کد خبر 224709
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

«حیات» گزارش می دهد؛

علل اصلی کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور

علل اصلی کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور

به گفته عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، افزایش قیمت، تقلبات موجود در گوشت و فرمولاسیون آن از علل اصلی کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، چندسالیست که بازار گوشت همچون بازارهای مسکن، خودرو و ارز نابسامان شده است، به نحوی که این روزها آمار مصرف این محصول در کشور به نصف رسیده است!

براساس آمارهای رسمی تا چندسال گذشته هر فرد ایرانی طی یک سال حدود 12 الی 13 کیلوگرم گوشت قرمز مصرف می کرد اما این آمار پس از افزایش قیمت ها و کاهش مصرف آن میان مردم به سالی 6 الی 7 کیلوگرم کاهش یافت.

به گفته بسیاری از قصابان، قاچاق دام زنده، عدم عرضه دام توسط دامداران و واسطه گری ها سبب افزایش قیمت گوشت طی چندسال اخیر شده است.

کاظم علیرضالو عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در رابطه با مشکلات مصرف پایین گوشت و انواع فرآورده های گوشتی در ایران بیان کرد: براساس آمارهای رسمی، سرانه‌ی مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی در کشور ترکیه بیش از ۱۵ کیلوگرم ولی سرانه مصرف در ایران حدود چهار الی شش کیلوگرم است.
وی علت این مشکل را سه معضل مهم ارزیابی می کند و می گوید: یکی از اصلی ترین مشکلات کاهش مصرف گوشت در ایران مربوط به قیمت بالای آن است. البته فارغ از این مسئله مربوط به تقلباتی مانند کاربرد گوشت¬‌های غیرحلال و یا افزودن بافت ‌های غیرمجاز مانند پوست، سنگدان و جگر مرغ است. فعالیت یکسری کارگاه‌های زیرزمینی برای تولید انواع فرآورده‌های گوشتی غیرمجاز در سال‌های گذشته باعث شده تا مردم ایران نسبت به چنین فرآورده‌هایی شک و تردید داشته باشند.

علیرضالو علت سوم را مربوط به فرمولاسیون های می داند، اینگونه توضیح می دهد: در فرمولاسیون انواع فرآورده‌¬های گوشتی غیر از گوشت، ترکیباتی مانند انواع چربی‌های حیوانی یا روغن‌های گیاهی، انواع چاشنی¬‌ها و ادویه ¬جات، آب و یخ، نشاسته و پروتئین‌های گیاهی و حیوانی مانند پودر پروتئین سویا، پودر آب پنیر و گلوتن گندم، اسید آسکوربیک، نیتریت/نیترات سدیم و پلی فسفات مورد استفاده قرار می¬‌گیرند.

به گزارش حیات، عدم مصرف و استفاده گوشت و نخوردن آن مشکلات و مضرات بسیار زیان باری را نظیر کمبود پروتئین، کم خونی، گرسنگی و ضعف، کمبود روی، فقدان کلسترل، کم شدن سطح انرژی، کم شدن قدرت باروری و کم شدن سوخت و ساز بدن در بدن ایجاد خواهد کرد. لذا ضروریست طغیان گوشت توسط مسئولان مهار شود تا دوباره رنگ و بوی گوشت قرمز بر سر سفره تمام ایرانیان قابل مشاهده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha