کد خبر 223470
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

«حیات» بررسی می کند؛

پرونده ترمیم حقوق کارگران روی میز وزیر کار

پرونده ترمیم حقوق کارگران روی میز وزیر کار

کارگران در حالی ماه هاست از عقب ماندگی حقوق خود می گویند که وزیر کار در روزهای پایانی هفته گذشته اعلام کرد که در حال بررسی ترمیم حقوق کارگران هستیم و در هفته آینده در این مورد اطلاع رسانی می کنیم.  

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بحث حقوق کارگران محل اختلاف دولت و این قشر زحمتکش است؛ به طوری که دولت می گوید مسیر کنترل تورم در کشور آغاز شده؛ اما نمایندگان کارگران می گویند چون افزایش قیمت ها در مواد خوراکی و سایر نیازهای جامعه کارگری همچنان ادامه دارد و افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ بی اثر شده؛ بنابراین لازم است بار دیگر پرونده حقوق کارگران روی میز وزارت کار بیاید و دوباره بررسی شود تا ترمیم حقوق به زودی و تا قبل از پایان سال انجام شود.

در همین راستا نمایندگان کارگری چندین بار خواستار برگزاری جلسات شورای عالی کار با موضوع بازنگری دستمزد شده اند و اعلام کرده اند که هدف ما از برگزاری جلسه بیان مشکلات جامعه کارگری و پیدا کردن راهکاری برای تقویت قدرت خرید کارگران است. بنابراین کارگران می خواهند تا خواسته های آنها مطرح و مورد بررسی قرار گیرد تا شاید با ارائه راهکاری ازسوی دولت، نمایندگان کارگری قانع شوند.

راه حل دولت برای بهبود سفره کارگران

در همین رابطه، علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار نیز در شهریور ماه در مرود ترمیم حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ گفت: در قانون کار گفته شده با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت دستمزد تعیین شود، گفته نشده دقیقا بر مبنای این دو مولفه دستمزد تعیین شود.

معاون روابط کار وزارت کار ادامه داد: راه‌ حل دولت برای بهبود سفره‌ کارگران نه ترمیم مزد، بلکه یارانه است. خیلی از دوستان کارگری گفته‌ اند کارگران در دهک سه و چهار هستند، دولت سعی دارد با پرداخت یارانه و کالابرگ به دهک‌های یک‌ تا پنج آسیب‌ها را کمتر کند تا سفره‌ کارگران کوچک‌ نشود.

همچنین علی اصلانی، عضو هیات مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار کشور در همین رابطه گفت: در شورای عالی کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داد اگر نرخ تورم کنترل نشود یا اگر حقوق گروهی افزایش پیدا کند، حقوق جامعه کارگری نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: بنابراین اگر نرخ تورم کنترل نشود، وزیر کار و معاون امور کار قول دادند که جلسه شورای عالی کار با دستورالعمل دستمزد به زودی برگزار شود.

وزیر کار: در حال بررسی ترمیم حقوق کارگران هستیم

چند روز گذشته سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد ترمیم حقوق کارگران گفت: در حال بررسی موضوع ترمیم حقوق کارگران هستیم و هفته آینده در این مورد اطلاع‌ رسانی خواهیم کرد.

البته نکته مهم در این رابطه این است که دولتمردان معتقدند روند کنترل تورم آغاز شده و اجرای طرح کالابرگ کمکی برای تأمین بخشی از سبد معیشت جامعه از جمله کارگران است.

به نظر می ‌رسد این مسئله در دستور کار شورای عالی کار قرار ندارد؛ بلکه این خواسته کارگران از مسیر یارانه تشویقی در حال پیگیری است؛ همان طور که از ابتدای هفته گذشته، دهک‌های ششم و هفتم درآمدی همچون دهک‌ های یک تا پنج مشمول دریافت یارانه تشویقی طرح کالابرگ شده‌ اند. به این ترتیب که اگر دهک های ششم و هفتم ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری کنند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهند شد. البته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که به تدریج، دهک‌های هشتم و نهم درآمدی به طرح کالابرگ الکترونیکی اضافه خواهند شد. بنابراین به نظر می رسد مسیر مورد نظر دولت برای ترمیم حقوق کارگران نه افزایش نقدی حقوق، بلکه یارانه تشویقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha