کد خبر 223509
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ماجرای وام 115 میلیارد تومانی پرسپولیس؛ چاهی که عمیق‌تر می‌شود

ماجرای وام 115 میلیارد تومانی پرسپولیس؛ چاهی که عمیق‌تر می‌شود

طی اسناد اعلام شده از سوی بانک مرکزی، باشگاه پرسپولیس یک وام 115 میلیارد تومانی دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس که حدود سه سال قبل بخشی از سهامشان در فرابورس عرضه شد و در اختیار خریداران قرار گرفت، به دلیل وضعیت خاص مالی و موانع پرداخت‌های دولتی در سال‌های اخیر همواره با مشکل مالی روبرو بوده و از طرفی مسائل و مشکلاتی که در مسیر درآمدزایی آنها وجود داشته و البته زیان هنگفتی که به واسطه نوسانات شدید نرخ ارز در سال‌های گذشته در کشور رخ داده و قراردادهای دلاری این دو باشگاه با مربیان و بازیکنان خارجی به همراه جریمه دیرکردشان تبدیل به رقم هنگفتی شده، تبدیل به یک بحران اقتصادی برای آنها شده که ناچار به مقروض شدن برای پر کردن چاله‌های مالی خودشان شدند.

باشگاه استقلال که مدت‌ها درگیر پرونده استراماچونی بود در نهایت با وامی که از بانک شهر گرفت و اقساط سنگینی که بابتش پرداخت می‌کند بازهم نتوانست در موعد مقرر تسویه حساب سرمربی ایتالیایی سابق خودش را انجام داده و در نتیجه از کسب مجوز حرفه‌ای بابت حضور در لیگ قهرمانان آسیا بازماند و سهمیه آسیایی این تیم سوخت.

حالا اسنادی از بانک مرکزی منتشر شده که طی آن باشگاه پرسپولیس را در بین مجموعه‌هایی بوده که وام کلان دریافت کرده و به بانک مقروض است. رقمی که در این سند منتشر شده 115 میلیارد تومان است که از آن به عنوان افشاگری یادشده ولی این موضوع پنهانی نبوده و پیش از این از سوی قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در یک گفتگو رسانه‌ای شده است.

قربانزاده مهرماه سال گذشته و در گفتگویی که با ایسنا داشت درمورد وام ۱۲۰ میلیارد تومانی پرسپولیس از یک بانک با ضمانت سپرده ۳۵۰ میلیار تومانی که از محل پذیره‌نویسی کسب کرده است، اظهار کرد: این موضوع در کمیته مصارف تصویب شده است. در واقع از آنجاکه پول حاصل از پذیره‌نویسی باید صرف سرمایه‌گذاری بلندمدت شود، تا زمانی که سرمایه‌گذاری بلند مدتی تصویب نشده باشد، پول باید صرف سرمایه گذاری کوتاه مدت شود تا از پول پذیره‌نویسی سود کسب شود. زمانی که پول را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند، بانک چند پیشنهاد مختلف از جمله ارائه ضمانت‌نامه، تسهیلات، سود ماهانه و...را ارائه می‌کند و باشگاه‌ها می توانند سود را صرف امور جاری کنند. اگر تسهیلاتی هم اخذ می‌کنند می توانند با تصویب کمیته مصارف از آن استفاده کنند.

این بدان معنا است که دو باشگاه سرخابی پایتخت در سال‌های مختلف وام‌هایی از بانک‌ها دریافت کردند که پشتوانه آن پول حاصل از عرضه سهام بورسی بوده که البته رفته رفته ته کشیده و حالا به انتها رسیده است.

در این سند آمده که باشگاه پرسپولیس 5 وام گرفته که مجموع آن 115 میلیارد و 203 میلیون تومان بوده است. با توجه به شرایط مالی باشگاه پرسپولیس به نظر می‌رسد این مجموعه که در حال حاضر رقم سنگینی به بازیکنان و کادرفنی خود از فصل گذشته طلبکار است، به سختی می‌تواند اقسام وام‌های خود را پرداخت کند و همین موضوع در آینده اموال ثبت شده باشگاه از جمله ساختمان این باشگاه و مجموعه درفشی‌فر را تهدید می‌کند و اگر در آینده بشنوید که پرسپولیس و استقلال ساختمان و زمین‌های تمرینی خود را در اثر همین وام‌ها از دست دادند، به هیچ وجه نباید تعجب کنید.

سو مدیریت موجود در اداره دو باشگاه پرطرفدار پایتخت در سال‌های اخیر باعث شده نه تنها از اندک راه‌های درآمدزایی موجود برای آنها به درستی استفاده شده و به استقلال مالی نزدیک شوند، که با رفتن سراغ شیوه‌های دم دستی از جمله هزینه از محل ارقام پرداختی سهام‌داران و دریافت وام کلان بانکی و مقروض شدن، اوضاع مالی باشگاه را در آینده خراب‌تر از حال حاضر کرده تا در سال‌های آینده این دو باشگاه علاوه بر مشکلات اقتصادی یومیه خود، درگیر پرداخت اقساط وام های گذشته هم باشند و به نوعی درآمدهای اندک آینده خودشان را پیش خور می‌کنند.

این موضوعی است که با اعتراض علی خطیر، مدیرعامل باشگاه استقلال هم روبرو شد.

خطیر چندی پیش در برنامه تلویزیونی از یک صورت مالی ۵۴۷ میلیارد تومانی برای فصل گذشته صحبت کرد که ۴۷۰ میلیارد آن دستمزد بازیکنان بوده است؛ در حالی که کل درآمد استقلال در فصل گذشته، ۵۹ میلیارد تومان محقق شده است! به گفته خطیر، بدهی انباشته فعلی استقلال، ۷۸۰ میلیارد تومان است.
او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد باشگاه در سال گذشته، ۳۶۰ میلیارد تومان درآمد بورسی را تحویل گرفته که ۲۴۰ میلیارد تومان آن هزینه باشگاه شده است. همچنین ۱۲۰ میلیارد تومان باقی‌مانده برای دریافت یک وام ۱۵۰ میلیارد تومانی به عنوان وثیقه در رهن بانک شهر گذاشته شده که این ۱۵۰ میلیارد تومان نیز سریع هزینه شده است. سپس باشگاه برای اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان وثیقه را آزاد کند، ورزشگاه مرغوبکار را در رهن بانک گذاشته و با گرفتن یک وام ارزی که بدهی باشگاه استقلال را به ۳۵۰ میلیارد تومان بدهکاری تنها به بانک شهر افزایش داده، حالا ورزشگاه مرغوبکار در خطر از دست رفتن است. به گفته خطیر، استقلال بابت بدهکاری باید ماهی ۹ میلیارد تومان به بانک شهر بپردازد که فعلا نمی‌تواند این عدد را به این بانک پرداخت کند و بنابراین ممکن است دو سال آینده ورزشگاه مرغوبکار از دست استقلال برود.

به نظر می‌رسد با ادامه این شرایط آینده روشنی از لحاظ اقتصادی پیش روی دو باشگاه پرطرفدار پایتخت نباشد و در حال حاضر با توجه به مواردی که دیده می‌شود راه چاره برای استقلال و پرسپولیس رسیدن به حق پخش تلویزیونی است که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده است و از طرفی آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در FIFA و AFC هم می‌تواند بخشی از این مشکلات مالی را برطرف کند ولی با این تفاسیر و ادامه این روند یک بحران مالی شدیدتر از آنچه در حال حاضر در استقلال دیده می‌شود در آینده نه چندان دور مواجه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha