کد خبر 224319
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

«حیات» گزارش میدهد؛

جزئیات رویت پلنگ در شهرستان دماوند +فیلم

جزئیات رویت پلنگ در شهرستان دماوند +فیلم

رئیس اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند گفت: به دلیل شب شکاری و شبگردی پلنگ ها رویت آنها بسیار سخت است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ سال گذشت یک قلاده پلنگ در دماوند توسط یک از گردشگران گزارش شد که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند با تکذیب این خبر اعلام کرد فقط به گزارش محیط بانان این خبر مورد تأیید این مرکز قرار می گیرد.

 با انتشار این خبر در فضای مجازی حساسیت ها نسب حضور این حیوان در منطقه شکار ممنوع کوه سفید بالا رفت لذا جهت حفاظت و بررسی های لازم نسبت به آن محیط بانی با تشدید گشت و کنترل در منطقه اعلامی موضوع را به جد پیگیری کرد تا سرنخ های از حضور پلنگ در منطقه ی شکار ممنوع شهرستان به دست آورند. 

نقی میرزاکریمی رئیس اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات در خصوص رویت یک قلاده پلنگ اینطور خبر داد؛ این پلنگ در منطقه ی شکار ممنوع کوه سفید دماوند قرار دارد و متاسفانه به دلیل شب شکاری پلنگ ها و شبگردی  این حیوانات خیلی در معرض دید قرار ندارند.

 میرزا کریمی با بیان اینکه با چه روش های می توان حضور پلنگ را دریک منطقه اعلام کرد،اینطور توضیح داد: محیط بانان ما از طرق رد پا و فضولاتی که از پلنگ ها از خود به جا می گذارند احتمالا حضور پلنگ را در منطقه گزارش می دهند. 

فرمانده یگان حفاظت در خصوص اینکه آیا از جنسیت پلنگ رویت شده اطلاعاتی در دسترس است یا نه؟ گفت؛ با توجه به جسه ی بالغ این پلنگ می توان حدس زد که نر باشد .

انتشار تصاویر، موقعیت پلنگ را به خطر نمی اندازد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آیا انتشار تصاویر، موقعیت پلنگ را به خطر می اندازد  یا خیر؟ افزود: این پلنگ در منطقه ی شکار ممنوع کوه سفید قرار دارد و ما در منطقه ی شکار ممنوع  گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده‌رو  داریم که با نصب دوربین هایی در لحظه در حال رصد محیط بوده و یک محیط امن برای زیست گاه این حیوان تعبیه کرده ایم.

میراز کریمی از عدم آمار دقیق پلنگ ایرانی خبر داد و گفت: به دلیل پراکندگی زیستگاهای این حیوانات در کشور، آمار دقیقی از تعداد آنها وجود ندارد .

بر اساس این گزارش؛ علیرغم تفاسیر متعددی که در این زمینه وجود دارد در نهایت، محیط‌بانی دماوند با انتشار تصاویری زیست این گونه جانوری را در این شهرستان تایید کرد، بنابراین باید منتظر ماند تا اقدامات محیط زیست و محیط‌بانان دماوند برای ایجاد محیط سالم و امن در جهت حفاظت ایمن از این پلنگ ایرانی اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha