کد خبر 228625
۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

بیش از ۱۵۰۰ اسلحه غیرمجاز در کرمان تحویل داده شد

بیش از ۱۵۰۰ اسلحه غیرمجاز در کرمان تحویل داده شد

رئیس کل دادگستری استان کرمان از اجرای طرح تحویل داوطلبانه سلاح‌های غیرمجاز در استان کرمان سخن به‌میان آورد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ سلاح غیرمجاز تحویل دستگاه‌های ذی‌ربط شده است که باید این طرح ادامه یابد زیرا در کاهش جرایم خشن بسیار مهم است.

به گزارش گروه استان‌های حیات، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز چهارم آذرماه در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تبریک هفته بسیج اظهار کرد: اقتدار منطقه در گرو تلاش و زحمات بسیجیان از بدو انقلاب تا امروز است.

وی با اشاره به اینکه تفکر بسیجی در کشور و منطقه حاکم است و اتفاقاتی که در غزه و فلسطین و جبهه مقاومت اتفاق می‌افتد در گرو تفکر بسیجی و اقدامات جهادی، ایثارگری و از خودگذشتگی بسیجیان است، ادامه داد: بسیج همچنین تفکر ظلم‌ستیزی را به جهان صادر کرد و این در حالی‌ست که اندیشه، هیچ مرزی نمی‌شناسد و به همه‌جا می‌رود و تاثیر خودش را می‌گذارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه جرم سرقت با توجه به اینکه جرم اول کشور و استان است همیشه باید در دستور کار ما باشد، اضافه کرد: هیچ‌گاه بحث سرقت و مقابله با آن نباید از دستور کار دستگاه قضایی، نیروهای نظامی، انتظامی و شورای تامین خارج شود و باید اقدامات لازم برای مقابله جدی با آن انجام شود.

حمیدی بر کنترل نرخ رشد سرقت تاکید کرد و افزود: نرخ رشد سرقت در استان کرمان از ۱۵ درصد به ۴ درصد کاهش یافته است و اگر همه دستگاه‌ها پای کار آیند و هم‌افزایی داشته باشیم با رشد منفی جرم سرقت مواجه می‌شویم، همان‌طور که در سرقت سیم برق کاهش بسیار خوبی داریم در حالی که سرقت سیم برق، کار دستگاه‌های خدمت‌رسان را فلج می‌کرد و مردم هم نگرانی زیادی در این زمینه داشتند و این روند نباید متوقف شود.

وی از اجرای طرح تحویل داوطلبانه سلاح‌های غیرمجاز در استان کرمان سخن به‌میان آورد و تصریح کرد: یک هزار و ۵۰۰ سلاح غیرمجاز تحویل دستگاه‌های ذی‌ربط شده است که باید این طرح ادامه یابد زیرا در کاهش جرایم خشن بسیار مهم است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین انجام پایش تصویری در زمینه کاهش سرقت را مهم خواند و ادامه داد: به‌روزرسانی و افزایش دوربین‌ها به طور جدی پیگیری شود زیرا تاثیر خوبی در احساس امنیت و آرامش مردم دارد.

حمیدی با اشاره به اینکه اموال مسروقه به کارگاه‌های ضایعاتی منتقل می‌شود، ابراز داشت: در زمینه ساماندهی این کارگاه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۲ کارگاه غیرمجاز پلمب شده و تجمیع کارگاه‌های مجاز امری ضروری است.

وی ابراز داشت: مردم کرمان نارضایتی‌هایی از صنوف آلاینده مانند تعمیرگاه‌ها و صافکاری‌ها دارند و باید ساماندهی این صنوف در دستور کار قرار گیرد.

این مقام ارشد قضایی با تاکید بر اینکه برخورد قاطع با سارقان در استان کرمان انجام می‌شود، تصریح کرد: به سارقان زندانی از حدود یک سال و نیم قبل مرخصی نداده‌ایم و در عفو مقام معظم رهبری هم که بیش از ۴ هزار نفر زندانی شامل عفو شدند حتی یک سارق هم عفو نگرفت و این سیاست‌ها همچنان ادامه می‌یابد.

حمیدی در ادامه سخنان خود عملکرد گشت‌های رضویون را مطلوب و مهم خواند و اظهار داشت: بسیج می‌تواند به کمک فراجا بیاید و این ظرفیت را باید در استان کرمان تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاریکی شهر در شب موجب افزایش سرقت‌ها می‌شود، عنوان کرد: تغییر کاربری در پارکینگ ساختمان‌های بزرگ صورت نگیرد و پارکینگ‌های عمومی ساخته شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی در مورد شیوه‌های جدید سرقت به مردم استفاده شود.

حمیدی بر تهیه بانک اطلاعاتی مال‌خران حرفه‌ای تاکید کرد و یادآور شد: ساماندهی مراکز خرید و فروش وسایل دست دوم در فضای حقیقی و مجازی مورد بررسی و نظارت قرار گیرد و چند شنبه‌بازارها هم مورد توجه باشند زیرا در برخی از این برنامه‌ها هم اموال سرقتی به‌فروش می‌رسد.
 
سرقت رتبه اول جرایم را دارد
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری در جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان به موضوع سرقت پرداخته شده است.

سید مهدی قویدل ادامه داد: جرم سرقت در کشور و استان کرمان رتبه اول را دارد و استان کرمان در رتبه ۹ کشوری است و افزایش ۴ درصدی سرقت در سال جاری را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده است که مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان در زمینه مقابله با سرقت اجرایی شود، ابراز داشت: بعضی از دستگاه‌ها اراده‌ای در این زمینه ندارند و یا این موضوع برای‌شان مهم نیست.

قویدل با اشاره به اینکه مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم، شورای تامین و کمیسیون مقابله با جرم سرقت کرمان چند بار به نهادهای مرتبط ابلاغ شده است، افزود: باید فکری کنیم تا این مصوبات اجرایی شود و دستگاهی که نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد وظیفه‌اش را انجام دهد، این را به ما اعلام کند تا ما خودمان وارد عمل شویم و یا اینکه ترک فعل آنها پیگیری شود.

وی اضافه کرد: برخورد قاطعانه و سختگیرانه با سارقان و به‌ویژه سارقان سیم برق در دستور کار قرار دارد و موضع سختگیرانه در زمینه مقابله با جرم سرقت داریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد در شهرستان‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است، اظهار داشت: با اجرای طرح تحویل داوطلبانه سلاح گرم در استان کرمان تاکنون یک‌هزار و ۵۵۰ اسلحه تحویل شده که ۶۲۹ مورد را سران طوایف از افراد گرفته و تحویل مراجع ذی‌صلاح داده‌اند.

قویدل با بیان اینکه بانک اطلاعاتی درباره خرید و فروش اموال مسروقه در کرمان نداریم خواستار تهیه و تدوین بانک خریداران اموال مسروقه شد.

افزایش ۳۰ درصدی سامانه پایش تصویری در شهر کرمان

در همین حال شهردار کرمان در سخنانی اظهار داشت: ۷۶ میلیارد تومان برای پایش تصویری قرارداد بسته شده است که ۳۵ سامانه نظارتی تحویل داده‌ایم و ۴۰ سامانه پلاک‌خوان در حال کار است و پول پیمانکار هم واریز شد.

سعید شعرباف‌تبریزی با بیان اینکه ظرفیت پایش تصویری شهر کرمان ۳۰ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: ۱۳ دوربین در گلزار شهدای کرمان در حال نصب است و ۷ دوربین نیز به‌روزرسانی شده که یک مورد متعلق به محور هفت‌باغ است.

وی یادآور شد: سه سامانه پایش تصویری باید در محور هفت‌باغ شهر کرمان نصب شود که نیاز به مجوز شرکت عمران هفت‌باغ دارد، اما تاکنون مجوز حفاری داده نشده است.

شهردار کرمان همچنین درباره فعالیت گرمخانه‌ها در زمستان بیان داشت: مکانی برای بانوان در حوالی گاراژ زرندی از سوی بهزیستی در اختیار شهرداری کرمان قرار گرفته است و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب هم برای این مکان از شورا گرفتیم و مکان موقتی هم در کنار شهربازی  برای گرمخانه در نظر گرفته شده است.

شعرباف‌تبریزی ادامه داد: ساخت مکان دائمی گرمخانه کرمان را نیز در ابتدای خیابان سیدی آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت احداث سایت کارگاه‌های ضایعاتی کرمان اظهار داشت: این سایت هنوز آب و برق ندارد در حالی که امکان جذب کارگاه‌های ضایعاتی در سایت را داریم و ۱۵ کارگاه آماده بارگزاری‌ست و هر روز یک کارگاه اضافه می‌شود.
 
اجرای طرح‌های محله‌محور پلیس در کرمان
 
جانشین فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: طرح‌های محله‌محور در استان کرمان انجام می‌شود که دستاوردهای مطلوبی به‌دنبال داشته است.

علی روانبخش با اشاره به اینکه در زمینه فعالیت دوربین‌های پایش تصویری در سطح شهر کرمان شاهد رضایتمندی خوبی هستیم، بیان کرد: تعداد دوربین‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

وی از اجرای طرح ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی شهر کرمان خبر داد  خاطرنشان کرد: شمار این کارگاه‌ها از ۹۰۰ مورد به بیش از ۴۰۰ کارگاه کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha