کد خبر 225981
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

چهارمین روز ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان آغاز شد

چهارمین روز ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان آغاز شد

در چهارمین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری حدود 59 درصد سابقه ایثارگری و 69 درصد داوطلبین از ادوار گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، انتخابات مجلس خبرگان رهبری یکی از مهمهترین و اساسی ترین انتخابات در کشور است لذا باید کلیه نامزدهای مجلس خبرگان توسط شورای نگهبان تأیید و سپس اعضای آن به نوبه خود مستقیم یا غیرمستقیم توسط رهبر تعیین شوند. مجلس خبرگان متشکل از ۸۸ مجتهد است که با رأی مستقیم مردم برای دوره‌های هشت ساله انتخاب می‌شوند.

با توجه به اینکه تا کنون چهار روز از ثبت نام داوطلبان انتخابات دوره ششم مجلس خبرگان رهبری می گذرد، طبق آمار منتشر شده تا پایان روز گذشته حدود 88 نفر در سراسر کشور برای نامزدی این انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

ثبت نام ها هر روزه از ۸ صبح در وزارت کشور و فرمانداری مراکز استان‌ها آغاز می‌شود، همچنین داوطلبان از سراسر کشور می‌توانند در فرمانداری قم و ستاد انتخابات کشور ثبت نام کنند.

طبق آمار منتشر شده از میان متقاضیان حضور در انتخابات مجلس خبرگان 59 درصد دارای سابقه ایثارگری، 69 درصد سابقه داوطلبی در ادوار گذشته را داشته و میانگین سنی کاندیداها تاکنون حدود ۲۵ درصد از میانگین سنی ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۸ درصد بین ۵۰ تا ۶۰ سال، ۲۹ درصد ۶۰ تا ۷۰ سال و ۱۷ درصد از این افراد بالای ۷۰ سال را تشکیل داده‌اند.

بیشترین استقبال کننده ها برای این انتخابات از شهرهای تهران، قم، کرمانشاه، کردستان، اصفهان، مازندران، ایلام، زنجان و سمنان هستند. طبق پراکندگی و تقسیمات کشوری، 31 استان در کشور به ترتیب می توانند در استان تهران ۱۶ نماینده؛ استان‌های خراسان رضوی و خوزستان هرکدام ۶ نماینده؛ استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس هرکدام ۵ نماینده؛ استان‌های گیلان و مازندران هرکدام ۴ نماینده؛ استان‌های آذربایجان غربی و کرمان هرکدام ۳ نماینده؛ استان‌های اردبیل، البرز، سیستان‌وبلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هرکدام دو نماینده و در آخر استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد، هرکدام یک نماینده را در مجلس خبرگان را دارا باشند که در بین این نامزدها حدود 30 نفر نماینده فعلی در مجلس خبرگان بوده و فقهایی همچون آیت الله محسن قمی، آیت الله امامی کاشانی و آیت الله حسن عالمی نیز ثبت نام خود را برای انتخابات مجلس خبرگان انجام دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha