کد خبر 228808
۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

«حیات» گزارش می دهد؛

جزئیات وام ۳۵۰ میلیونی ازدواج/ این وام به دست متقاضیان می رسد؟

جزئیات وام ۳۵۰ میلیونی ازدواج/ این وام به دست متقاضیان می رسد؟

وام ازدواج در حالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ با افزایش ۶۶ درصدی قرار است به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یابد که بررسی پرداخت این وام در سال جاری برخی جزئیات را آشکار می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ در حالی خبرساز شده که این خبر، خبر خوشی برای تازه عروس و دامادهاست؛ اما بررسی پرداخت این وام، نشان می دهد ممکن است این وام با تاخیر بیشتر از سال قبل به دست جوانان برسد.

محسن دهنوی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد پیشنهاد این کمیسیون برای افزایش مبلغ وام ازدواج در سال آینده پرده برداشت. جزئیات این موضوع نشان می دهد آنچه در پیشنهاد کمیسیون تلفیق آمده، افزایش مبلغ وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر جوانان معادل ۳۰۰ میلیون تومان است.

این پیشنهاد در واقع افزایش ۵۹ درصد و ۶۶ درصدی مبلغ این وام نسبت به سال جاری است.

دهنوی در ادامه این پیشنهاد، خبر داد که کمیسیون تلفیق در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت، از وام ازدواج حمایت می ‌کند.

صف ۷۶ هزار نفری برای دریافت وام ازدواج

رشد مبلغ وام ازدواج همیشه خبر خوبی برای تازه عروس و دامادها بوده است؛ اما نگاهی به داده‌های منتشرشده توسط بانک مرکزی نشان می دهد تعداد تسهیلات ازدواج پرداختی توسط شبکه بانکی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۸.۶ درصد کاهش یافته و طی این مدت ۷۶ هزار و ۲۴۶ نفر کمتر از سال قبل به این وام دست پیدا کرده ‌اند.

بنابراین همزمان با افزایش مبلغ این تسهیلات به دلیل محدودیت منابع بانکی در پرداخت وام های قرض الحسنه در سال آینده می توان پیش بینی کرد دستیابی به وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ کمی دشوار شود.

صف وام ازدواج کوتاه می شود؟

یکی از دلایل ایجاد صف برای وام ازدواج، نرخ سود پایین این وام قرض الحسنه است که باعث شده شبکه بانکی تمایلی به پرداخت این تسهیلات نداشته باشند؛ حالا نیز با افزایش مبلغ وام ازدواج، بانک‌ها به منابع بیشتری برای پرداخت این تسهیلات ویژه نیاز دارند. هرچند این نوع وام ها تکلیفی بر عهده بانک ها به ویژه بانک های خصوصی است که موظفند بخشی از منابع خود را به این ردیف اختصاص دهند.

حال باید دید آیا این مبلغ در لایحه بودجه به تصویب مجلس خواهد رسید و در ادامه دولت و بانک مرکزی چه برنامه ‌ای برای بهبود این وضعیت یا کاهش صف متقاضیان این وام خواهند داشت.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha