کد خبر 225018
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

آینده توپ طلا پس از عصر «مسی - رونالدو»

آینده توپ طلا پس از عصر «مسی - رونالدو»

لیونل مسی در مراسم توپ طلای ۲۰۲۳ عنوان کرد این آخرین توپ طلای دوران فوتبال او خواهد بود. ادعای درستی که سوالاتی در خصوص آینده فوتبال دنیا مطرح می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ چند روز قبل در نهایت مراسم توپ طلای مجلسه فرانس فوتبال برگزار شد و طی آن بهترین بازیکن سال گذشته فوتبال دنیا انتخاب و معرفی شد. این عنوان همانطور که یپش بینی شده بود و انتظار می‌رفت به لیونل مسی، ستاره آرژانتینی حال حاضر اینترمیامی رسید که عامل اصلی آن را درخشش در جام جهانی قطر و قهرمانی در این مسابقات می‌دانستند. پشت سر مسی ۳۶ ساله، دو ستاره آینده‌دار فوتبال دنیا یعنی ارلینگ هالند، ستاره خط حمله منچسترسیتی و کیلیان امباپه، مهاجم قهار پاریسن‌ژرمن قرار داشتند که قافیه را مثل خیلی‌های دیگر در این سال‌ها به ابرستاره آرژانتینی که حالا دیگر خیلی‌ها او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا می‌دادند واگذار کردند.

لیونل مسی در صحبت‌هایش پس از کسب این عنوان ادعای جالب و البته درستی را مطرح کرد و گفت: واقعا نمی‌دانم چه زمانی از فوتبال خداحافظی می‌کنم اما این آخرین توپ طلای من خواهد بود. ارلینگ هالند، کیلیان ام‌باپه و کوین دی‌بروینه هم عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دادند و اطمینان دارم که آنها هم در آینده جوایز زیادی را به دست خواهند آورد.

این ابرستاره آرژانتینی به نکته درستی در صحبت‌هایش اشاره کرد. این آخرین توپ طلای دوران فوتبال او بود چرا که شرایط سنی و فاصله گرفتن فاحشش از روزهای اوج و همچنین کنار رفتنش از سطح اول فوتبال دنیا با کوچ به لیگ آمریکا نشان از این دارد که خود او هم پایان عصر افسانه‌ای خودش را پذیرفته و حالا کم کم به فکر بازی خداحافظی در نیوکمپ و مقابل هواداران بارسلوناست که سال‌ها با تکنیک ناب او در زمین فوتبال عشق‌بازی کردند و از حضورش در ترکیب تیم لذت بردند و مشتاقند تا ستاره محبوب خود را یک بار دیگر در لباس آبی و اناری ببینند. جایی که دیگر نه دو ضلع اولیه دوران بازی او یعنی ژاوی و اینیستا در زمین حضور دارند و نه دو ضلع دومی که مثلثشان را تشکیل می‌داد یعنی نیمار و سوارز. به هر جهت مسی به درستی به پایان دوران توپ طلای خودش با کسب هشتمین آن اشاره کرد. جایی که پایان رقابت او با رونالدو با برتری قاطعش هم رقم می‌خورد.

رقابت جذاب میان مسی و رونالدو سال‌ها فوتبالدوستان را سرگرم کرد، جایی که هم در ترکیب تیم‌های باشگاهی و ملی رقابت پنهانی میان این دو نفر وجود داشت و هم در کسب عنوان توپ طلا و البته عنوان برترین بازیکن دنیا که بر سر آن‌هم اختلاف نظر وجود داشت ولی در فتح عناوین این مسی بود که برتری قاطعی بر رقیب خودش داشت.

این رقابت زمانی آغاز شد که کاکا، ستاره برزیلی سابق میلان و رئال مادرید یک پله بالاتر از آنها ایستا و رونالدو و مسی پشت سر او دوم و سوم شدند، سال ۲۰۰۷ آخرین سال پیش از شروع عصر این دو نفر در فتح توپ طلا بود، جایی که خود کاکار سال‌ها بعد خودش را آخرین فاتح زمینی توپ طلا دانست و مدعی شد این دو ستاره دست نیافتنی، زمینی نیستند. سال بعد رونالدو در لباس منچستر یونایتد این عنوان را کسب کرد و این عصر رقابت دوگانه آغاز شد. بعد از آن بود که مسی ۴ توپ طلای پیاپی برنده شد و رونالدو هر کاری می‌کرد به او نمی‌رسید. هرچند دو توپ طلای مسی در این سال‌ها با حرف و حدیث و اعتراض‌هایی همراه بود. جایی که خیلی‌ها یکی از آنها را حق رونالدو و دیگری را حق وسلی اسنایدر هلندی می‌دانستند که با تیم ملی کشورش در جام جهانی و با لباس اینتر در لیگ قهرمانان اروپا خوش درخشیده بود. بعد از آن ۴ توپ طلای پیاپی مسی، رونالدو در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ این عنوان را کسب کرد تا در رقابت با هم ۳-۴ شوند. مسی در سال ۲۰۱۵ بازهم برنده توپ طلا شد و سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ این عنوان به رونالدو رسید تا رقابت ده ساله آنها به تساوی ۵-۵ برسد. سال بعد لوکا مودریچ توپ طلا را فتح کرد تا بعد از ۱۰ سال یکی غیر از این دو نفر صاحب عنوان شود و به نظر می‌رسید پایان عصر رونالدو و مسی با تساوی این دو به پایان رسیده ولی سرنوشت جور دیگری رقم زده بود.

در سال ۲۰۱۹ مسی بار دیگر و برای بار ششم توپ طلا را فتح کرد و در سال ۲۰۲۰ این مراسم به دلیل تعطیلی فوتبال و شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، عنوانی که گفته می‌شد قرار بود به لواندوفسکی برسد. در سال‌ ۲۰۲۲ کریم بن زمای آرژانتینی این عنوان را فتح کرد و امسال هم مسی به قول خودش آخرین عنوانش در این مراسم را کسب کرد تا تعداد توپ طلاهایش به عدد ۸ برسد.

حالا دیگر به نظر می‌رسد واقعا عصر رقابت رونالدو و مسی بعد از 15 سال رقابت به پایان رسیده. رقابت جذابی که فوتبال دنیا را ارتقا داد و به آن جذابیت بخشید و حالا سوال اینجاست که بعد از پایان این عصر نوبت سلطنت چه کسانی فرا رسیده است؟ خود مسی اشاره‌ای به این موضوع در صحبت‌هایش داشت و از امباپه، هالند و ‌دی‌بروینه نام برد. برخی کارشناسان فوتبال جودی بیلینگام، ستاره انگلیسی رئال مادرید را هم از شانس‌های سلطنت در فوتبال دنیا می‌دانند و البته وینیسیوس برزیلی هم می‌تواند یک ضلع دیگر این رقابت باشد. به هر جهت یکی از جذابترین دوگانه‌های تاریخ فوتبال به پایان رسیده و باید دید عصر بعدی فوتبال این رقابت را میان کدام نفرات خواهد دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha