کد خبر 223657
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

بررسی آخرین وضعیت احداث تونل دوم حیران

بررسی آخرین وضعیت احداث تونل دوم حیران

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: تکمیل تونل دوم حیران نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است و در صورت تامین منابع مورد نیاز این تونل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استانی حیات؛ محبوب حیدری روز چهارشنبه درباره آخرین وضعیت احداث تونل دوم حیران در مسیر اردبیل- آستارا اظهار کرد: طول تونل در دست احداث ۷۳۰ متر است که ۴۲۰ متر آن خاکبرداری سنگی کف انجام شده و عملیات بتن‌ریزی کف تونل هم در سطح ۱۲۰ متر به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهر سازی استان اردبیل همچنین از اجرای عملیات لاینینگ (روکش لاستیکی) تونل دوم به میزان ۸۴ متر خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این تونل ضمن کاهش قابل توجه ترافیک در مسیر اردبیل - آستارا و بالعکس صرفه‌جویی زیادی در وقت و سوخت محقق شده و ایمنی تردد هم در این مسیر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در مجموع ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف استان در مراحل مختلف بهره‌برداری، در دست ساخت و مطالعات است که انتظار می‌رود با تکمیل پروژه‌های در دست اجرا شاخص بهره‌مندی استان از بزرگراه افزایش یابد.

حیدری با بیان اینکه تقریبا تمامی پروژه‌های بزرگراهی استان دارای ردیف اعتبار ملی است، گفت: در حال حاضر ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه تکمیل و به روی خودروها گشوده شده است. ۲۷۸ کیلومتر در دست احداث است که به تدریج مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ۲۹۹ کیلومتر نیز در مراحل تکمیل مطالعات قرار دارد.

وی دلیل تاخیر در اجرا و تکمیل برخی طرح‌های راه‌سازی استان را عدم تامین اعتبار به موقع اعلام کرد و گفت: مسئولان تلاش می‌کنند تا از محل منابع ملی و تهاتر نفت اعتبارات لازم برای طرح‌های زیربنایی حوزه راه جذب شده و طرح‌ها در موعد مقرر تکمیل شود.

 استان اردبیل از نظر شاخص‌های بزرگراهی جزو استان‌های محروم کشور است به طوری که هنوز ارتباط مرکز استان با مرکز کشور از طریق بزرگراه برقرار نشده است.

در حال حاضر پروژه‌های بزرگراهی در قالب قطعات مختلف از جنوب تا شمال استان در دست اجراست و به گفته مسئولان اداره کل راه و شهرسازی انتظار می‌رود با تکمیل پروژه‌های در دست اجرا شاخص بهره‌مندی استان اردبیل از بزرگراه امسال به ۳۰ درصد برسد.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین دلیل جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha