کد خبر 225039
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

سه محصول کشاورزی در راه بورس

سه محصول کشاورزی در راه بورس

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران، از مراحل اولیه برای عرضه سه محصول اساسی بخش کشاورزی به بازار بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ جواد فلاح روز پنجشنبه درحاشیه نخستین روز از معاملات برنج در چهارمین سال عرضه این محصول در بورس کالای ایران گفت: ذرت، جو و دانه های روغنی درقالب ماده ۳۳ درگواهی سپرده کالا در بورس کالا قرار خواهد گرفت.

وی افزود: رایزنی ها با وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر تولید ادامه دارد و با فراهم شدن همه شرایط لازم، این امکان عملیاتی خواهد شد.

مدیربازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به اینکه پیشتر زعفران و پسته به عنوان ۲ محصول کشاورزی درقالب گواهی سپرده دربورس کالا کشور درحال معامله وداد وستد است، تصریح کرد، از سه سال قبل نیز برنج طارم مازندران وارد بورس شده است.

فلاح، درارزیابی از وضعیت عرضه محصولات کشاورزی دربورس کالا ایران اضافه کرد، درحوزه برنج از سه سال گذشته تاکنون رو به رشد و امیدوارکننده بوده و هم کشاورز وفروشنده ها که اقدام به فروش داشتند و هم تعداد خریداراین محصول اضافه شده و درچهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران انتظار افزایش چند برابری آن دور از انتظار نیست.

چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران روز چهارشنبه با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا درمحل سالن معاملاتی مرکزبین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به صورت رسمی شروع شد.

درنخستین روز از معاملات برنج برداشت شده سال جاری در بورس کالای ایران، همزمان داد وستد این کالای راهبردی نیز روی تالارشیشه ای قرار گرفت.

عرضه و خرید برنج از بازار بورس روند افزایشی دارد

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران، روند عرضه و خرید برنج دربازار بورس کالای ایران از سه سال گذشته تاکنون رو به رشد و امیدوارکننده اعلام کرد.

فلاح گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته عملکرد عرضه برنج دربورس کالا، هم کشاورز و فروشنده ها که اقدام به فروش داشتند و هم تعداد خریداران محصول اضافه شده و درچهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران انتظار افزایش چند برابری آن دور از انتظار نیست.

وی افزود: در مدلی که برنج در شروع معاملاتی آن پس از پایان برداشت آن در سال جاری شروع شده در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی است.

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به اینکه فروشنده های برنج به هر اندازه و دفعات می تواند اقدام به عرضه برنج داشته باشد، تصریح کرد، خریداران و مصرف کننده ها نیز بدون واسطه می توانند به صورت برخط و همزمان یا از طریق کارگزار خودشان به بازار بورس دسترسی داشته باشند.

فلاح ابراز امیداوری کرد، باید با همراهی رسانه ها نسبت به فرهنگ سازی صحیح ازعرضه برنج دربورس کالا هم انگیزه و امید را در کشاورز ایجاد کرد و هم با حذف واسطه ها، مصرف کننده و خریدارهای عمده نیز درقالب شفافیت قیمت، اقدام به خرید کنند.

کم کردن هزینه های تولید برای کشاورزان

فرماندار ویژه شهرستان آمل هم در این آیین با بیان اینکه متاسفانه هرسال کشاورزان درامر تولید برنج با افزایش هزینه های تمام شده در تولید برنج وبالا بودن قیمت نهادها مواجه وگلایه دارند، گفت: بورس کالا، یک ظرفیت بسیار مهم است که با کارهای دقیقی کارشناسی شده، امید وباور قلبی را درکشاورزان در ترغیب شدن عرضه محصول شان اقدام کنند.

ذات الله زارعی افزود: در این مسیر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مثل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران می تواند به نظم بخشی به بازار برنج استان کمک کند.

وی اضافه کرد، بخش تولید وعرضه برنج در مازندران، یک فرایند بسیار مهم وتاثیرگذار با اقتصاد مردم استان است که به خوبی وبا برنامه ریزی درست باید مدیریت شود تا هم کشاورز در تولید و عرضه بی واسطه محصول خود و آینده بستر کشاورز امیدوارتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha