کد خبر 227716
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

کارگردان سینما در گفتگو با «حیات»:

«های‌پاور» ابتکار شهید ستاری را به تصویر کشید/ برای فیلم های ارزشی نمی توان به گیشه امیدوار بود

«های‌پاور» ابتکار شهید ستاری را به تصویر کشید/ برای فیلم های ارزشی نمی توان به گیشه امیدوار بود

محمدپور گفت: باید طرحی پیاده شود تا درآن فیلمهای دفاع مقدسی آنطور که در شان فیلم است، بفروشد. در واقع این حوزه حوزه ای است که برای گیشه نمی توان روی آن امیدوار بود اما برای فرهنگ و کار فرهنگی می توان روی آن حساب کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ هادی محمدپور کارگردان فیلم «های‌پاور» جزو فیلمسازان اول جشنواره فجر سال گذشته است. او که پیش از این در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کرده در نخستین تجربه فیلمسازی به سراغ یک فیلم جنگی رفته و از رشادت‌های نیروی پدافند هوایی ارتش در دوران ۸ سال دفاع مقدس صحبت کرده است.

حیات: کمی از خودتان برایمان بگویید و بفرمایید چرا «های‌پاور» را برای اولین تجربه کارگردانی فیلم سینمایی خود انتخاب کردید؟

محمدپور: من سعادت داشتم که به عنوان یک کارگردان کاراولی در خدمت نیروی پدافند هوایی ارتش با فیلم سینمایی های پاور  باشم. ایده اولیه این فیلم از کلیپی شروع شد که در آن شهید ستاری در اتاق عملیات با افسر کنترل صحبت می کند و به صورت میدانی و شخصا عملیات را مدیریت می کند. وی از اینکه فردی از آن سوی بیسیم هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده است خوشحال است. بعد از بررسی این کلیپ مشخص شد که این موضوع در عملیات والفجر 8 اتفاق افتاده است. نیروی پدافند هوایی ارتش در آن زمان در 20 روز بیش از 78 هواپیمای دشمن را زده بود که پس از نگارش طرح اولیه آقای جوکار به عنوان تهیه کننده کار، به من میدان دادند تا کار ساخته شود. از بازتابی که از مجموعه پدافند هوایی ارتش و فرماندهان قدیمی گرفتیم، خوشحالیم که کار جواب گرفته است.

حیات: اینکه خودتان از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی هستید، چقدر در ساخت فیلم به شما کمک کرد؟

محمدپور: معمولا فیلمهایی که توسط کارگردانان غیرنظامی نوشته می شود، ابهامات زیادی دارد و این به دلیل بی تجربگی افراد رخ می دهد. نظامی بودنم به کار بسیار کمک کرد؛ چون من خودم از نزدیک با فرماندهان در ارتباط بودم و در حقیقت این فیلمنامه را هر روز زندگی می کنیم. می توانیم برای این کار راحت تر لوکیشن را بررسی کرد و می دانستیم آیا این کار برای پادگان نظامی شدنی است یا خیر. ولی نفری که از بیرون است به سختی می تواند این موضوع را تشخیص دهد.البته نقطه مثبت دیگر فیلم، این بود که تهیه کننده نیز نظامی بود و با توجه به اینکه در استان اصفهان فیلمبرداری انجام شده بود آنجا را مانند کف دست خود می شناخت چراکه با نیروهای پدافندی تعامل داشتند.

حیات: علت وجه تسمیه «های پاور» چه بود؟

محمدپور: در واقع «های‌پاور» نام یک سامانه راداری است که در عملیات والفجر 8 مشکل اساسی در نیروی پدافند هوایی بر سر روشن بودن آن بود. ایراد بزرگی که داشت این بود که از خود موج رادیویی می فرستاد  و به همین دلیل هواپیماهای دشمن از فاصله 70 کیلومتری این نویزها را در اسکوپ خود می دیدند و آن را نقطه را می زدند.

ایده شهید ستاری این بود که راداری که از خود نویز می فرستاد را خاموش کنند و به جای آن انسانها را به فاصله چند ده کیلومتری چیدند.این افراد آسمان را رصد می کردند و به سایتهای مادر اطلاع می دادند تا زمانی که آن به تیررس سایت راداری برسد؛ به آن نقطه که می رسید آن را فایر می کردند. این ترفندی بود که شهید ستاری آن را پیاده کردند تا جایی که در بررسی ها مشخص شد در تاریخ جنگهای دنیا چنین عملیاتی وجود نداشته است و سابقه ندارد در 20 روز 78 هواپیما را بزنند.

حیات: فکر می کنید چقدر «های پاور» توانست فیلم موفقی باشد؟

محمدپور: نگاه ما در های پاور نگاه شخصیت محور نبود؛ بلکه به دنبال نشان دادن ماموریت نیروی پدافند هوایی ارتش بودیم در واقع کاری فرهنگی انجام دادیم در این زمینه با توجه به فاکتورهایی که در فیلم داشتیم؛  پرداخت، داشته ها، تفکر و هدفی که داشتیم راضی هستیم. در واقع فیلم بسیار بازتاب داشته و جواب مثبتی گرفته ایم. ما به دنبال معرفی عملیاتی بودیم و این اتفاق رخ داد. موفقیت به آمار فروش سینمایی یا جاانداختن یک کار می گویند؟ برای نمونه فیلم سینمایی «حمله به اچ 3 » سالهاست که نشان داده می شود و از تلویزیون پخش شده است این به دلیل این است که این کار موفق بوده و دیده شده است.

هیچ کارگردانی از گیشه بدش نمی آید اما متاسفانه در شرایطی که فیلمهای ارزشی کمتر دیده می شوند و فیلمهای دفاع مقدسی جواب نمی گیرند. الان می بینیم که فیلمهایی در شبکه های برون مرزی تبلیغات 30 میلیاردی دارند و حتی یک دهم هزینه های خود را نیز نتوانسته جبران کند.

در واقع هدف ما فرهنگسازی بوده است که شخصیت و عملیات میان مردم معرفی شد. البته برخی از کارگردانان برای نشان دادن دفاع مقدس از بعد کمدی ظاهر شده اند و آن کار در آن زمان جواب گرفته است. الان هم اگر کارگردانی می خواهد کار این شکلی بکند به دنبال همان فضا باشد و بهتر می تواند جواب بگیرد!

با یکی از اساتید تهیه کننده که صحبت می کردم این بود که در خصوص یکی از فیلمهای کمدی می گفت نزدیک به 30میلیارد هزینه تبلیغات این فیلم در یکی از شبکه های برون مرزی شده است؛ در حالی که یک کار دفاع مقدسی نمی تواند تیزر خود را در شبکه های ماهواره ای تبلیغ کند و این نابرابری تبلیغاتی نیز در آن حوزه می تواند دخیل باشد.

حیات: ملاک شما برای انتخاب شخصیت برای نقش شهید ستاری چه بود؟

محمدپور: در های پاور بسیاری از افراد معتقد بودند که باید سمت بازیگر قبلی که در فیلم «منصور» بود می رفتیم؛ اما نگاه من اینگونه نیست همانطور که می دانید شخصیت سینمایی امیرکبیررا بازیگران متفاوتی بازی کرده اند برای نمونه یکبار ناصر ملک مطیعی، یکبار اتابک نادری و... بازی کرده اند. درست است یکی از اولویتهای انتخاب بازیگر شباهت می باشد، اما بازی نیز مهم است و چون ما عملیات محورعمل کردیم، خیلی به دنبال شباهت نبودیم. ضمن اینکه اتابک نادری نیز بازیگر کاربلدی است. و من همیشه جمله مرحوم یدالله صمدی همیشه آویزه گوشم است که بگذارید ما شخصیت سازی کنیم ضمن اینکه در صنعت گریم بسیار پیشرفت کرده ایم و باید بدانیم که بازی بازیگر بسیار مهم تر است.

حیات: به نظر شما چگونه می توان گیشه را با فیلمهای ارزشی همسو کرد؟

محمدپور: این موضوع رساله دکتری من است که باید طرحی پیاده شود تا درآن فیلمهای دفاع مقدسی آنطور که در شان فیلم است، بفروشد. در واقع این حوزه حوزه ای است که برای گیشه نمی توان روی آن امیدوار بود اما برای فرهنگ و کار فرهنگی می توان روی آن حساب کرد.

خاطرم هست پس از پخش سریال شوق پرواز کودکانی در مناطق مختلف کشور در قالب کادو به فرمانده وقت نامه نوشته بودند، می گفتند من دوست دارم در آینده شهید بابایی باشم و اینکه قهرمان ذهن کودک این شهید شاخص باشد یعنی این کار جواب گرفته است و ما کار فرهنگی کرده ایم. های پاور نیز همین بوده است و حداقل می دانیم حتی پیشکسوتان عملیات والفجر 8 با دیدن «های پاور» گریه می کردند و می گفتند شما زحمات 30 ساله ما را نشان دادید.

حیات: امسال برنامه شما برای جشنواره فجر چیست؟

محمدپور: من علاقه داشتم امسال در جشنواره چهل و دوم حضور داشته باشم؛ اما با توجه به جمع بندی ها در سال قبل تصمیم گرفتیم روی فیلمنامه تمرکز داشته باشیم و امسال فیلمنامه ای را با عنوان «حریم» ساختیم.

با توجه به اینکه بیشتر بازیگران درگیر کار هستند و همه فیلمسازان می خواهند فیلمهای خود را برسانند ما با صبر جلو می رویم تا بازیگران مدنظر ما کمی خلوت شوند و بتوانیم کار را برای جشنواره سال بعد آماده کنیم. این اثر در حوزه امنیت هوایی است که پدافند هوایی ارتش در بازه زمانی یکماهه از 3 شهریور تا 17 شهریور این ماموریت را با موفقیت به پایان رسانده ولی کسی از آن مطلع نشده است. سعی می کنیم این کار قوی و قدرتمندی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha