کد خبر 224680
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

زالی در نشست خبری رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت:

اطلاع رسانی تداخلات دارویی به پزشکان توسط ۵۰ نرم افزار ایرانی

اطلاع رسانی تداخلات دارویی به پزشکان توسط ۵۰ نرم افزار ایرانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تداخلات دارویی سبب افزایش اقامت بیماران در مراکز درمانی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت با محوریت تشخیص تداخلات دارویی گفت: تداخلات دارویی یکی از مسائل مهم در نظام سلامت در دنیا محسوب می شود. 
به گفته وی در حال حاضر سومین علت مرگ و میر ناشی از  خطاهای پزشکی مربوط به تداخلات دارویی است و تداخلات دارویی جزو 10 عامل اول مرگ و میر است. تداخلات دارویی سبب افزایش اقامت بیماران در مراکز درمانی می شود. مردم ایران بالاترین مصرف کننده خودسرانه دارویی در دنیا هستند. 

وی افزود: در دسترس بودن دارو در خانه یکی از علت های مصرف خودسرانه دارو میان مردم کشور است و الان ۱۵۰ قلم دارو داریم که بدون نسخه به افراد داده می شود. مصرف برخی داروها به صورت خودسرانه سبب بی اثر کردن داروهای دیگر می شود. 

سرانه مصرف دارو در ایران بالا است 

زالی ادامه داد: بررسی ها نشان ۴۰ درصد از مسمومیت ها به دلیل مصرف و تداخلات دارویی است. مصرف خودسرانه قطره های چشمی و آنتی بیوتیک  در ایران زیاد است. هوش مصنوعی نقش زیادی را در حوزه تداخلات دارویی ایفا کرده است. هوش مصنوعی در حال ساخت یک دارو است و به زودی وارد بازار خواهد شد. الان در مرحله بالینی قرار دارد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هوش مصنوعی وظیفه رساندن دارو به سلول های هدف در بدن بیماران را دارد. با استفاده از هوش مصنوعی مدت زمان ساخت دارو را کاهش می دهد. 

زالی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ نرم افزار در ایران داریم که تداخلات دارویی را می تواند  به پزشکان اطلاع رسانی کند تا مشکلی برای بیماران ایجاد نشود. ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان تصمیم یار بوده و به کمک پزشک می آیند اما تصمیم نهایی  بالینی بر عهده پزشک خواهد بود.  هوش مصنوعی در لحظه تداخلات دارویی را پیش بینی می کند. در دنیای پیرامون ما،  ۵۰ تریلیون داده های دیجیتالی در چرخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha