کد خبر 228258
۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

«حیات» لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می کند؛

سهم نفت در منابع لایحه بودجه کاهش یافت

سهم نفت در منابع لایحه بودجه کاهش یافت

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، سهم درآمدهای نفتی ۶ درصد کاهش پیدا کرده و به ۲۲.۸ درصد از کل منابع بودجه رسیده و سهم درآمدهای پایدار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حالی امروز صبح منتشر شد که طبق این لایحه، درآمد نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی حدود ۵۵۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.

قیمت هر بشکه نفت صادراتی برابر با ۶۵ یورو در نظر گرفته شده و نرخ تسعیر هر یورو نیز ۳۱ هزار تومان تعیین گردیده است.

همچنین در این لایحه، مقدار صادرات نفت خام و میعانات، یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز و مقدار صادرات گاز طبیعی نیز ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال با قیمت صادراتی ۰.۲۹ یورو به ازای هر مترمکعب لحاظ شده است.

همچنین سهم نفت در بودجه ۱۴۰۳ در حالی کاهش داشته که برابر با ۲۲.۸ درصد است؛ در حالی که در قانون بودجه امسال ۲۹ درصد تعیین شده بود. سهم نفت در منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه امسال کاهش ۶.۲ واحد درصدی داشته است. همچنین سهم درآمدهای مالیاتی ۲ برابر درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز است که این به معنای تغییر رویکرد بودجه از نفت به سمت درآمدهای پایدار است.

درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش‌ بینی شده و درآمد مالیاتی ۱۱۲۲ میلیارد تومان از سوی دولت پیش‌بینی شده است که تقریبا دو برابر درآمد نفت است.

سهم نفت در منابع لایحه بودجه کاهش یافت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha