کد خبر 226249
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

بی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکس

بی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکس

اهالی دهستان سیلاب و کلوار از توبع شهرستان مارگون به دلیل نبود شبکه آب شرب از رودخانه پایین دست برای مصارف شرب استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه استان‌های حیات، دهستان سخت‌گذر و کوهستانی سیلاب و کلوار از توابع شهرستان محروم مارگون با بیش از 17 روستای بزرگ و کوچک و جمعیتی افزون بر 2 هزار نفر در 150 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده ‌و به دلیل سخت گذر بودن راه ارتباطی این منطقه، مسافت 80 کیلومتری از مارگون تا آخرین روستای این دهستان یعنی ادور را باید ساعت‌ها تحمل کرد.

به میمنت انقلاب اسلامی دهستان سخت گذر و مرزی سیلاب و کلوار (واقع شده در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد با چهارمحال و بختیاری) از خدمات زیرساختی از جمله راه ارتباطی، شبکه‌های تلویزیونی، شبکه برق رسانی، اینترنت پرسرعت و ...برخوردار بوده و باید گفت انقلاب اسلامی به ازای هر خانواده میلیاردها تومان هزینه کرده است تا حداقل رفاه نسبی برای ساکنان این منطقه فراهم شود.

دهستان سیلاب و کلوار را باید یکی از محروم ترین مناطق ایران اسلامی دانست زیرا به دلیل کوهستانی بودن امکان کشاورزی توسعه‌نگر برای ساکنان وجود ندارد و به دلیل نبود شغل و فعالیت‌ها موثر در افزایش تولید و درآمد اهالی ساکن در این دهستان در شرایط نامطلوبی از نظر اقتصادی به سر می‌برند.

رودخانه خروشانی در پایین دست روستاهای سیلاب و کلوار جریان دارد که در کنار آن چندین مزرعه پرورش ماهی نیز ایجاد شده ولی جالب اینجاست مالک این مزارع افراد غیر بومی بوده که مکان مورد نظر را با کمترین قیمت از اهالی خریداری کرده‌اند و شاید دلیل این موضوع این باشد که ساکنان منطقه دانش لازم را در این زمینه نداشته‌اند و مسئولان دولتی نیز در برگزاری کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با ظرفیت‌های منطقه با هدف فراگیری و حرفه آموزی در راستای کارآفرینی و ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین مشاغل خانگی کم کاری کرده‌اند.

سیلاب و کلوار را باید سرزمین رنج‌ها دانست زیرا به دلیل فقر موجود در منطقه سطح رفاه و آسایش مردم این دیار با شاخص‌ها موجود هم خوانی ندارد و اتفاقا در پایین ترین سطح خود قرار دارد زیرا مسئولان و متولیان امر اقتصادی،  ایجاد اشتغال و کارآفرینی از ظرفیت یابی مناطق و فراگیری دانش متناسب با پتانسیل هر منطقه از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کم کاری کرده‌اند.

بی‌آبی در سرزمین رنج‌ها

داناخو عضو شورای اسلامی روستای چال کلگه(گوهر مرده) می‌گوید: به برکت وجود انقلاب اسلامی هم اکنون روستاهای سیلاب و کلوار از جمله گوهر مرده از داشتن جاده ارتباطی، شبکه برق، اینترنت پرسرعت و ...بهره‌مند هستند، ولی به دلیل خشک شدن چشمه تامین آب هم اکنون مردم روستا از رودخانه پایین دست چندین مزرعه پرورش ماهی آب شرب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

وی جمعیت روستای گوهر مرده را 40 خانوار با جمعیتی افزون بر 300 نفر عنوان کرد و افزود: در یک دهه اخیر مشکل آب شرب داشته‌ایم ولی در دو سال اخیر تشدید شده و پیگیری‌های مستمر از طریق مسئولان آب و فاضلاب بی نتیجه مانده است.

داناخو این را هم گفت که تا 20 مهرماه مدریه ابتدایی روستا معلم نداشت و هم اکنون یک معلم داریم که 6 پایه دوره ابتدایی را تدریس می‌کند و مانده‌ایم که چگونه باید از فرزندانمان با این شرایط انتظار دانشمند شدن داشته باشیم.

یکی دیگر از اهالی روستاهای سیلاب و کلوار به تسنیم می‌گوید: اینجا به دلیل کوهستانی بودن کشاورزی رونقی ندارد و تنها تعداد کمی به این امر و آن هم در سطح ناچیزی مزرعه داریم که به دلیل نبود جاده بین مزارع باید با الاغ نهاده‌ها را جابجا کنیم که دخل و خرج آن با آن همه زحمت و مشقت فراوان با هم همخوانی ندارد و جالب اینجاست مردم این دیار برای سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد محلی از اعراب ندارد.

رخشان از دیگر ساکنان منطقه سیلاب و کلوار با اشاره به اینکه در گذشته شبکه آب شرب داشتیم ولی به دلیل خشکسالی‌ها و خشک شدن چشمه آب، با مشکل روبه‌رو شده‌ایم، ادامه داد: اگر آب رودخانه مشکل بهداشتی دارد و برای سلامتی مضر باشد، در جریان نیستیم و البته برای زنده مانده راهی جز استفاده از آب رودخانه نداریم.

نعمت الله پیش آهنگ رئیس آب و فاضلاب شهرستان مارگون به تسنیم گفت: برای حفر چاه آب شرب مورد نیاز اهالی سیلاب و کلوار در شورای برنامه ریزی شهرستان اعتبار اختصاص داده شد ولی هنوز شرکت آب منطقه‌ای جایابی نکرده است.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای باید با کارشناسی‌های دقیق محل حفر چاه را مشخص و بعد از آن آب و فاضلاب اقدام به حفر چاه کند که در این راستا تاکنون بررسی کارشناسان آب منطقه‌ای برای مکان یابی به نتیجه نرسیده، زیرا محلی که پاسخگو باشد و به نوعی به آب برسد شناسایی نشده است.

مختار اندرخور فرماندار مارگون نیز اظهار داشت: واقعیت امر در زمینه تامین اعتبار پروژه تامین آب شرب روستاهای سیلاب و کلوار مشکلی نداریم و مستمر پیگیر رفع مشکل هستیم که البته باید روند اجرایی به صورت دقیق و کارشناسی شده پیش رود که در آینده با مشکل روبه رو نشویم.

وی در زمینه کمبود معلم هم گفت: بحث کمبود معلم نه تنها در برخی روستاهای سیلاب و کلوار بلکه در تمام استان‌ها کشور وجود دارد و امیدوارم در این زمینه تدبیر لازم اندیشیده شود.

به گزارش تسنیم، مسئولان دولتی برای رفع محرومیت از دهستان سیلاب و کلوار راهی جز ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم در زمینه پرورش زنبور عسل، دام پروری، مشاغل خانگی و ...به اهالی منطقه سیلاب و کلوار و پرداخت تسهیلات بانکی در قالب تعاونی و یا فردی ندارند و در این صورت شاهد مهاجرت معکوس به این منطقه خواهیم بود.

بی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکسبی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکسبی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکسبی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکسبی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکسبی‌آبی در دهستان سیلاب و کلوار در بخش مارگون + عکس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha