کد خبر 225822
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

درخواست عراق برای ساخت پادزهر یک نوع مار سمی توسط موسسه رازی

درخواست عراق برای ساخت پادزهر یک نوع مار سمی توسط موسسه رازی

معاون تحقیق و تولید فراورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد: وزارت بهداشت عراق درخواست ساخت پادزهر ویژه مارکبری بومی این کشور را به موسسه رازی ارائه کرد.

به گزارش گروه استانی حیات؛ دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: نمونه های این نوع مارکبری با نام "مورگانی " و مارهای بومی دیگر توسط محققان موسسه رازی از استان ذی قار به موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انتقال داده شده است.

وی درخصوص همکاری موسسه رازی و وزارت بهداشت کشور عراق برای ساخت پادزهر اختصاصی مارگزیدگی افزود: با توجه به سابقه طولانی موسسه رازی در ساخت پادزهرهای مارگزیدگی و عقرب زدگی و اثربخشی بالای این پادزهرها، وزارت بهداشت کشور عراق برای ساخت پادزهر درخواست خود را به این موسسه ارائه کرد.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با بیان اینکه کشور عراق سابقه استفاده از پادزهرهای ساخت موسسه رازی را دارد و در سال های اخیر مراودات زیادی بین این کشور و موسسه رازی برای صادرات سرم های درمانی مارگزیدگی و عقرب زدگی شکل گرفته است، اظهار کرد: با توجه به درخواست رسمی وزارت بهداشت عراق برای حضور کارشناسان موسسه رازی در این کشور، کارشناسانی از موسسه در بیابان های استان ذی قار کشور عراق، برای نخستین بار صید گونه های مختلف مارهای سمی ناشناخته این منطقه و سم گیری از مارها را آغاز کردند.

فلاح مهرآبادی با اشاره به نتیجه استفاده از پادزهرهای موسسه رازی در کشور عراق ادامه داد: طبق گزارش های وزارت بهداشت عراق، مارهای سمی این کشور به مدت ۱۲ سال، سالانه جان ۱۲۰ نفر را می گرفتند اما در ۱۵ سال اخیر پس از انتخاب شرکت کیمیا وارگه سازان موسسه رازی از میان چندین شرکت خارجی به عنوان تامین کننده پادزهر در عراق، میزان مرگ و میر در این کشور به صفر رسیده است.

وی، یادآور شد: برخی مارهای سمی، بومی عراق بوده و در ایران وجود ندارند براین اساس وزارت بهداشت عراق از موسسه رازی خواست تا پادزهر اختصاصی این گونه ها از جمله نوعی مار کبری به نام "مورگانی" را تولید کند.

فلاح مهرآبادی با بیان اینکه، این مار سیاه خطرناک در شهر موصل کشف شد و در عراق جمعیت قابل توجهی دارد، تصریح کرد: گزش این مار می تواند یک انسان بالغ را ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه به کام مرگ بکشاند اما در چند ماه آینده متخصصان ایرانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی پادزهر مار کبری مورگانی را خواهند ساخت تا در کنار صادرات سرم های درمانی، مارهای سمی ناشناخته این منطقه نیز شناسایی و برای آن ها پادزهر اختصاصی ساخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha