کد خبر 226849
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

جذب ۱۹ هزار مربی تربیتی و مشاور در نظام آموزشی کشور/ کلاس خالی در مدارس کشور نداریم

جذب ۱۹ هزار مربی تربیتی و مشاور در نظام آموزشی کشور/ کلاس خالی در مدارس کشور نداریم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به‌زودی در مجوزی که درخواست کرده‌ایم، بیش از ۱۹ هزار مشاور و مربی امور تربیتی پرورشی استخدام خواهیم کرد.

‎به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که ظهر امروز ۲۲ اسفند ماه برگزار شد، درباره نوسازی مدارس نا ایمن اظهار کرد: اگر مدرسه ای نا ایمن باشد دانش آموزان را در آن مستقر نمیکنیم و موضوع تقویت مدارس با هدف بهبود آموزش و فضای تعلیم و تربیت انجام می‌شود و بیش از ۳۰ هزار کلاس درس در ۱ سال گذشته نوسازی شده که البته کافی نیست.

وی با بیان اینکه معتقد هستیم در برنامه هفتم باید تزریق مالی ویژه ای به مدارس برای نوسازی آن صورت گیرد، افزود: خیرین تعهد کرده اند به هر میزانی که دولت تامین اعتبار کند، پای کار آیند و نوسازی مدارس یک فرایند ادامه دار است، چراکه مدارس با گذشت زمان کهنه تر می‌شوند و سالانه باید بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کلاس را نوسازی، تعمیر و … کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در مدارس غیر انتفاعی تمامی فعالیت های مدرسه دولتی باید برگزار شود و شهریه و… آن‌ها نیز مشخص شده؛ در زمینه نظارت فرهنگی این مدارس نیز اگر نکته‌ای وجود داشته باشد، خانواده ها می‌توانند به معاونت مربوطه آموزش و ‌پرورش منطقه مراجعه کنند. 

وی در ادامه بیان کرد: در زمانی دانشگاه فرهنگیان به جای جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم تا ۳ هزار نفر پیش رفت و این آسیب تا جایی ادامه پیدا کرد که دانشجو معلمان کاهش پیدا کنند و آسیب آن را در مهرماه امسال و سال گذشته مشاهده کردیم که با کسری معلم مواجه شدیم.

فرهادی با بیان اینکه در برهه‌ای ما در بالاترین سطح بازنشستگی نظام تعلیم و تربیت و پایین ترین سطح جذب معلم قرار داشتیم گفت: این موضوع مشکل زا بود و برای جبران کسری موقت باید به سراغ چند عامل اضافه تدریس معلمان شاغل، اضافه تدریس معلمان بازنشسته و تعویق ۱  
ساله معلمان بازنشسته میرفتیم.

وی ادامه داد: از ۳۰ هزار معلم عزیزی که امسال با همت معلمی خود از بازنشستگی صرف نظر کردند و ۱ سال دیگر برای تکمیل کلاس های درسی در نظام آموزش و پرورش حضور پیدا کردند تشکر میکنیم و در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز این موضوع در نظر گرفته شده که با نظر مثبت کارمند، می‌توان بازنشستگی را یک سال به تعویق انداخت.

‎سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره رویکرد تقویت هنرستان‌ها بیان کرد: هنرستان‌ها بخش بسیار مهمی از سند تحول هستند و نقش بسیار مهمی در نظام اشتغال کشور دارند و هنرستان ها باید مجهز به تجهیزات آموزشی مناسبی باشند.

‎وی افزود: محقق کردن موضوعات مربوط به ظرفیت هنرستان های موجود سخت  است و سیاست‌های دیگری غیر از  تجهیز را داریم تا بتوانیم از ظرفیت برون سپاری نیز استفاده کنیم و امسال بخشنامه برون سپاری ارسال شده است. 

فرهادی ادامه داد: موضوع برون سپاری هنرستان‌ها از طریق صنعت و اصناف را پیگیری می‌کنیم تا دانش آموزان از این طریق مهارت کسب کنند و آموزش ‌و پرورش آزمونی را برگزار کند تا مشخص شود که فن را آموخته‌ باشند. 

وی اضافه کرد: ما به زودی در مجوزی که درخواست کرده‌ایم، بیش از ۱۹ هزار مشاور و مربی امور تربیتی پرورشی استخدام خواهیم کرد که امید است در سازمان امور استخدامی مورد موافقت قرار گیرد.  

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت کلاس‌های درسی بدون معلم یادآور شد: ما بعد از پایان اعلام نتایج آزمون دبیری و مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ابتدایی اعلام کردیم که هیچ کلاس خالی نداریم و همچنان نیز کلاس بدون معلم در کشور وجود؛ به طور مقطعی و موردی شاید مشکلی برای یک کلاس درسی پیش بیاید، اما تمامی کلاس‌ها معلم دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۶ میلیون دانش اموز در کشور داریم و امکان اینکه معلم یک کلاس درسی جابه جا شود وجود دارد، اما تمامی کلاس‌ها با معلم هستند و معلمان به خاطر مشکل برخی معلمان دیگر، جابه جا شده‌اند، تصریح کرد: اگر حق‌التدریس به موقع تامین اعتبار شود پرداخت می‌شود و پرداخت نشدن آن به خاطر تامین نشدن به موقع اعتبار است؛ امید است امسال پایان هر ۲ ماه حق التدریس‌ها پرداخت شود. 

فرهادی افزود: نزدیک به ۹ سال توزیع شیر دانش اموزی در مدارس متوقف شده بود و با دستور رئیس جمهور امسال زیر ساخت توزیع شیر برای باری دیگر قرار شد، فراهم شود که این موضوع نیاز به زیرساخت، آمادگی تولید کنندگان و … داشت. شیر در چند استان توزیع شده که البته فراگیر نشده و علت آن هم آماده نبودن شرکت‌های مورد نظر بود.

وی با تاکید بر اینکه توزیع شیر در مدارس کشور پیگیری شده و توسط شرکت‌های دارای گرید a تولید می‌شود، افزود: تولید شیر در نیمه دوم سال کمتر می‌شود، اما تولیدکنندگان قول پوشش تمام مدارس کشور را داده‌اند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: موضوع کمبود معلم‌ را تایید می‌کنیم، اما کلاس‌ها خالی نیستند و ناترازی پذیرش دانشگاه فرهنگیان علت این کمبود معلم در مدارس است که با شرایط گفته شده، موضوع کمبود معلم‌ را توانستیم مدیریت کنیم و عدد قطعی کمبود معلم نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در مهرماه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha