر؟ ۶۵ درصد جامعه کارگری حداقل پرداز هستند و با توجه به اینکه میانگین دو سال آخر در برقراری حقوق بازنشستگی مدنظر گرفته می‌شود، حقوق کارگران با سی سال بیمه‌پردازی تفاوتی با حقوق سی و پنج سال بیمه‌پردازی نمی‌کند؛ این ضعف‌ها نیز باید در این قانون تصویب شده مجلس یازدهم برطرف شود.

کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نیز در بیانیه ای با انتقاد شدید از مصوبه مجلس در افزایش سن بازنشستگی آن را ضربه ای غیر قابل ترمیم به جامعه کارگری توصیف کرد و خواستار رد این مصوبه از سوی شورای نگهبان شد.

از سوی دیگر جمعی از اعضای فراکسیون کارگری مجلس یازدهم در نامه‌ای به شورای نگهبان، خواستار رد و بازگرداندن مصوبه اخیر مجلس درباره سن و سابقه بازنشستگی شدند.

در این نامه آمده است:

«متاسفانه تصویب افزایش سن و سابقه بازنشستگی که بدون توجه به دلایل منطقی، قانونی و توصیه‌های مکرر هیات رئیسه و اعضای فراکسیون کارگری و بدون رعایت حداکثری حقوق مکتسبه کارگران و اصلاح عادلانه حقوق بیمه ذیل برنامه هفتم توسعه انجام شده است، در صورت تایید شورای نگهبان ضربه غیرقابل جبرانی را به جامعه کارگری کشور تحمیل خواهد کرد.»

در ادامه این متن آمده است: «هم‌اکنون فراکسیون کارگری ... در ادامه اعتراضات قبلی ضمن تذکر پیامدها و بازخورد منفی آن، مجدداً ناخرسندی و اعتراض شدید خود را نسبت به این تصمیم اعلام و در پایان از اعضای شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استدعا دارد با رد این مصوبه، شرایط بررسی و اصلاح مجدد این موضوع را ایجاد کند.»

مصوبه افزایش سن بازنشستگی تایید می شود؟

گفتنی است این نامه با رونوشت به هیات تطبیق قوانین و کمیسیون‌های تخصصی مجلس توسط اعضای فراکسیون کارگری از جمله «علی بابایی کارنامی، محمدحسن آصفری، فرهاد بشیری، صدیف بدری، رحمت الله نوروزی، علی جدی و..» امضا شده است.

ولی جای سوال اینجاست نمایندگانی که الان مخالفت خود را نسبت به این مصوبه اعلام می کنند چرا در ایامی که این لایحه در کمیسیون تلفیق و کمیسیون ها تخصصی بررسی می شد هیچ اعتزاضی نکردند؟ چرا همان زمانی که در کمیسیون تلفیق بررسی ها ادامه داشت تلاش بر حذف این ماده همانند برخی از موادی که حذف شد نداشتند؟  از سوی دیگر چرا رئیس فراکسیون بازنشستگان مجلس نسبت به این موضوع سکوت کرده است؟ حال باید منتظر تصمیم شورای نگهبان در این خصوص باشیم که در نهایت به قانون تبدیل می شود یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha