کد خبر 224372
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

آمار تفکیکی از ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس/ ۲۲ درصد داوطلبین ایثارگر هستند

آمار تفکیکی از ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس/ ۲۲ درصد داوطلبین ایثارگر هستند

انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی  حیات؛ روند کاندیداتوری برای به‌دست آوردن کرسی‌های مجلس دوازدهم از ۱۲ مرداد سال جاری با پیش‌ثبت‌نام آغاز و در ۲۲ مرداد این مرحله به پایان رسید. تقریباً دو ماه پس از اینکه پیش‌ثبت‌نام در انتخابات مجلس نزدیک به ۴۹ هزار نفر مراحل را پشت سر گذاشتند و در نهایت نوبت به ثبت‌نام‌نهایی نامزدها در سامانه وزارت کشور و  افراد از ۲۷ مهر تا  سوم آبان ماه فرصت داشتند ثبت نام شان را نهایی کنند البته کسانی توانستند در مرحله ثبت‌نام نهائی، نام‌نویسی کنند که در مرحله پیش‌ثبت‌نام پذیرفته شده و کد رهگیری دریافت کرده بودند که در نهایت ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر از سراسر ایران اسلامی وارد این گوی رقابتی شدند.

بر اساس این گزارش؛ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند سال جاری برگزار می شود و قرار است بیش از ۲۴ هزار نفر نامزد برای تصاحب ۲۹۰ کرسی بهارستان به رقابت بپردازند. قانون اتخابات مجلس شروطی تعیین کرده است بر اساس ماده ۱ فصل اول  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است در برگزاری انتخابات ترتیبی اتخاذ نماید که پیش از پایان دوره قبل .انتخابات را برگزار نماید به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد.

در ماده ۲ نیز آمده است که تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلمی دویست و نود نفر می باشد و افزایش  تعداد آن براساس اصل شصت و چهارم (۶۴) قانون اساسی خواهد بود

 تبصره - از تعداد کل نمایندگان پنج نفر به ترتیب ذیل مربوط به اقلیتهای دینی می باشد:

 زرتشتیان و کلیمیان هرکدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هرکدام یک نماینده را در بهارستان دارند.

در ادامه به جزئیات ثبت نام ها می پردازیم؛

ثبت نام ها به تفکیک جنسیت

از تعداد ۲۴ هزار و ۸۲۹  نفر ۳هزار و ۲۲۷نفر خانم و ۲۱هزار و ۶۰۲ نفر آقا کاندید نمایندگی مجلس شدند. حضور کمرنگ خانم ها در این رقابت از نگاه ها دور نمایند زیرا ۱۳ درصد داوطلبان خانم ها و ۸۷ درصد آقایان هستند.

سن

۶۶ درصد کاندیداها بین  ۳۰ تا ۵۰ سال هستند که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند جزئیات آمار این گونه است که بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ۲۹ درصد ، ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۷ درصد ، ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۶ درصد و ۶۰ تا ۷۵ سال هشت درصد را به خود اختصاص داده اند .

تحصیلات

 ۱۵ درصد نامزدها  مقطع دکترا، ۷۹ درصد کارشناسی ارشد، چهار درصد کارشناسی و دو درصد مدارک حوزوی دارند.

سابقه ایثارگری

۲۲ درصد داوطلبان را نیز ایثارگران تشکیل می دهند و دو درصد نیز سابقه نمایندگی ادوار نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را دارند.

استان های برتر

استان های البرز،  تهران ، قم ، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری،  یزد ، اصفهان ، قزوین ، فارس و گلستان را ۱۰ استان برتر در نام نویسی و حوزه های انتخابیه کرج،  شهریار ، تهران ،  مشهد ،  یزد ،  رابط کریم،  اصفهان ، اهواز، شیراز و قم نیز به ترتیب در این شاخص پیشرو در نام نویسی نهایی برای داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند.

مقایسه دوره دوازدهم با ادوار گذشته

تعداد ثبت‌نام داوطلبان در یازده دوره قبلی هم به این شرح است:

مجلس اول: ۳ هزار و ۷۴۸ نفر

مجلس دوم: یک‌هزار و ۵۹۰ نفر

مجلس سوم: یک‌هزار و ۹۹۴ نفر

مجلس چهارم: یک‌هزار و ۲۷۶ نفر

مجلس پنجم: ۵ هزار و ۳۶۱ نفر

ششمین دوره مجلس: ۶ هزار و ۸۵۲ نفر

مجلس هفتم: ۸ هزار و ۱۶۷ نفر

مجلس هشتم: ۷ هزار و ۵۹۵ نفر

مجلس نهم: ۵ هزار و ۳۸۲ نفر

مجلس دهم: ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر

مجلس یازدهم: ۱۶ هزار و ۳۳ نفر

به گزارش حیات؛ همانطور که گفته شد در این دوره ثبت نام ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر نفر برای نمایندگی مجلس قطعی شده است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم رقابت در این صحنه در اسفند  ماه سال جاری چگونه خواهد شد و چه کسانی کسی های بهارستان را تصاحب خواهند کرد. 

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha