کد خبر 223654
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

عملکرد مثبت دولت سیزدهم در ایجاد ارتباط قوی با کشورها/ ایران به دنبال رفع تنش در منطقه

عملکرد مثبت دولت سیزدهم در ایجاد ارتباط قوی با کشورها/ ایران به دنبال رفع تنش در منطقه

پاک آیین با اشاره به تاثیرات نشست ۳+۳ به میزبانی ایران گفت: اراده‌ دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های راهبردی با کشورهای همسایه و کاهش وابستگی به غرب، سیاست مثبتی بود که موجب ارتباطات قوی با کشورهای جهان شد.

محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با حیات با اشاره به تاثیرات نشست ۳+۳ به میزبانی ایران گفت: برگزاری دومین نشست ۳+۳ از سوی جمهوری اسلامی ایران با دعوت از کشورهای حوزه قفقاز به عنوان بازیگران اصلی این حوزه، افتخار ارزنده ای بود. کشورهای حوزه قفقاز مانند جمهوری آذربایجان و ارمنستان و در کنار آنها کشورهای روسیه و ترکیه نقش مهمی در استقرار و حفظ صلح در منطقه را بر عهده دارند.

 وی در ادامه افزود: ایجاد صلح و امنیت در منطقه باعث همکاری های اقتصادی می شود و این کشورها برای رفع مسائل موجود در منطقه از این نشست استقبال کردند.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: در حالی که برخی کشورها با یکدیگر اختلافاتی داشتند، جمهوری اسلامی ایران این فرصت را ایجاد کرد تا وزرای خارجه این کشورها روبروی هم نشسته و با یکدیگر گفتگو کنند. این نشست نشان دهنده این موضوع است که ایران به دنبال کاهش اختلافات و رفع مشکلات در منطقه بوده و حضور وزرای خارجه در کنار هم برای رفع تنش ها مثمر ثمر است.

پاک آیین با بیان اینکه نشست ۳+۳ در دو بخش برگزارشد، تصریح کرد: موضوع نخست در این نشست صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نکته دوم همکاری میان کشورهای مذکور بود که در پایان نشست ۳+۳، جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کردند که به تمامیت ارضی یکدیگر احترام گذاشته و به دنبال تغییر مرزهای بین المللی نخواهند بود و به حقوق اقلیت ها احترام گذاشته و آنرا رعایت می کنند. موضوعات گفته شده در بیانیه نهایی نیز مطرح شد.

وی با بیان اینکه این نشست توانست به دو کشور کمک کند، گفت: رفع اختلافات میان کشورهای منطقه از چشم اندازهای مناسب این نشست بود که به زودی شاهد امضای توافق نامه ای صلح نهایی بین آذربایجان و ارمنستان خواهیم بود. این دو کشور بعد از این نشست به سوی عادی سازی روابط حرکت خواهند کرد.

سفیر سابق ایران در آذربایجان عنوان کرد: از مهمترین مسائلی که در این نشست می توان به آن اشاره کرد، همکاری این دو کشور در حوزه های متخلف اقتصادی، فرهنگی و ... است که محور اصلی آن، همکاری های اقتصادی در حوزه های تجارت، ترانزیت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری خواهد بود. کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه و ارمنستان در بیانیه ای مشترک از همکاری با یکدیگر استقبال کردند.

پاک آیین با بیان اینکه کشورهای نشست ۳+۳ به این جمع بندی رسیدند که مسائل و مشکلات منطقه‌ای قابل حل است، خاطر نشان کرد: برای حل موضوعات و مشکلات در منطقه نیاز به حضور قدرت های فرامنطقه‌ای که به دنبال منافع خودشان هستند، نیست.

وی با اشاره به دیدارهای دو جانبه وزرای خارجه کشورهای روسیه، ارمنستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان با رئیس جمهور کشورمان گفت: این دیدارها ارزیابی مثبتی داشته و از جمله موضوعات مورد بحث و تبادل نظر در این نشست؛ موضوع امنیت و صلح در منطقه است که بعنوان پیشران همکاری های اقتصادی و همچنین نوع همکاری های با توجه به وضعیت مردم مظلوم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی مورد گفتگو قرار گرفت. کشورهای نشست ۳+۳ در بیانیه ای خواستار توقف هر چه سریعتر حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و مردم بی دفاع فلسطین شدند.   

این کارشناس و تحلیلگر حوزه بین الملل و منطقه با بیان اینکه رئیس جمهور کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه چهره واقعی رژیم صهیونیستی همان چهره ایست که امروز مظهر جنایت و خونریزی است، افزود: جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار خواهان توقف هر چه سریعتر حمله به مناطق غیر نظامی شد. 

پاک آیین گفت: نشست ۳+۳ با میزبانی جمهوری اسلامی ایران، بُعد تازه ای را برای کشورهای منطقه رقم زد تا در نشست های بعدی از تجربیات این نشست، استفاده شود.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال خبرنگار ما نسبت به اینکه در ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی با غزه، آذربایجان پرچم اسرائیل را در کشورش نصب کرد، بیان کرد: نصب پرچم اسرائیل بر برج های دوقلوی این کشور مربوط به این زمان نبوده است. معمولا وقتی افرادی در سطح رئیس جمهور یا نخست وزیر هر کشوری به جمهوری آذربایجان سفر می کنند این کشور به نشان احترام برای زمانی کوتاه، پرچم کشور مهمان را بر بام برج های دو قلو نصب کرده تا با نور افشانی به مردمش اعلام کند که کشور، میزبان مهمان خارجی است و این اتفاق حدود ۴ سال پیش با حضور بنیامین نتانیاهو رقم خورد.

وی با بیان اینکه موضع رسمی جمهوری آذربایجان در سایت وزارت خارجه آنها نسبت به اتمام جنگ اسرائیل با حماس وجود دارد، افزود: این کشور خواستار توقف حملات به غیر نظامیان است.

این کارشناس منطقه گفت: با توجه به اتفاقاتی که در غزه رخ داده است برخی از رسانه ها بخصوص رسانه های رژیم صهیونیستی به دنبال تخریب روابط ایران و آذربایجان هستند که می توان به نصب پرچم اسرائیل در جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

پاک آیین در پاسخ به سوال خبرنگار حیات نسبت به واکنش متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نشست ۳+۳ و همچنین قابل اعتماد نخواندن ارتباط ایران و روسیه گفت: آمریکا در تلاش است تا ارتباط ایران و روسیه رو تضعیف کرده و این روابط را کمتر از حدی که هست، نشان دهد. این مواضع، موضع همیشگی آمریکا برای کمرنگ نشان دادن یا قابل اعتماد نبودن ارتباطات میان ایران و کشورهای دیگر است. آمریکا با علم بر اینکه می داند روابط ایران و روسیه مستحکم و دارای آینده روشنی‌ست این واکنش ها را نشان داده است.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در پایان عملکرد و نقش دولت سیزدهم را در ارتباطات سیاسی با کشورهای همسایه و اروپایی را خوب ارزیابی کرد و گفت: اراده ای دولت سیزدهم برای توسعه همکاری های راهبردی با کشورهای همسایه و همچنین نگاه به شرق و کشورهای همسو و کاهش وابستگی به غرب، سیاست مثبتی بوده که تا کنون موجب ارتباطات قوی و دوستانه ای با کشورهای جهان شده است. دولت سیزدهم توانست تا در حوزه ارتباطاتش در سیاست خارجه تنوع مناسبی ایجاد کند و این موجب امری مثبت در جهت منافع ملی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha