کد خبر 227156
۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

«حیات» گزارش داد؛

تشریح دلایل تشدید آلودگی هوا در شهرهای کرج و فردیس

تشریح دلایل تشدید آلودگی هوا در شهرهای کرج و فردیس

همزمان با تشدید آلودگی هوا در نقاط مختلف استان البرز، شاخص آلایندگی در شهر فردیس به عدد ۵۰۰ (وضعیت خطرناک) رسید.

به گزارش خبرنگار استانی حیات؛ همانند سایر کلانشهرها مانند تهران، اصفهان و خراسان رضوی و ...، در روزهای گذشته آلایندگی هوا، آسمان شهرهای مختلف استان البرز از جمله کرج و فردیس را تیره کرده است اما نکته عجیب تفاوت وحشتناک میزان آلایندگی در فردیس با دیگر شهرهای استان است. روز گذشته شاخص آلایندگی این شهر روی عدد ۵۰۰  (وضعیت خطرناک) نشست که موجی از نگرانی را بین مردم ایجاد کرد.

اما سوال این است که چه عواملی باعث این حجم از آلودگی در فردیس نسبت به سایر شهرهای البرز شده است؟ حجم آلودگی ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی در البرز  بیش از آلودگی خودروها بوده و باعث شده است که استان البرز یکی از ۸ استان دارای آلودگی هوای کشور باشد.

طبق آمار، در کلانشهرها حداقل ۷۰ درصد آلاینده‌های هوا ناشی از ناوگان خودروهاست که این امر در مورد شهر کرج نیز صادق است. رفت و آمد خودروهای فرسوده در سطح این شهر نیز بر ‌شدت آلودگی هوا می‌افزاید. 

اما بنابر باور بسیاری از کارشناسان؛ وجود نیروگاه شهید منتظر قائم در فردیس، وجود ۳۵۰۰ واحد فعال صنعتی در استان البرز، وجود ۱۳۵ واحد بزرگ آلاینده هوا در استان و همچنین تعداد ۸ مرکز معاینه فنی در سطح استان بر آلودگی هوای شهر کرج و به خصوص فردیس می‌افزایند. 

لازم به توضیح است که رشد بی‌رویه جمعیت در این استان به‌دلیل نزدیکی به پایتخت و حجم بالای رفت و آمد خودروها به طور روزانه در خیابان‌ها و بزرگراه‌های منتهی به شهر، زمینه مناسبی برای آلودگی هواست و مهاجرت بیشتر به این استان در آینده علاوه بر رشد جمعیت، موضوع آلودگی هوا را نیز تشدید می‌کند.

به‌نظر می‌رسد مسئولان و دست‌اندرکاران توسعه استان از حالا باید با در نظر گرفتن شرایط کنونی شهر و نیز قرارگرفتن صنایع آلاینده در آن توأم با رشد مداوم جمعیت، چاره‌ای برای آلودگی هوای استان البرز بی‌اندیشند تا در آینده وضعیت مشابه شهر تهران برای این استان رخ ندهد. 

سعید سپهوند، رئیس محیط زیست شهرستان فردیس در این خصوص گفت: میزان آلایندگی نیروگاه هم از سوی کارشناسان نیروگاه و هم از سوی کارشناسان محیط زیست شهرستان فردیس لحظه‌ای کنترل و پایش می‌شود و در صورت خروج از استانداردهای لازم، تذکر و اقدامات قانونی متقابل انجام خواهد شد.

وی درباره اقداماتی که برای پایش آلایندگی نیروگاه انجام می‌شود، گفت: پس از تغییر سوخت نیروگاه به گاز، توجه و تنظیم مشعل‌های نیروگاه اقدام مهمی است که باید انجام شود و خروجی مشعل‌ها همه‌روزه، به‌ویژه در ایامی که آلودگی هوا از استاندارد خارج می‌شود، پایش و کنترل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha