کد خبر 227520
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

در گزارش «حیات» بخوانید؛

رقابت پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر

رقابت پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر

در حال حاضر قراره اتفاق جدید برای سربازان وظیفه در سطح کشور رقم بخورد و آن‌ها یک دورهمی یا رقابت بزرگ کشوری در سطح نیروهای مسلح است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، خدمت سربازی، واژه‌ای که سالهاست جوانان ذکور بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی باید به فکرگذراندن آن باشند و مدت زمانی از عمر خود را برای خدمت به نظام در سازمان‌های نیروهای مسلح سپری کنند. دورانی که از سال‌های گذشته و بوده و همچنان نیز ادامه دار است.

اما همانطور که در جریان هستید، چند سالی است که برای سربازان وظیفه تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا افراد در حین خدمت بتوانند آموزش‌های مهارتی را کسب کنند و برای بعد از خدمتشان نیز شغلی را دست و پا کنند تا گره اشتغال که امروزه به معظل بزرگی در کشور تبدیل شده، حل شود و افراد نگران شغل نباشند.

امروزه یکی از مهم‌ترین و بیشترین دغدغه‌های جامعه موضوع اشتغال است که البته در سال‌های اخیر نیروهای مسلح به کمک این امر آمده‌اند و با آموزش‌های مهارتی قصد کارآمد کردن جوانان را در دوران سربازی دارند و شاهد هستیم که بسیاری از جوانان نیز توانسته‌اند در این امر موفق شوند و صاحب کسب و کار برای بعد از خدمت باشند.

آموزش دوره‌های مهارتی به بیش از ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار سرباز وظیفه

در ۶ سال اخیر نیز بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از سربازان وظیفه تحت آموزش‌های مهارتی شامل پنج مهارت عمومی و یک مهارت تخصصی قرار گرفته‌اند و از این تعداد حدود ۷۰۰ هزار نفر تحت آموزش‌های مهارت تخصصی قرار گرفته‌اند و قرار است این آمار تا جایی پیش رود که تمامی سربازان با کسب مهارت از خدمت وظیفه ترخیص شوند.

اما حالا نیز قرار است اتفاق جدید برای سربازان وظیفه رقم بخورد و آن‌ها یک دورهمی یا رقابت بزرگ کشوری در سطح نیروهای مسلح است که قراره پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر رقابت کند که می‌توان از آن به عنوان بزرگترین مسابقه مهارتی کشور نام برد.

رقابت پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر

قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در سال جاری بود که تصمیم به برگزاری اولین دوره مسابقات مهارتی کارکنان وظیفه با همکاری سازمان های  نیروهای مسلح، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و جمعیت هلال احمر گرفت که با هدف افزایش توجه به مهارت آموزی کارکنان وظیفه و ارتقاء سطح کیفی آموزش های مهارتی از طریق فضا سازی و ارائه الگوهای برتر مهارت آموختگان، تلاش برای استاندارد سازی آموزش ها، کارگاه ها و تجهیزات آموزشی و شناسایی، استعدادیابی و انتخاب ماهر ترین افراد از بین کارکنان وظیفه نیرو های مسلح برگزار شده.

مسابقه مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح چه اهدافی دارد؟

با این اقدام از مهارت های برتر در امر خدمت دوره ضرورت بهره گیری خواهد شد و موضوع مهم دیگر آن ایجاد نشاط و افزایش جذابیت دوره خدمت ضرورت در بین سربازان، افزایش انگیزه مهارت و خلاقیت در کارکنان وظیفه دارای مهارت، ترویج و تقویت فرهنگ مهارت آموزی در نیروهای مسلح، ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت ها و افزایش نرخ اشتغال پذیری کارکنان وظیفه است که مورد توجه مسئولان مهارت آموزی قرار گرفته.

در همین راستا سردار موسی کمالی مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی حیات، درباره جزئیات بیشتر این مسابقات اظهار کرد: تمامی کارکنان وظیفه دارای مهارت تخصصی که مشغول طی کردن دوره خدمت مقدس سربازی در یکی از سازمان های نیروهای مسلح هستند تا ۲۰ آبان ماه مهلت ثبت نام در این مسابقه راداشتند که عملا مرحله اول مسابقه در یگان‌های شهرستان به اتمام رسیده.

رقابت پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر

برگزاری مسابقه مهارتی سربازان در ۱۵ رشته مهارتی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مراحل اجرای این مسابقات گفت: مسابقات مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، رویدادی است رقابتی و مهارت محور که به صورت دو سالانه و در چهار مرحله شهرستان، استانی، سازمانی و کشوری (سازمان‌های نیروهای مسلح) در ۱۵ رشته مهارت های گوناگون در حال برگزاری است و در برنامه مسابقات مهارتی امسال ۱۵ رشته تیراندازی، امداد و نجات، حفاظت فیزیکی، آمادگی جسمانی، نرم افزار برنامه نویسی پایتون، تعمیرکار خودروهای سبک، عکاسی دیجیتال، تعمیرکار سخت افزار تلفن همراه، تعمیرکار و نصاب آبگرمکن و پکیج، تعمیرکار و نصاب کولرهای گازی و اسپلیت، آرایشگری مردانه، درب و پنجره ساز پروفیل آهنی، تعمیرکار برق خودرو و نانوا و آشپزی سنتی در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات اولین مرحله که مرحله شهرستان یا یگان بود گفت: مسابقه مرحله شهرستان و یگان، اولین مرحله برگزاری مسابقات بود و براساس پراکندگی جغرافیایی یگان های سازمان های نیروهای مسلح به تفکیک هر شهرستان و یگان برگزار شد و پس از اطلاع رسانی در خصوص برگزاری مسابقات و رشته‌ی مورد نظر و به استناد خود اظهاری کارکنان وظیفه دارای مهارت، منطبق با رشته های ابلاغی، تیم ارزیابی خبرگی شهرستان که متشکل از مسئول مهارت آموزی و مربیان و استادکاران سازمانی است، پس از آزمایش های لازم با توجه به مقدورات موجود نسبت به انتخاب یک نفر برتر در هر رشته برای معرفی به مرحله استانی اقدام می‌کنند.

رقابت پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر زمان برگزاری این مسابقات گفت: مرحله دوم استانی به صورت سراسری در ۵ آذر برگزار می‌شود و مرحله سازمانی نیز از ۵ دی ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه نیز ادامه دارد و مرحله چهارم نیز در دهه فجر اجرایی می‌شود.

سردار کمالی درباره برگزاری مرحله استانی گفت:  مسابقات مرحله استانی دومین مرحله برگزاری مسابقات بوده و به صورت یکپارچه در سطح استان و به تفکیک یگان های هر یک از سازمان های نیروهای مسلح به امید خدا در ۵ آذرماه برگزار می شود و قرارگاه مهارت آموزی استانی هریک از سازمان های نیروهای مسلح محل برگزار ی آزمون را مشخص و در تمامی رشته های دارای متقاضی مراحل انتخاب نفرات برتر را انجام می دهند و در این مرحله، در هر رشته مهارت می بایست یک نفر برگزیده و به مرحله سازمانی معرفی گردد.

رقابت پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر

وی با بیان اینکه مسابقات مرحله سازمانی سومین مرحله برگزاری مسابقات است گفت: این مرحله نیز به صورت یکپارچه در سطح کشوری و به تفکیک هر یک از سازمان‌های نیروهای مسلح برابر سهمیه تعیین شده برگزار می شود و مرحله آحر نیز مرحله کشوری است.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح افزود: مسابقات مرحله کشوری آخرین مرحله برگزاری مسابقات بوده که با حضور منتخبین تمامی سازمان های نیروهای مسلح و بصورت یکپارچه در سطح کشور برگزار می شود. مسابقه مهارتی کارکنان وظیفه ماهر نیروهای مسلح در ۱۵ رشته و هر رشته ۳ نفر به میزبانی سازمان منتخب از نیروهای مسلح در سطح ملی که از سوی قرارگاه تعیین و به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور معرفی می شود، برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر ساله قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح اقدام به برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌کند گفت: ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی امری مهم است و امسال در همین راستا و به جهت شناسایی بهتر سربازان ماهر، تصمیم به برگزاری چنین مسابقه‌ای در سطح کشور گرفته شد تا سربازان وظیفه با یکدیگر رقابت کنند.

سردار کمالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مشوق ها و هدایای در نظر گرفته شده برای سربازان ماهری که برنده می‌شوند گفت: برای این مسابقه مشوق‌های نقدی و مرخصی تشویقی در نظر گرفته شده است؛ در سطح سازمانی و کشوری مدال و جام قهرمانی نیز به تیم برنده تعلق می‌گیرد.

رقابت پنجه‌های کارآمد سربازان با یکدیگر

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه البته در مرحله سازمانی و مرحله نیروهای مسلح ۲ اردو بین افراد منتخب داریم که قرار است اجرایی شود و در مرحله نهایی نیز قبل از ورود به مسابقات سراسری اردویی برگزار می‌شود گفت: تمامی تمهیدات لازم در نظر گرفته شده تا شاهد یک رقابت سالم در بین سربازان ماهر باشیم و قرار نیست خطایی پیش بیاید.

سردار کمالی با بیان اینکه همانطور که گفته شد هدف از این این مسابقات ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی، زمینه‌سازی برای ارتقا سطح کیفی آموزش‌ها، شناسایی استعدادهای برتر در رشته گوناگون، ایجاد رقابت سالم در بین کارکنان وظیفه و تلاش برای استانداردسازی ظرفیت‌ها برای مهارت‌آموزی در ابعاد مختلف است گفت: ۳۴ قرارگاه در سطح کشور در حوزه مهارت و آموزش کارکنان وظیفه راه‌اندازی شده و مسئولیت برگزاری این مسابقات در سطح شهرستانی و استانی برعهده قرارگاه‌های استانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha