کد خبر 228592
۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

«حیات» گزارش می دهد؛

رشد بدون مجوز ون کافه ها در تهران/ یک کاسبی لاکچری با سود خوب

رشد بدون مجوز ون کافه ها در تهران/ یک کاسبی لاکچری با سود خوب

رشد قارچ گونه ون کافه ها در برخی از معابر شهری سبب سد معبر، ایجاد ترافیک های چند صد متری و بعضا توزیع محصولات غذایی و بدون رعایت اصول بهداشتی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، یکی از نکات قابل توجه کشورهای توریستی که همواره با حجم وسیعی از گردشگران مواجه است حضور ون کافه ها در معابر، سواحل و میادین پر تردد شهر است.

شهر استانبول که یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی است از استقرار ون کافه ها در معابر شهری سود سرشاری را به جیب می زند.

در واقع حضور و بروز ون کافه ها یک اتفاق نوین و کاسبی پر پول در عرصه مشاغل شهری است که طی چند سال گذشته شاهد رشد آن در شهر تهران هستیم. البته همان گونه که ون کافه ها یک کار خلاقانه در سطح معابر شهری به حساب می آید باید نسبت به ضابطه مند بودن آن حساس باشیم تا منجر به بروز آسیب در سطح شهر نشود.

کاسبی پرپول ون کافه ها در تهران

این ون کافه ها طی چند سال اخیر و بدون کسب مجوز شروع به فعالیت کردند و الحق که دارای سودی سرشار خصوصا در مناطق شمالی شهر هستند. چراکه مالک آن نه نیازی به پرداخت رهن و اجاره ملک دارد و نه نیاز به پرداخت فیش و مالیات آنچنانی.

رشد قارچ گونه ون کافه ها در برخی از معابر شهری سبب سد معبر و ایجاد ترافیک های چند صد متری شد، از این رو شهرداری برآن شد تا نسبت به شناسایی این ون کافه ها و ارائه مجوز به آنها اقدام کند.

شاید بتوان ون کافه ها را نسخه بروز شده گاری ها و چرخ دستی ها قدیم بدانیم که در زمان کودکی از آن ها گوجه سبز، چاقاله بادام، لبو و باقالی می خریدیم. گاری هایی که اصول بهداشتی تعریف شده ای نداشتند اما مشتریان پروپاقرصی داشتند! 

فی الحال روزگار تغییر کرده و در این ایام شاهد بروز ویروس ها و میکروب های جدید و رنگارنگی هستیم! ویروس هایی که جان می گیرند، یک زندگی را به تباهی می کشانند و یک کشور را تعطیل می کنند. از این رو طبیعیست که بر حضور گاری های اغذیه فروشی جدید که به آن ون کافه می گویند نظارت های بهداشتی دقیقی صورت بگیرد.

تهران تنها ظرفیت 500 ون کافه دارد

به اعتقاد مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، این شهر ظرفیت وجود 500 کافه را در اختیار دارد و بیش از آن می تواند سبب سدمعبر و ترافیک در سطح شهر شود.

درحقیقت شاید کاسبی ون کافه ها مانند دستفروشی و بساط گستری هنوز آنقدر حاد و غیرقابل کنترل نشده باشد اما فعالیت بدون حساب و کتاب آن ها می تواند شهر را با مشکل رو به رو کند. 

کمااینکه بسیاری از شهروندان محلات نیز نسبت به استقرار برخی از ون کافه ها و فعالیت مشکوک آن ها گلایه مندند. به گفته بسیاری از شهروندان برخی از این ون کافه ها فارغ از عدم رعایت اصول بهداشتی منجر به ایجاد برخی دورهمی هایی شده است که با فرهنگی اصیل ایرانی همخوانی ندارد. لذا شناسایی، پایش و رصد مداوم آنان امری ضروری و غیرقابل انکار است.

رشد بدون مجوز ون کافه ها در تهران/ یک کاسبی لاکچری با سود خوب

امروزه صدها ون‌کافه در شهر تهران پراکنده شده‌اند و در برخی معابر مانند خیابان‌های سی‌تیر و باب همایون در قلب بافت تاریخی شهر هم به جاذبه‌ای برای گردشگری تهران و هم به پاتوقی معروف برای ون‌کافه‌ها تبدیل شده‌اند که نیاز است به منظور حفظ سلامت شهروندان برعملکرد این مشاغل نظارت های مستمری صورت گیرد.

ون کافه های غیرمجاز شناسایی می شوند

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره می گوید: امروز بیش از ۲۰۰ ون کافه در شهر تهران شناسایی شده است و ۳۸ ون پارک دارای مجوز هستند البته مجوزها برای آنها برای مدت سه ماه صادر می‌شود و هزینه آن متر مربعی ۱۰ هزار تومان برای هر روز فعالیت است.

احسان خیراتیان صفائی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک با اشاره به ازدیاد این ون کافه ها در شهرستان شمیرانات گفت: حفظ بهداشت شهروندان و نظارت بر چگونگی عرضه صحیح این محصولات از تیرماه سال جاری تاکنون از فعالیت ۸۰ ون کافه، کارفودها که به صورت غیرمجاز در سطح محدوده نواحی ۱۰ گانه فعالیت داشته‌اند، بصورت مستمر ممانعت بعمل آمده و تا تعیین تکلیف نهایی از سوی فرمانداری شهرستان شمیرانات نیز این روند ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha