کد خبر 224552
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

مدیرکل دفتر آبخیزداری کشور خبر داد:

۶۵۹ شهر کشور در معرض سیلاب شدید

۶۵۹ شهر کشور در معرض سیلاب شدید

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور از ۶۵۹ شهر در معرض سیلاب شدید در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استانی حیات؛ حمید نوری در چهارمین جلسه قرارگاه جهادی آبخیزداری استان همدان در محل استانداری همدان گفت: ۲۸ درصد اراضی کشور در معرض سیلاب شدید است که تعداد ۶۵۹ شهر را دربر می‌گیرد.

او ادامه داد: افزایش میزان مصرف از منابع زیرزمینی موجب بروز فرونشست‌ها در کشور به میزان ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر شده است.

نوری اضافه کرد: بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته میزان تبخیر آب در کشور سه برابر و میزان فرسایش پنج برابر میانگین جهانی است یعنی هر ساله ۲ میلیارد تن خاک در کشور فرسایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور افزود: در سال‌های اخیر تاکید بر اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با هدف تأمین امنیت زیستی، غذایی و انرژی کشور بوده است.

نوری ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی، مخاطرات طبیعی و وسعت ۱۳۴ میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی باید نسبت به انسجام بین بخشی، تخصیص اعتبارات لازم، وضع قوانین جامع، تصویب لایحه آبخیزداری و توجه به ارزش اقتصادی جنگل‌ها و مراتع با هدف پیش نیازها و الزامات اجرای مناسب عملیات آبخیزداری توجه شود.

او تصریح کرد: تاکنون در ۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات آبخیزداری انجام نشده که با توجه به وسعت این عرصه، توجه و اعتبار ویژه‌ای برای پوشش سطح یاد شده می‌طلبد یعنی ۷۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری نیاز دارد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور اضافه کرد: تا پایان برنامه هشتم ۹۰ میلیون هکتار باقیمانده در قالب طرح مدیریت حوزه آبخیز قرار می‌گیرد.

نوری گفت: مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در ۳۳ استان اجرا می‌شود که در هر استان یک منطقه به عنوان آزمونه (پایلوت) کار در حال انجام است.

او با بیان اینکه استان همدان در حوزه‌های آبخیز دارای سلامت متوسط است ادامه داد: امنیت بوم سازگان استان به نسبت پایین، ولی با تمایل مثبت است که اقدامات موثر در حوزه منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور افزود: اولویت‌های این مجموعه رفع عقب افتادگی در طرح‌های آبخیزداری است.

نوری، اجرای ۱۴ میلیون هکتار طرح آبخیز تا جالیز، طرح آبخیزداری حوزه‌های مرزی و ساحلی به وسعت ۲۵ میلیون هکتار، رعایت تناسب طرح‌های سدسازی با آبخیزداری و مشارکت جوامع محلی در حوزه‌های آبخیز را از دیگر اولویت‌ها عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha