کد خبر 226768
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

سامانه جامع بازار کار تا پایان سال راه اندازی می شود

سامانه جامع بازار کار تا پایان سال راه اندازی می شود

معاون اشتغال وزارت کار از رونمایی سامانه جامع بازار کار تا پایان سال خبر داد و گفت: پس از راه‌اندازی سامانه جامع بازار کار تمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهند بود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار یکی از بندهای سیاست‌های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری بود که در سال ۹۰ ابلاغ شد. می‌توان گفت طی مدت ۱۲ سالی که از ابلاغ این سیاست‌ها می‌گذرد هنوز هم نظام جامع اطلاعاتی دقیق از بازار کار وجود ندارد و پیشتر معاون اشتغال وزارت کار خبر از رونمایی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار در شهریور ماه داده بود. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند این‌که تمام مشاغل دارای شناسنامه شغلی و اطلاعات جمع‌آوری‌شده باشند می‌تواند برای سیاست‌گذاری بهتر و دقیق‌تر در مسیر اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری مؤثر باشد.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار درباره آخرین وضعیت سامانه جامع بازار کار گفت: در راستای شناخت وضعیت بازار کار و دستیابی به تصویر جامع از پویایی‌های بازار کار و همچنین پیش‌بینی‌های بازار کار و طراحی سیاست‌ها و مداخلات حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی مبتنی بر ثبت‌محور و همچنین در خصوص مهارت‌های موردنیاز بازار کار در بخش‌های مختلف و کاهش زمان جست‌وجوی فرصت‌های شغلی اقدام به راه اندازی نظام جامع بازار کار ایران کردیم که زیرسامانه‌های مختلفی دارد.

وی با اشاره به بند ۴ سیاست‌های کلی اشتغال که از سوی رهبری ابلاغ شد گفت: سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی نظام جامع بازار کار بوده است و تأکیدات زیادی بر آن شده است و در قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه اجرایی آن مواد ۲۶ و ۲۷ تسریع شده است. وزارت کار با بانک مرکزی باید این سامانه را راه‌اندازی کنند، در سند تحول دولت سیزدهم از تکالیف دولت سیزدهم است، نزدیک به ۱۰ سال بود که متوقف شده است و اقدامات شاخصی برای آن رخ نداده بود. در حالت کلی پایگاه اطلاعات بسیاری پیچیده است، باید تمام اطلاعات ثبتی در بازار کار اعم از اطلاعات ۷۴ دستگاه اجرایی جمع‌آوری شود. به مرحله رشد ۱۰۰ درصدی بخش سخت‌افزاری رسیده‌ایم. در بخش نرم‌افزاری ایجاد شده است. زیرسامانه جست‌وجوی شغلی مشغول فعالیت است، زیرسامانه اتباع خارجی به‌صورت ۱۰۰درصد راه‌اندازی شده و مشغول فعالیت است، برای استانداردسازی مشاغل تیمی طراحی شده است و در حال انجام کار هستیم.

کریمی بیرانوند هدف از راه‌اندازی سامانه جامع بازار کار را ثبت‌مبنا کردن تمام بازار کار دانست و گفت: پس از راه‌اندازی سامانه جامع بازار تمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهند بود، این فقط در کشورهای پیشرفته هست. شناسایی بیکاران با الگوریتم‌های دقیق قابل انجام است.

وی گفت: کمیته محتوایی برای نظام بازار کار ایران را با بیش از ۸ هزار نفرساعت کاری که روی این موضوع شده است، تشکیل داده‌ایم, تشکیل کمیته اخذ دیتای نظام اطلاعات بازار کار را با کارکرد حدود ۳هزار نفرساعت داشته‌ایم, پایش اطلاعات اخذشده از دستگاه‌های مختلف کشور را داشته‌ایم, ایجاد چارت تشکیلاتی از طریق سازمان امور استخدامی داشته‌ایم, پیشرفت ۸۰درصدی در بخش نرم‌افزار سامانه داشته‌ایم, تلاش بر این است که تا پایان سال این اطلاعات را اخذ کنیم و تا پایان سال سامانه را راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha