کد خبر 227300
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

امیرعبداللهیان در ژنو و تلاش برای توقف نسل‌کشی‌ در غزه

امیرعبداللهیان در ژنو و تلاش برای توقف نسل‌کشی‌ در غزه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تلاش‌ها برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه و ضرورت تسریع در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم این منطقه، در مدت حضورش در ژنو رایزنی‌هایی را انجام داد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توقف نسل‌کشی در غزه و تسریع در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم این منطقه و رفع محاصره غزه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در رأس هیأتی و به منظور رایزنی‌ با تعدادی از مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی درباره اوضاع جاری در فلسطین به ژنو سفر کرد، سفری که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه از آن خبر داد و آن را در راستای استمرار تلاش‌های دیپلماتیک در ارتباط با مسأله فلسطین بویژه پیگیری ارسال کمک‌های انساندوستانه برای مردم مظلوم غزه در سطوح بین‌المللی و رایزنی با این مقامات برشمرد. عصر سه‌شنبه و پیش از انجام این سفر نیز امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی تداوم نسل کشی در غزه و وضعیت بسیار بحرانی انسانی را مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت توقف فوری جنایات جنگی علیه غزه و  امدادرسانی فوری به مردم فلسطین تاکید کردند. 

نخستین دیدار در این سفر که رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، ناصر کنعانی سخنگو، مرضیه افخم مدیرکل امور زنان و حقوق بشر و اسماعیل بقایی هامانه مشاور وزیر امور خارجه، امیرعبداللهیان را همراهی می کردند، پیش از ظهر چهارشنبه ۲۴ آبان ماه و با حضور در مقر سازمان ملل در ژنو و دیدار با «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه انجام شد. امیرعبداللهیان در این ملاقات که در چهلمین روز عملیات طوفان الاقصی و واکنش صهیونیست‌ها به این عملیات با حمله به غزه و تشدید محاصره این منطقه انجام شد، با اشاره به تحولات اسفناک انسانی در غزه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی، گفت که متأسفانه دامنه حملات رژیم صهیونیستی به غزه در حال گسترش است و لازم است برای توقف حملات رژیم صهیونیستی اقدامات فوری و مؤثر صورت گیرد. 

امیرعبداللهیان در ژنو و تلاش برای توقف نسل‌کشی‌ در غزه

*شانسی برای پیروزی رژیم صهیونیستی نیست

ضرورت ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه از جمله دیگر مواردی بود که در این دیدار از سوی امیرعبداللهیان مطرح شد و وی حملات صهیونیست‌ها به شهروندان غزه را انتقام‌جویانه خواند و گفت که هیچ شانسی برای پیروزی این رژیم در جنگ وجود ندارد و صرفا هزینه‌های دولت آمریکا بعنوان بزرگترین حامی آن و مسؤول تداوم جنگ را افزایش می‌دهد.
 درخواست برای مدیریت قوی و فوری سازمان ملل به منظور رفع کامل انسداد مرز رفح و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه از دیگر مواردی بود که امیرعبداللهیان به آن اشاره کرد. 

گریفیتس هم مسأله اسرا را مهم خواند و بر ضرورت یافتن راه‌حلی برای این موضوع تأکید کرد و تامین نیازهای اساسی مردم در غزه به ویژه مسأله سوخت را مهم خواند. گریفیتس همچنین نسبت به وضعیت وحشتناک بیمارستان شفا ابراز نگرانی کرده و آن را تراژدی توصیف کرد و با ابراز نگرانی از افزایش دامنه جنگ در غزه، از تلاش‌های ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه قدردانی و بر ضرورت تقویت تلاش‌ها برای توقف جنگ و پایان دادن به شرایط نگران کننده جاری تأکید کرد.
یراساس اعلام دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه از ابتدای این جنگ تاکنون  11 هزار و 500 نفر شهید شده‌اند که از این تعداد ۴۷۱۰ نفر کودک و ۳۱۶۰ نفر زن هستند و همچنین ۳۶۴۰ نفر تاکنون مفقود شده‌اند که از بین آن‌ها ۱۷۷۰ نفرشان کودک هستند. در این مدت ۲۹۸۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند که ۷۰ درصد آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد.

* فیگور آمریکایی‌ها

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن به میان خبرنگاران آمد و درباره این سفر گفت: امروز در ژنو و پیگیر موضوع ارسال گسترده کمک‌های انساندوستانه برای مردم غزه هستیم و دیدارهایی در این زمینه با مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی داریم.
وی وضعیت انسانی در غزه را بسیار تاسف بار خواند و گفت: متاسفانه در شرایطی که آمریکایی‌ها همه گونه سلاح از جمله سلاح‌های فسفری و ممنوعه را به صورت روزانه از مسیر قبرس و یا به طور مستقیم از همه پایگاه‌هایشان در سراسر منطقه به تل آویو ارسال می‌کنند و این بمب‌ها بر سر مردم مظلوم و مقاوم غزه ریخته می‌شود، اما برای ارسال کمک‌های انساندوستانه، آمریکا بیشتر فیگور اینکه ما به دنبال ارسال کمک‌های انساندوستانه هستیم را گرفته، ولی در عمل اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد.

امیرعبداللهیان در ژنو و تلاش برای توقف نسل‌کشی‌ در غزه

امیرعبداللهیان افزود: از وزیر خارجه آمریکا نقل قول‌هایی را شنیدیم که گفته ما به دنبال این هستیم که روزانه ۵۰۰ کامیون کمک به داخل غزه وارد شود، اما با پیگیری‌هایی که به عمل آمده روزانه ۲۵ یا حداکثر ۴۰  کامیون وارد غزه می‌شود که سه چهارم آن هم آب است و دارو، غذا و نیازهای اساسی مردم غزه در آن نیست.

 وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد که با رایزنی‌های انجام شده در این سفر و  نگاه خوب دبیرکل سازمان ملل و همکارانشان بتوان ارسال گسترده کمک‌های انساندوستانه به غزه را تسریع کرد.

*الی کوهن هم در ژنو

همزمان با حضور امیرعبداللهیان در ژنو، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم به ژنو آمده بود، سفری که مورد اشاره امیرعبداللهیان نیز قرار گرفت و در این باره گفت: همزمان با سفر بنده وزیر خارجه رژیم جعلی اسرائیل خودش را شتابان به ژنو رسانده و تعدادی از خاتواده‌های اسرای اسرائیلی را با خودش برای مظلوم نمایی به ژنو آورده است. این در حالی است که بیش از ۶ هزار اسیر فلسطینی شامل تعداد زیادی زن و کودک در زندان های رژیم اشغالگر هستند. ما از سه هفته پیش در دیداری که با رهبر سیاسی حماس در دوحه داشتیم، آقای هنیه موافقت خود را برای آزادی فوری غیرنظامیانی که نزد حماس هستند اعلام کرد اما در گفت‌وگوها و تبادل پیامه‌ا و تلاش‌هایی که برای توقف جنگ در منطقه جریان دارد، طرف اسرائیلی تاکنون شرایطی را که به آزادی این اسرا و غیرنظامیانی که در غزه هستند، سرعت ببخشد، نپذیرفته است.بلکه بر عکس این رژیم تلاش دارد که به این بهانه جنگ، کشتار و نسل کشی را در غزه ادامه دهد.

وزیر امور خارجه همچنین در ادامه برنامه و دیدارهای خود در ژنو، با تعدادی از مقامات سازمان ملل، مسؤولان نهادهای بشردوستانه، نهادهای مذهبی، اساتید دانشگاه و نیز برخی سفرای مقیم ژنو درباره اوضاع جاری در فلسطین گفت‌وگو و ضمن سخنرانی در این نشست به سؤالات آنها پاسخ داد. وی در این نشست مقاومت فلسطین را حرکتی آزادیبخش و مشروع خواند، نه گروه تروریستی و افزود: هیچ منطق و مبنایی برای حق دفاع مشروع قائل شدن برای رژیم اشغالگر وجود ندارد. امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: حضور من در ژنو و در این جلسه در مرکز گفت‌وگوهای بشردوستانه و رایزنی‌های فشرده‌ای که با برخی از سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو خواهم داشت در راستای انجام وظیفه‌ای است که علاوه بر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ملت ایران، بر اساس مسؤولیت محوله از سوی سازمان همکاری اسلامی بر عهده خود می‌دانم.  

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: جایگاه و اعتبار حقوقی و اخلاقی حقوق بشردوستانه بین‌المللی در معرض آزمونی بس خطیر قرار گرفته است. اجازه ندهیم که یک موجودیت اشغالگر و آپارتاید حرمت و اعتبار نظامات بین‌المللی در حوزه حقوق بشردوستانه را چنین بی محابا به چالش بکشد و به سخره گیرد. 

* دیدار با کمیسر عالی حقوق بشر

دومین دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی بعدازظهر انجام شد. دیدار با «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که چندی قبل و در اوایل جنگ غزه امیرعبداللهیان نامه‌ای نیز خطاب به وی نوشته بود و در این نامه‌ خواستار اقدامات لازم برای توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی به غزه و پاسخگو کردن حاکمان این رژیم به دلیل جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی شده بود. البته پس از آن هم علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در سفری که به ژنو داشت، چهارشنبه دهم آبان ماه ضمن دیدار با «فولکر تورک» از وی خواسته بود برای توقف فوری کشتار مردم بیگناه فلسطین و جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر به غزه سفر کند.

امیرعبداللهیان در ژنو و تلاش برای توقف نسل‌کشی‌ در غزه

امیرعبداللهیان در دیدار با کمیسر عالی حقوق بشر ضمن تقدیر از سفر اخیر وی به منطقه و مرز رفح، هدف از سفرش به ژنو و انجام رایزنی‌ها در این سفر را بررسی راه‌های پایان بخشیدن به تراژدی انسانی در غزه خواند و گفت: اکنون علاوه بر حمله به مناطق مسکونی غزه، حمله به بیمارستان‌ها نیز در اولویت رژیم صهیونیستی قرار دارد و شورای امنیت سازمان ملل نیز در سایه نفوذ برخی اعضا در حمایت از رژیم صهیونیستی، نتوانست به نقش خود در توقف جنگ و پایان بخشیدن به این تراژدی عمل کند.


امیرعبداللهیان همچنین پیشنهاد کرد شورای حقوق بشر جلسه فوق العاده‌ای را برای گفت‌وگو و تبادل نظر کشورهای عضو سازمان ملل برای کمک به یافتن یک راه‌حل برگزار و همچنین پیشنهاد کرد شورای حقوق بشر تیمی از متخصصان را تشکیل دهد تا  آنچه را که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده و می‌دهد، مستندسازی کند. 

کمیسر عالی حقوق بشر نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و با اشاره به سفر اخیرش به منطقه و مرز رفح، شرایط انسانی در غزه و حتی کرانه غربی را بسیار نگران کننده خواند و افزود: ما باید حداکثر تلاش را داشته باشیم تا راه حلی برای این شرایط پیچیده و اسفناک بیابیم و مانع گسترده شدن جنگ و پیچیده تر شدن شرایط شویم.

سومین دیدار امیرعبداللهیان هم با خانم «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس صلیب سرخ جهانی انجام شد. البته او پیش از این و در ابتدای تحولات اخیر در غزه و در  ۱۸ مهر ماه نیز با خانم «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس صلیب سرخ جهانی در این خصوص تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

امیرعبداللهیان در ژنو و تلاش برای توقف نسل‌کشی‌ در غزه

 امیرعبداللهیان در این دیدار یادآور شد: حماس حسن‌نیت خود را در خصوص موضوع اسرای غیرنظامی نشان داده و آماده تبادل اسرای غیرنظامی است، اما رژیم اسرائیل با زمان بازی می‌کند و وزیر خارجه این رژیم با آوردن خانواده‌های برخی اسرای اسرائیلی به ژنو، در حال مظلوم‌نمایی است. 

امیرعبداللهیان صلیب سرخ بین‌المللی را در منازعات، بخشی از راه حل دانست و افزود: صلیب سرخ بین‌المللی با ظرفیت‌های خود می‌تواند در زمینه اسرا، کمک رسانی به غزه و نیز سایر موضوعات انساندوستانه در غزه نقش موثری ایفا کند.  رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم از اعتماد ایران به کمیته و کمک به انجام ماموریت‌های آن تشکر کرد. 


وی با پیچیده دانستن اوضاع غزه، خواستار کمک ایران و سایر کشورها به موفقیت انجام وظایف انسان‌دوستانه صلیب سرخ شد و افزود: ما با درک حساسیت اوضاع، حداکثر تلاش خود را برای کاهش آلام انسان‌ها به کار خواهیم بست.


آخرین برنامه روز چهارشنبه امیرعبداللهیان در ژنو ملاقات با «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بود. گیر پدرسون چهارشنبه شب در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو حضور یافت و در این دیدار آخرین تحولات سیاسی سوریه و راه‌های کمک به حل مشکلات این کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در ژنو و تلاش برای توقف نسل‌کشی‌ در غزه

امیرعبداللهیان بر تداوم کمک جمهوری‌ اسلامی ایران به مأموریت نماینده ویژه دبیرکل برای کمک به حل مشکلات سوریه و لزوم حمایت از دولت سوریه در تداوم مبارزه با تروریسم تأکید کرد.


وزیر امور خارجه با بیان اینکه وضعیت سوریه به دلیل دخالت‌های آمریکا پیچیده شده و ده‌ها گروه تروریستی تحت تاثیر این مداخلات، همچنان امنیت سوریه را تهدید می کنند، تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده توسط آمریکا بر سوریه را اقدامی علیه ملت سوریه خواند و خواستار تلاش‌های پدرسون و همچنین گریفیتس برای رفع تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه شد.


 پدرسون هم به تشریح تلاش‌ها و برنامه‌های خود در کمک به حل بحران در سوریه پرداخت و دیدگاه‌های خود را در خصوص ادامه روند سیاسی این کشور و کمیته قانون اساسی تبیین کرد و افزود که تلاش خواهد کرد تنش‌ها در سوریه کاهش یابد و ابراز امیدواری کرد که تحولات جاری در فلسطین بر اوضاع سوریه تاثیر منفی نگذارد.


امیرعبداللهیان پیش از این و در راستای رایزنی‌ها برای توقف جنایات صهیونیست‌ها با برخی همتایان و مقامات تاثیرگذار تلفنی گفت‌وگو کرد و نامه هایی را هم به برخی همتایان و مقامات از جمله دبیرکل سازمان ملل (2 نامه) نوشت و سفرهایی هم به منطقه داشت. سفر به عراق، لبنان، سوریه و قطر، عربستان (به منظور شرکت در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده) و نیویورک ( شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل) و دور دوم سفرها به منطقه و حضور در قطر و ترکیه. علاوه بر این آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این مدت با سران و برخی همتایان تلفنی گفت‌وگو کرد و در سفرش به تاجیکستان و ازبکستان به موضوع غزه نیز پرداخت و ۲۰ آبان ماه در نشست سران عربی و اسلامی در ریاض شرکت و ۱۰ پیشنهاد مهم را مطرح کرد.


آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پیش از این اشاره کرده بود، وزارت امور خارجه از ابتدا مجموعه اقداماتی را در سطوح ملی، منطقه‌ای، اسلامی، عربی و بین‌المللی آغاز کرده و همچنان به این تلاش‌ها ادامه می‌دهد.

کنعانی اضافه کرد: چهار اولویت اصلی در صدر اولویت‌های ایران بود که اول از همه توقف جنگ و پایان اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسانی برای مردم تحت محاصره غزه و مقابله با اقدامات قهری این رژیم برای کوچاندن ملت فلسطین از شمال غزه و یا به خارج از غزه بود. مجموعه این تلاش‌ها را در حوزه دیپلماتیک با جدیت انجام داده و ادامه خواهیم داد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha