کد خبر 226554
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

تایید صلاحیت اکثریت داوطلبان انتخابات مجلس در استان اردبیل

تایید صلاحیت اکثریت داوطلبان انتخابات مجلس در استان اردبیل

 اکثریت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل از سوی هیات اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند و مراتب تایید صلاحیت توسط فرمانداری شهرستان محل ثبت نام به خود آنها ابلاغ شده است.

به گزارش گروه استان‌های حیات، با پایان مرحله رسیدگی به پرونده داوطلبان در هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس، ۷۱.۲ درصد از ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس در استان اردبیل با اخذ نامه تایید صلاحیت خود از هیات اجرایی، موضوع را در صفحات منتسب به خود در شبکه‌های اجتماعی و یا به شکل اخبار غیررسمی در رسانه‌های رسمی و غیررسمی اعلام کرده‌اند.

استان اردبیل با هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارای پنج حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین، حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله سوار و اصلاندوز، حوزه انتخابیه گرمی و انگوت، حوزه انتخابیه مشکین شهر و حوزه انتخابیه خلخال و کوثر است که در جریان ثبت نام رسمی، ۴۷۸ نفر برای حضور در رقابت انتخابات مجلس در ۱۱ اسفندماه ثبت نام کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل از تأیید و احراز صلاحیت ۳۷۱ نفر از داوطلبان حوزه‌های انتخابیه استان توسط هیات اجرایی خبر داد و اعلام کرد: نتایج بررسی صلاحیت‌ همه داوطلبان در سامانه مربوطه بارگذاری شده و به داوطلبان نیز ابلاغ شده است.

رضا قاسمیان افزود: در جریان رسیدگی به پرونده داوطلبان حوزه‌های انتخابیه استان اردبیل در هیات‌ اجرایی ۳۸ نفر عدم تأیید، ۵۹ نفر عدم احراز و ۱۰ نفر نیز انصرافی ثبت شده است.

بررسی اولیه شواهد اعلام صلاحیت‌ها نشان می‌دهد که قاطبه چهره‌های مشهور و رقبای نامدار در انتخابات این استان از سوی هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند.

بر اساس اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، هر هفت نماینده کنونی استان اردبیل مراتب تایید صلاحیت خود را اعلام کرده‌اند و نتیجه مربوطه از سوی خود آنها و یا هوادارانشان اعلام شده است.

علاوه بر نمایندگان فعلی استان در مجلس، ۱۶ نماینده ثبت نام شده ادوار مجلس در این استان نیز اعلام کرده‌اند که از سوی هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند.

شواهد موجود حکایت از آن دارد که انتخابات رقابتی در استان اردبیل در حال شکل‌گیری است و به رغم تبلیغات گسترده معاندان، عرصه پرکاندیدایی برای رقابت ۱۱ اسفندماه و رقابت داغ و تنگاتنگ بین داوطلبان در این استان ایجاد شده است.

پیش بینی می‌شود که با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، در روزهای آینده رقابت داوطلبان برای تبلیغات غیررسمی و تحرکات میدانی آنها افزایش یابد و داوطلبان با قوت قلب بیشتری در عرصه رقابت ظاهر شوند.

در این دوره از انتخابات و در جریان بررسی‌های هیات‌های اجرایی استان اردبیل صلاحیت چهره های مشهور احراز شده است و اگر همین شرایط در انتخابات تداوم یابد، فضا برای انتخابات رقابتی و با مشارکت بالا در این استان رقم خواهد خورد.

در مرحله ثبت نام نهایی برای رقابت انتخابات مجلس دوازدهم در استان اردبیل ۴۷۸ نفر به طور رسمی داوطلب شدند و از این تعداد ۳۷۱ نفر توسط هیات های اجرایی تایید صلاحیت شدند. مرور محتوای منتشر شده در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی نشان می دهد که این روزها فضای استان سمت و سوی انتخاباتی پیدا کرده است و در مقایسه با ادوار گذشته، امسال شور انتخاباتی بیشتری در این استان حاکم شده است.

استان اردبیل هفت کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که بر اساس آمار فعلی، به طور میانگین برای هر کرسی ۵۳ نفر رقابت خواهند کرد.

مقایسه آمار ثبت نام انتخابات مجلس در استان اردبیل با دوره پیش

هر چند با ادامه روند بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی هیات‌های نظارت، آمار نهایی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی طی روزها و هفته‌های آینده تغییراتی خواهد داشت با این حال رشد ۲ برابری ثبت نام نهایی در انتخابات مجلس حاکی از استقبال از این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی است به طوری که در دوره قبل، ۲۳۴ نفر در این استان داوطلب نمایندگی مجلس شده بودند در حالی که در این دوره، تعداد ثبت نام کنندگان نهایی به ۴۷۸ نفر رسید.

در دوره قبل ۱۰۱ نفر در حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین، ۶۰ نفر در حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان، ۳۸ نفر در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، ۲۱ نفر در حوزه مشگین‌شهر و ۱۴ نفر در گرمی‌مغان داوطلب نمایندگی مجلس شده بودند که در این دوره، داوطلبان بیشتر این حوزه‌ها بیش از دو برابر افزایش یافته است.

مقایسه شمار داوطلبان زن این دوره از انتخابات با دوره قبل نیز نشان می‌دهد که شمار داوطلبان زن نیز حدود دو برابر افزایش یافته و از ۲۰ نفر به ۴۴ نفر رسیده است.

حضور پررنگ نمایندگان و داوطلبان ادوار

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، همه هفت نماینده فعلی استان در پنج حوزه، ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند و در همه حوزه‌های انتخابیه، حداقل ۲ نفر از نمایندگان ادوار نیز ثبت نام کرده‌اند تا بار دیگر شانس خود را برای نشستن بر کرسی مجلس شورای اسلامی امتحان کنند.

علاوه بر این در این دوره از انتخابات، ۱۶ نفر از نمایندگان ادوار استان اردبیل برای رقابت ۱۱ اسفندماه ثبت نام کرده‌اند تا بار دیگر بر کرسی سبز رنگ مجلس تکیه بزنند.

نکته دیگر از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل اینکه اغلب افرادی که در دوره‌های گذشته انتخابات مجلس در سطح استان اردبیل سابقه داوطلبی داشته‌اند، در این دوره نیز نام‌نویسی کرده‌اند تا شاید شکست خود در دوره‌های پیشین را جبران کنند.

حضور گرایشات سیاسی مختلف در رقابت انتخابات مجلس استان اردبیل

همه نمایندگان این دوره از انتخابات در استان اردبیل که در انتخابات ثبت نام کرده اند، یا دارای گرایش سیاسی شناسنامه دار اصولگرا و یا دارای جایگاه سیاسی مستقل هستند. علاوه بر این، تعداد دیگری از داوطلبان منتسب به جریان اصولگرا نیز ثبت نام کرده‌اند.

از سوی دیگر و تقریبا در همه حوزه های انتخابیه استان تعدادی از چهره‌های مشهور اصلاح طلبی که اغلب نمایندگان ادوار هستند، ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند و با این کار، عملا مقدمات رقابت بین جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب با نامزدهای متعدد در سطح استان اردبیل رقم خورده است.

در این دوره از انتخابات، هیچ کدام از نامزدهای شناسنامه‌دار و حتی گمنام و فاقد هویت سیاسی مشخص، خود را منتسب به جریان خاص معرفی نکرده و عملا خود را مستقل خوانده و منش سیاسی خود را پیرو ولایت و رهبری، وفادار به اهداف عالیه انقلاب و پیگیر مطالبات همه آحاد مردم معرفی می کنند.

فضای مجازی بار اصلی تبلیغات را به دوش می‌کشد

روند پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی از تابستان امسال آغاز شده و در چند روز اخیر با ثبت نام نهایی داوطلبان، وارد مرحله جدی شده و در هر دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی، فضای سیاسی و رسانه‌ای استان تحت‌الشعاع این انتخابات قرار گرفته است.

در این دوره، بخش اعظم محتواهای تولید شده در فضای مجازی استان اردبیل، به ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس اختصاص یافته و به این ترتیب، فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی، تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و واتساپ مملو از مطالب و محتواهای مربوط به انتخابات شده است.

رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فضای مجازی استان اردبیل بار اصلی تبلیغات و فضاسازی انتخاباتی را بر دوش می‌کشد و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد و شاهد رقابتی جدی و پرشور بین داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha