کد خبر 226400
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

معاون دامپزشکی اردبیل:

۶۸ میلیون قطعه طیور در استان اردبیل واکسینه شد

۶۸ میلیون قطعه طیور در استان اردبیل واکسینه شد

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداریم و ۶۸ میلیون قطعه طیور در استان اردبیل واکسینه شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات، رحمان نجفی پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال جاری نزدیک به ۶۸ میلیون قطعه طیور برعلیه بیماری‌های مختلف واکسینه شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۴ هزار قطعه طیور برعلیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین مدت بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ مورد نمونه برداری از فارم های مختلف پرورش طیور استان در راستای پیشگیری از این بیماری انجام شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اردبیل افزود: با اقدامات شبانه روزی و پایش و مراقبت فعال دامپزشکی در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد اما با توجه به فصول سرد سال و اتراق و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و وحشی به عنوان مخازن ویروس این بیماری خطر در کمین است.

نجفی با تاکید بر ضرورت آماده باش و پیشگیری از این بیماری به دور از سهل انگاری و عادی انگاری تصریح کرد: انجام واکسیناسیون به عنوان یکی از مهمترین و اقتصادی‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مختلف طیور ضروری است.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش لایه‌های محافظتی ایمنی و رعایت موارد بیوسکوریتی توسط پرورش دهندگان مرغ مادر و تخمگذار استان اردبیل انجام واکسیناسیون سبب فعال شدن سیستم ایمنی و درنتیجه افزایش ایمنی طیور در مقابل این بیماری می‌شود.

نجفی با تاکید بر اهمیت و حساسیت این بیماری از دو بعد اقتصادی و بهداشت عمومی و ضرورت پیشگیری از آن از مرغداران و فعالان پرورش طیور صنعتی و سنتی استان خواست؛ با رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحدهای پرورش طیور حتماً توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی گرفته و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی و مشکوک و یا کاهش مصرف آب و دان در فارم ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha