کد خبر 223510
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

«حیات» گزارش می دهد؛

بیشترین وام به کدام دستگاه های اجرایی رسید؟/ پرسپولیس یکی از دریافت کنندگان تسهیلات کلان

بیشترین وام به کدام دستگاه های اجرایی رسید؟/ پرسپولیس یکی از دریافت کنندگان تسهیلات کلان

بانک‌ها در تابستان امسال حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی وام بانکی داده‌ اند که مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با دریافت ۲۴ هزار میلیارد تومان وام بیشترین سهم از این مقدار را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بانک مرکزی به‌ تازگی در گزارشی، آمار و ارقام مربوط به تسهیلات و تعهدات پرداختی شبکه بانکی به دستگاه‌های اجرایی در تابستان سال ۱۴۰۲ را افشا کرد. این اقدام که برای دومین بار از آغاز سال ۱۴۰۲ ازسوی بانک مرکزی انجام می‌ شود، پس از آن است که در جزء ۴-۱ بند «ط» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد که بانک مرکزی با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود، میزان تسهیلات اعطایی را به هر یک از دستگاه‌های اجرایی در دسترس عموم قرار دهد و به‌ صورت فصلی به‌ روز رسانی کند. بنابراین بانک مرکزی نخست اقدام به انتشار این گزارش در بهار امسال کرد و هم اینک نیز آمار و اطلاعات تسهیلات اعطایی در تابستان ۱۴۰۲ به دستگاه های اجرایی منتشر شده است.

اعطای وام بانکی به دستگاه‌های اجرایی دو برابر شد

طبق این گزارش، ۸۰ دستگاه اجرایی در تابستان امسال در مجموع ۲۶۸ فقره وام بانکی به ارزش حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان از بانک ها دریافت کرده اند؛ در حالی که در بهار امسال، این دستگاه‌ها طی ۷۳ فقره وام، ۲۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده بودند. به عبارت دیگر، میزان تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به دستگاه‌های اجرایی در تابستان، حدود دو برابر بهار بوده است.

بدهکارترین دستگاه های اجرایی به بانک ها

شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران که وظیفه تهیه و تامین، خرید، ذخیره‌ سازی و توزیع کالاهای اساسی کشور را به عهده دارد ، بیشترین وام بانکی را در تابستان ۱۴۰۲ دریافت کرده‌ و ارزش این تسهیلات به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین دومین دستگاه اجرایی بدهکار به شبکه بانکی، شرکت سازمان تامین اجتماعی است که با دریافت ۳۵ فقره تسهیلات به ارزش ۱۹ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان، بیشترین وام را دریافت کرده است.

سومین دستگاه اجرایی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است که ۴ هزار میلیارد تومان پنج فقره وام دریافت کرده است.

در این فهرست، صندوق بازنشستگی کشور، شهرداری شیراز، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و آستان قدس رضوی با تسهیلات به ترتیب دو هزار میلیارد تومان، هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان، ۹۶۷ میلیارد تومان و ۸۷۰ میلیارد تومانی، از دیگر دستگاه‌هایی هستند که وام‌های کلان دریافت کرده ‌اند.

همچنین شهرداری یزد با دریافت تسهیلاتی به ارزش ۵۲۰ میلیارد تومان و شرکت توسعه منابع انرژی توان با دریافت ۴۰۳ میلیارد تومان در رده نهم و دهم جدول منتشرشده قرار گرفته اند.

کمترین میزان وام پرداخت شده در این لیست نیز متعلق به شرکت‌های توزیع نیروی برق دو استان اصفهان و مازندران بوده که هر کدام از آنها یک فقره وام یک میلیارد تومانی دریافت کرده اند.

کدام دستگاه های اجرایی به صورت شبکه ای وام گرفتند؟

نکته جالب در این لیست، دستگاه هایی هستند که به صورت استانی و مجموعه ای وام دریافت کرده اند؛ به طوری که مشاهده می کنیم که ۱۱ شهرداری، ۷ شرکت آب و فاضلاب، ۱۷ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و۲۶ شرکت توزیع برق از شبکه بانکی وام دریافت کرده اند.  

پرسپولیس ۱۱۵ میلیارد تومان وام بانکی گرفت

شاید مهم ترین سرفصل آمار منتشرشده، میزان وام دریافتی باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس باشد زیرا پرداخت وام از منابع عمومی به ارزش ۱۱۵ میلیارد تومان به یک باشگاه ورزشی نه تنها در ایران، که به نظر می رسد در هیچ جای دنیا سابقه نداشته باشد. این در حالی است که سال ها تاکید شده که دولت نباید باشگاه‌ داری کند و تیم‌های ورزشی باید توسط بخش خصوصی اداره شوند اما باشگاه ‌ها به ویژه باشگاه پرسپولیس به صورت مستقیم به عنوان یک نهاد دولتی وام از شبکه بانکی دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha