کد خبر 226793
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

تشکری هاشمی در نشست خبری:

بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران متعلق به خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند

بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران متعلق به خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع الودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود با بیان اینکه ده ها سال است با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم، اظهار کرد: طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع الودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه برای آلودگی هوا دنبال موضوعات پنهان نباید بگردیم، تصریح کرد : موتوسیکلت هایی در شهر تردد دارند که هشت برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می کنند و از سویی دیگر در تهران با ۱۲ میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: موضوع اول آلوده کننده ها هستند و برای حل این مسئله باید راهکار بیاندیشیم و تجربه دنیا را نباید در این خصوص نادیده گرفت‌ خودروهای فرسوده نباید بی مهابا در شهر حرکت کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید مداخله کند و سیاست های تشویقی در نظر بگیرد و در مرحله اول نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد، یادآور شد: با نوسازی کاهش آلودگی، کاهش خسارات ناشی از تصادفات و مرگ و میر را شاهد خواهیم بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده است، خاطرنشان کرد: ما در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته ایم اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر اتوبوس ها و تاکسی ها نیز باید برقی شوند.

وی تأکید کرد: در کشور خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی ها را ندارند. پشت مرزهای ما خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان تر هستند. لذا دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. صنعتگر ما باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند؟ باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه مشکل سوخت کارخانجات نیز باید رفع شود، تصریح کرد: وقتی گاز نداریم و در کارخانجات و نیروگاه ها مازوت مصرف می کنیم، باید هم شاهد آلودگی هوا باشیم. با کمیسیون و جلسه مشکل حل نمی شود و تنها راه حل، عمل، عمل و عمل است.

وی با بیان اینکه باید با تابلوهای هشدار مردم را تشویق کنیم که از پل های عابر پیاده عبور کنند، یادآور شد: حذف عوامل فیزیکی در سطح شهر باعث افزایش بحران مرگ و میر می شود. در تهران در ۶ ماه ابتدایی سال ۶۰۰ کشته داشتیم، در حالیکه آمار کلی سالهای قبل به این میزان بوده و این نشان می دهد که ابزارهای هشدار دهنده در شهر ضعیف شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سازمان ترافیک، پیمانکار انتخاب شد و تجهیزات خریداری کرد، گفت: چرا این قرارداد اجرا نمی شود و حتی فشار وارد می شود که پیمانکار قرارداد خود را یک طرفه نقص کند. شهرداری باید به فوریت این مسئله را رفع کند. پارک حاشیه ای به معنای برخورداری همه از فضای پارک و از سویی دیگر به معنای سودآوری شهرداری است و این درآمد از دست رفته است.

وی با بیان اینکه پارک حاشیه ای هفت هزار شغل ایجاد می کرد، گفت: مردم هم از سلامت خودروی خود در فضاهای پارک اطمینان ندارند و هم شهرداری از درآمد خود محروم شده است. ما تذکرات را داده ایم و امیدواریم تا پایان سال حداقل همین ۱۲۰ هزار فضا ایجاد شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۴۰ سال گذشته و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سالها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمی تواند نسخه کارآمد باشد. به همین سبب در برنامه چهار ساله چهارم شهرداری را موظف کردیم بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برخی از ساکنین از محدوده ترافیک کوچ کرده‌اند و باعث شب مردگی شده و فاصله فاحشی را در قیمت گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغ تر از دیگر معابر نباشد خلوت تر نیست و این نشان می دهد که طرح ترافیک مؤثر نبوده و سکونتگاه های مردم از این طرح آسیب دیده است. لذا از شهرداری تهران درخواست کرده ایم که مطالعه کنند و ممکن است یا این طرح توسعه یابد و یا به کلی جمع آوری شود. تا مطالعات انجام نشود و خبرگان نظر ندهند نمی توانیم در این خصوص نظر دهیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه مطالعات ترافیکی نشان می دهد که چه میزان خودرو باید در محدوده های طرح ترافیک تردد کنند، یادآور شد: قرار نیست ما طرحی ارائه دهیم و مقرر شده شهرداری طرح خود را در این زمینه ارائه دهد. ما حتما با کارشناسان و خبرگان در این زمینه صحبت خواهیم کرد و مشورت خواهیم گرفت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در چند ماه باقی مانده طرح ترافیک در شورای ترافیک بررسی می شود، خاطرنشان کرد: تصویب این طرح تا پایان امسال به نظر غیر ممکن می رسد اما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. هرچند باید زیرساخت های فنی و اجتماعی طرح فراهم شود تا رضایتمندی عمومی را به دنبال داشته باشد.

وی به اجرای شبکه های بزرگراهی اشاره کرد و افزود: شبکه اصلی در تهران ایجاد شده و نیازی به اجرای پروژه های بزرگ مقیاس نداریم. چراکه ما نباید میل به استفاده از خودروها را با توسعه بزرگراه ها و ساخت پارکینگ ها و اقداماتی از این قبیل افزایش دهیم. شاید بزرگراه ها در چند ماه اول خلوت باشند اما بعد از چند ماه می بنیم که نه تنها به وضعیت قبل بازنگشته ایم بلکه مردم را تشویق می کنیم که با خودروی شخصی در این بزرگراه ها تردد کنند. کشورهای قدرتمندتر و ثروتمندتر به سمت حمل و نقل عمومی رفته اند تا مشکلات را حل کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران می تواند فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی باشد، تصریح کرد: یکی از پروژه هایی که برای تکمیل شبکه موجود نیاز است، آزادراه شهید شوشتری است. به دلیل مشکلات با محیط زیست و منابع طبیعی و قرار گرفتن بخشی از طرح در مناطق حفاظت شده، هنوز به نتیجه نرسیده ایم. بخشی از طرح از بزرگراه امام رضا(ع) تا میدان هجرت عملیاتی خواهد شد اما مابقی آن نیاز به راه حل دارد.

وی اضافه کرد: بزرگراه شهید برورجردی نیز به طول ۳.۷ کیلومتر چند ماه قبل به بهره برداری رسید و هزار متر نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. فکر می کنیم بیش از این شهر به گسترش شبکه نیاز ندارد و باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم اما قضاوت نمی کنیم و منتظر اجرای کامل این طرح ها می مانیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سه دسته تقاطع در سطح شهر داریم، گفت: برخی تقاطع های ما ثابت و برخی برنامه پذیر هستند و برخی دیگر نیز به صورت هوشمند طراحی شده اند. ما باید به سمت تقاطع های هوشمند برویم. با توجه به اینکه در چند سال اخیر به روز رسانی تجهیزات هوشمند صورت نگرفته و به دلیل نقص فنی، کار خود را به درستی انجام نمی دهند، امیدواریم شهرداری بعد از گذشت یک سال از فعالیت شرکت کنترل ترافیک با حضور سرپرست های مختلف، در این زمینه وارد عمل شود.

وی افزود: باید هرچه سریعتر مدیر شرکت کنترل ترافیک مشخص شود و شهرداری به فوریت رفع مشکل کند و در این صورت از پلیس خواهیم خواست که با وجود چراغ های هوشمند، پلیس به هیچ عنوان ورود نداشته باشد و چراغ ها دستکاری نشود.

تشکری هاشمی در خصوص محدودیت در دسترسی به اطلاعات آرشیوی شرکت کنترل کیفیت هوا، اظهار کرد: آمارها و داده ها در هر بخشی به جز داده های محرمانه، بایستی در اختیار تمام کسانی که نیاز به این داده ها دارند، قرار بگیرد. متأسفانه شاهد تولید جنگلی از داده ها هستیم که در فضایی حبس شده قرار می گیرند و هزینه ای بی جهت برای آن انجام می شود. داده ها باید در اختیار متخصصین و علاقمندان قرار بگیرد. داده های حوزه آب و هوا محرمانه نیستند و حتماً پیگیری برای دسترسی عمومی به اطلاعات این بخش را انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در شورا بنا بر حداکثر همراهی با مدیریت شهری برای رفع مشکلات است، اظهار کرد: رقابت و درگیری بین شهرداری و شورا وجود ندارد و نباید باشد. ما تلاش می کنیم بسیاری از مسائل را پیش از مطرح شدن در صحن شورا، در نشست ها برطرف کنیم و بعضاً برخی مشکلات در همین نشست ها رفع می شود. در مواردی که با کمبود زمان روبه رو هستیم تذکرات را در صحن مطرح می کنیم و شاهد این هستیم که شهردار دستورات لازم را می دهد و مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: اگر تذکرات به نتیجه نرسد ما از محل طرح سوال اقدام می کنیم و تلاش شورا و مدیریت شهری این است که کار به این مرحله نرسد. برای مثال در خصوص سرویس دانش آموزان استثنایی مشکلات حقوقی وجود داشت و تا این مشکل حل شود، سال تحصیلی تمام شد و امسال می بینیم که مشکلی وجود ندارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پس از تذکرات ما فعل و انفعالات در شرکت کنترل ترافیک متوقف شود، گفت: امروز با انتخاب مدیریت جدید امیدواریم این شرکت سر و سامان پیدا کند. در مجموع ما تذکرات را رها نمی کنیم و مؤکداً و مرتباً مسائل را پیگیری می کنیم و شاهد هستیم که شهرداری نیز با جدیت برای حل مشکل اقدام می کند و در مواردی در لایه های کارشناسی قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه آمار خرابی کنترل ها به اندازه ای بالاست که اگر از یک راننده تاکسی بپرسیم می داند دوربین کدام تقاطع فعال نیست، یادآور شد: امید می رود ایرادات به حداقل برسد و شاهد بهبود چشمگیر در این زمینه باشیم.

وی با اعلام اینکه ۶۰ درصد از جرائم رانندگی در هر شهر باید به شهرداری پرداخت شود، خاطرنشان کرد: به جز سال اخیر، کمتر از ۱۰ درصد از سهم شهرداری پرداخت می شد در حالیکه اجازه هزینه کرد این مبلغ در محلی دیگر وجود ندارد. سال گذشته رقم خوبی در این بخش به شهرداری پرداخت شد اما سالهای قبل رقم پرداختی کمتر از ۱۰ درصد بود.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه شرکت بیدود در مناقصه شهرداری شرکت نکرده است، اظهار کرد: مناقصات برنده داشته و شرکت برنده، در حال تجهیز است تا دوچرخه ها مجدداً وارد مدار شوند. علت تذکر ما این بود که شرکت بیدود هزاران دوچرخه خریداری کرده بود و تنها مصرف کنندگان آن شهرداری تهران بود و این عاقلانه و منصفانه و دور از نگاه تخصصی است که اجازه دهیم گروهی که سرمایه چند صدمیلیاردی هزینه کرده، از بین برود. از شهرداری خواسته ایم در مناقصات بعدی از این شرکت دعوت کند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پل های عابر پیاده جز دو یا سه پل که عرشه بتنی دارند، فلزی هستند، خاطرنشان کرد: ترمیم این پل ها به صورت مستمر انجام می شود اما اینگونه نیست که به کیفیت مطلوب بازگردند. لذا باید به سمت پل های بتنی برویم که دچار شکستگی و اعوجاج نخواهد شد که معاونت فنی و عمرانی در این خصوص اعلام آمادگی کرده است اما به این معنا نیست که اگر پل ها با مشکل مواجه شدند، رسیدگی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه هایی در خصوص انبوه سازی مسکن با چینی ها منعقد شد، گفت: استفاده از واحدهای مسکونی پیش ساخته در حد صحبت های اولیه مورد بحث قرار گرفت اما معتقدیم که شهرداری نباید در ساخت مسکن وارد شود و باید زمینه را فراهم کند تا سازندگان وارد عمل شوند. چراکه اگر شهرداری اعتبارات خود را در این بخش هزینه کند این پرسش پیش می آید که برای حمل و نقل و دیگر حوزه ها چه خواهد کرد؟

تشکری هاشمی در پایان با بیان اینکه با صندوق کارآفرینی امید تفاهم شده که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رانندگان تاکسی در نظر بگیرد، گفت: ۶ هزار تاکسی در سطح شهر فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارد اما با هزینه گزاف خودرو و نرخ‌گذاری‌ها انگیزه‌ای جهت نوسازی برای رانندگان تاکسی باقی نمی‌ماند..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha