کد خبر 223478
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

 پیش بینی هواشناسی جهانی؛

امسال پاییز پُربارشی در انتظار ایران است

 امسال پاییز پُربارشی در انتظار ایران است

امسال هواشناسی جهانی پاییز پُربارشی را برای سال ۱۴۰۲ در ایران پیش‌بینی می‌کند که بیشترین بارش‌ها هم در جنوب و غرب کشور پیش‌بینی شده است؛ بر همین اساس شرکت آب منطقه‌ای فارس در نشست فصلی پاییزه مدیران بر لزوم آمادگی ستاد و شهرستان‌ها برای مدیریت سیلاب تأکید کرد.

به گزارش گروه استانی حیات؛ بر اساس گزارش ENSO (نوسان جنوبی ال‌نینو) از سیلاب و خشکسالی بلندمدت، گستره ایران در فصل پاییز با احتمال ۴۵ تا ۶۰ درصد بارشی فراتر از نرمال را تجربه خواهد کرد.

بیشترین بارندگی در پاییز امسال

بر اساس این گزارش، بیشترین بارندگی‌ها در پاییز سال جاری برای مناطق جنوب و غرب کشور و تنها در مناطقی از جنوب شرق کشور، بارندگی کمتر از نرمال پیش‌بینی‌ می‌شود.

کارشناس مدیریت منابع آب کشور نیز معتقد است: همزمان با فعال شدن پدیده ال نینو، بارش گسترده و افزایش دما در فصل پاییز پیش‌بینی می‌شود و احتمال وقوع پدیده سیلاب در این فصل بسیار محتمل است.

فارس در انتظار بارش‌های پاییزی

‌سال آبی جاری از نظر میزان بارندگی رتبه ۳۳ در میان ۵۴ سال گذشته را در اختیار دارد و پاییز سال گذشته یکی از خشک‌ترین پاییزهای دوره بلند مدت بوده است.

بنابر اظهارات مدیر کل هواشناسی فارس و براساس پیش بینی‌های هواشناسی و مرکز اقلیم شناسی کشور،آبان و ادامه پاییز پر بارش برای فارس پیش بینی می‌شود.

بدین ترتیب مدیریت سیلاب در دستورکار متولیان امر قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در نشست فصلی پاییزه مدیران بر لزوم آمادگی ستاد و شهرستان‌ها برای مدیریت سیلاب تاکید کرد و گفت: بارندگی‌های پاییز امسال بیش از نرمال پیشبینی شده و تمامی مدیران باید شرایط لازم برای مقابله با سیلاب و مدیریت روان‌آب‌ها را در نظر گرفته و امکانات لازم را مهیا کنند.

سیاوش بدری افزود: دستگاه‌های مرتبط پاییز امسال را پُربارش و بیش از نرمال پیشبینی کرده‌اند؛ لذا مدیریت سیلاب توسط منابع آب شهرستان‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند تلاشی مضاعف است.

ابلاغ هشدارها به شهرستان‌ها

وی اضافه کرد: همه هشدارهایی که مرکز تحقیقات آب در باره بارش‌ها و طغیان رودخانه‌ها صادر می‌کند باید به شهرستان‌ها ابلاغ شود تا موضوع مدیریت شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد : پیشبینی بارندگی بیش از نرمال در پاییز امسال موضوع مهمی است که باید مد نظر همه در حوزه ستادی و شهرستان‌ها قرار گیرد.

وی یادآور شد: سازه‌ها و منابع تأمین آب مانند چشمه‌ها و رودخانه‌هایی که بالا دست مراکز جمعیتی واقع شده‌اند و احتمال بروز خطر در مواقع پربارش در این مراکز وجود دارد، نیازمند بررسی کارشناسی و رفع مشکل هستند.

لزوم آبگیری بدون کوچکترین خطر

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اظهار کرد: آبگیری بدون کوچکترین خطری در حوضچه‌های تغذیه مصنوعی مهم است؛ بنا براین بررسی مسیل‌ها و رودخانه‌ها باید در اولویت قرار گیرد و بصورت حضوری بازدید شود تا آمادگی جذب سیلاب‌ها را داشته باشد.

بدری با بیان اینکه باید با تصرف‌های غیر مجاز برخورد قاطع شود، افزود: مدیران شهرستان‌ها چنانچه معبری بسته شده است حتما گشت های ویژه تشکیل دهند و این معابر شناسایی و مشکلات حل و فصل شود.

ضرورت پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار

وی همچنین بر لزوم پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار فارس از سوی مدیران و رؤسا تأکیدکرد و گفت: از جمله موضوعات مهم که در شهرستان‌ها باید به آن پرداخت، مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار فارس است؛ بازدید از طرح‌ها و مصوبات شهرستانی، مستمر مورد پایش و بررسی قرار گرفته و مدیران پس از سفرهای شهرستانی استاندار پیگیر مصوبات باشند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس عملکرد گروه‌های گشت و بازرسی که در حال گشت‌زنی در تمامی محدوده‌های مطالعاتی استان برای جلوگیری از تخلف هستند را نیز مهم دانست و گفت: مدیران شهرستان‌ها روی عملکرد گروه‌های گشت و بازرسی نظارت کامل داشته باشند؛ عملکرد این گروهها نباید موجب نارضایتی در جامعه شود در غیر اینصورت تمام عوامل بخصوص مدیر مربوطه باید پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: هر نوع تخلف در این حوزه غیر قابل چشم‌پوشی است و قاطعانه برخورد می‌شود ، شرکت آب منطقه ای فارس امکاناتی دراختیار این گروه‌ها قرار داده و انتظار دارد عملکردها در چارچوب قانون باشد.

بدری بر لزوم تکریم ارباب رجوع در شهرستان‌ها با سعه صدر تأکید کرد و گفت: این موضوع به عنوان یک اولویت نگریسته شود؛ پاسخ‌های منفی بصورت اقناعی و با توجیه کامل ارباب رجوع ارائه شود چراکه احترام به ارباب رجوع و تکریم آن یک کار خداپسندانه و یک وظیفه انسانی برای عموم مدیران و کارکنان است.

او تکریم خانواده شهدا و ایثارگران را با اهمیت دانست و افزود: در حوزه ایثارگران و خانواده معظم شهدا و جانبازان اقدامات خوبی انجام شده است؛ البته روابط عمومی و جهاد تبیین باید بیش از پیش مورد توجه باشد چراکه دشمن سعی دارد کارهای بزرگ را کوچک جلوه داده و مردم را خمود و نا امید ببیند.

برنامه برای خرید و نصب کنتورهای هوشمند

رییس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس درباره خرید و نصب کنتورهای هوشمند هم گفت: در عزم جدی وزارت نیرو به منظور تجهیز تمام چاهها به ابزار اندازه‌گیری تردیدی نیست منتها دراین حوزه باید اطلاع‌رسانی بهینه انجام شود، زیرا کنتورهای هوشمند نقش بسزایی در مصرف بهینه آب داشته‌اند، بنابراین در این زمینه بایستی فرهنگ سازی شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس بر لزوم اخذ سند تک برگ به منظور تثبیت مالکیت اراضی و املاک شرکت هم تاکید کرد و گفت: در موضوع اخذ سند تک برگ اراضی و تأسیسات در اختیار کارهای خوبی انجام شده و شهرستان‌ها دراین زمینه بسیار تلا ش کرده‌اند.

وی ادامه داد: تعامل و هم افزایی ثبت اسناد و املاک دراین حوزه بسیار قابل ستایش بوده و امید است بتوانیم تا سال آینده جشن سنددار شدن همه املاک شرکت را برگزار کنیم.

در ادامه این نشست مدیران شهرستانها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و موضوعات مطرح شده مورد ارزیابی، بررسی و پاسخگویی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha