کد خبر 228609
۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری؛

افزایش سن بازنشستگی هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است/ توصیه‌پذیر نیستیم

افزایش سن بازنشستگی هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است/ توصیه‌پذیر نیستیم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ۱۵ جلسه غیررسمی در این شورای نگهبان برای بررسی برنامه هفتم برگزار شده، گفت: مصوبه افزایش سن بازنشستگی مربوط به روزهای اخیر بوده و هنوز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه ۴ آذرماه در نشست خبری گفت: طی هفته های گذشته، طرح‌ها و لوایحی مورد بررسی قرار گرفت که گزارش ۵ لایحه و طرح و اصلاح اساسنامه را ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات را در شورای نگهبان مورد بررسی قرار دادیم که بر این اساس معایر با شرع و قانون شناخته نشد. لایحه بعدی لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب است که ایرادات و ابهامات را در رسانه‌ها منتشر کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بود که بررسی انجام شد که ابهامات و ایراداتی به  ماده ۴ و ماده ۵ این اساسنامه وارد شد که در نهایت خلاف موازین شرع شناخته شد.

وی در ادامه به موضوع افزایش سن بازنشستگی اشاره کرد و افزود: ما برای بررسی برنامه هفتم با توجه به حجمی که برنامه دارد و به‌خاطر این‌که بتوانیم در زمان قانونی اظهارنظر کنیم تاکنون ۱۵ جلسه غیررسمی را در شورای نگهبان برگزار کرده‌ایم ولی ازآن‌جایی‌که این مصوبه افزایش سن بازنشستگی مربوط به روزهای اخیر است، هنوز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار نگرفته که به‌زودی متن اصلی را دریافت کنیم طبیعتاً نظر شورای نگهبان در خصوص آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طحان نظیف درباره آزمون کتبی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هفته گذشته آزمون کتبی خبرگان رهبری برگزار شد و از  ۳۲۸ نفر که به آزمون کتبی دعوت شده بودند، اکثریت حضور داشتند و فکر می‌کنم ۶۹ نفر هم غایب بودند.

وی با بیان اینکه افرادی که حضور پیدا کردند از شیعه و سنی بودند و آن‌هایی که نیاز نداشتند طبیعتاً حضور پیدا نکرده‌اند، یادآور شد: ما در یکی ۲ هفته آینده آن کسانی که در ادوار گذشته آزمون کتبی قبول شده‌اند، برای به مصاحبه شفاهی دعوت خواهیم کرد و کسانی که در هفته گذشته در آزمون کتبی حضور داشتند طبیعتاً در فرایند تصحیح اوراق قرار دارند و ان‌شاءالله تا یک ماه آینده به مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره موضع این شورای در انتخابات تصریح کرد: شورای نگهبان توصیه‌پذیر نیست اما ممکن است فعالان سیاسی به‌خاطر رقابت‌هایی که با یکدیگر دارند، مطالبی را طرح کنند. البته انتظار این است که این مطالب موجب اخلال در انجام وظایف قانونی دستگاه‌ها نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیتی را که به‌عهده دارند با دقت و آرامش و براساس قانون انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که برخی‌ها معتقدند که تغییرات ایجاد شده در قانون انتخابات با عجله بوده، نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: اصلاح قانون انتخابات دفعتاً نبوده و این موضوع سال‌های گذشته مطرح بوده و در سال‌های گذشته بحث‌های کارشناسی در مجلس، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون تخصصی مطرح بوده و این پیش‌بینی را داشتند. 

طحان نظیف بیان کرد: این قانون در راستای اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی انتخابات و آن‌هم پس‌از حدود ۷ سال به تصویب رسید و طبیعتاً مثل هر قانون دیگری در کشور لازم‌الاجراست و باید به آن عمل شود و مبنای عمل قرار بگیرد. راجع‌به این اصلاح باید عرض کنم که این اصلاحیه مزیت‌هایی را داشت که می‌توانم بگویم در راستای حقوق مردم گام‌هایی را برداشته است. این اصلاح صورت گرفته هرچند گام به جلو بود ولی کافی نیست.

وی در خصوص بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و شکایت داوطلبان تاکید کرد: قانون برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳ مرحله را پیش‌بینی کرده‌است  که ۱ مرحله از آن هیات‌های اجرایی هستند که ترکیب آن در قانون است و ۸ تن از معتمدین مردمی و ۳ نفر از اشخاص حقوقی هستند و باید ظرف ۱۵ روز اظهارنظر کند و مرحله بعدی هیات‌های نظارت استان هستند که زمان اظهارنظر آنها ۵۰ روز است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: افرادی که در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده باشند، می‌توانند به هیات‌های نظارت اعلام شکایت کنند. مرحله بعدی بررسی صلاحیت‌ها در خود شورای نگهبان است که ۳۰ روز برای اظهارنظر فرصت دارد.

وی افزود: قانون برای اتقان بیشتر و آسودگی بیشتر داوطلبان و مردم این ۳ مرحله را برای بررسی صلاحیت در نظر گرفته است تا اگر داوطلبان نکته‌ای دارند شنیده شود. در این دوره ۵۲۸۸ نفر از داوطلبان از طریق سامانه داوطلب اعتراض خودشان به نظر هیات‌های اجرایی را برای هیات‌های نظارت استانی ارسال کرده‌ و حدود ۱۶۰۰ نفر هم شکایت نکرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha