کد خبر 223306
۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

یک اقتصاددان در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

کاهش نرخ بیکاری این بار با اشتغال زایی واقعی

کاهش نرخ بیکاری این بار با اشتغال زایی واقعی

عباس علوی راد، اقتصاددان با اشاره به کاهش یک درصدی نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل گفت: خبر طلایی آمار نرخ بیکاری، افزایش ۹۰۷ هزار شغل در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۱ است  که نشان می دهد دولت به تحقق وعده خود در مورد اشتغال زایی نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ نرخ بیکاری تابستان امسال ازسوی مرکز آمار ایران ۷.۹ درصد اعلام کرد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل، یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که در گزارش این مرکز، جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در تابستان امسال، ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار نفر افزایش یافته است؛ اما این میزان اشتغالزایی چه چشم اندازی نسبت به آینده بازار کار ایران نشان می دهد؟

دولت به وعده خود عمل کرد

عباس علوی راد، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این مورد به «حیات» گفت: تحول نخست در بازار کار ایران این است که خالص اشتغال در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۱ حدود ۹۰۷ هزار شغل اضافه شده و این خبر خوبی است زیرا نشان می دهد دولت به رقم یک میلیون شغلی که به طور متوسط برای هر سال وعده داده بود که محقق کند، نزدیک شده است.

وی در مورد دو تحول دیگر مهم بازار  کار کشور در تابستان ۱۴۰۲ ادامه داد: نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ در کل کشور به ۷.۹ درصد کاهش یافته و این در حالی است که این کاهش، ادامه کاهش نرخ بیکاری در فصل های قبل است.

احیای اشتغال در بخش کشاورزی پس از بحران کرونا

این اقتصاددان گفت: نکته طلایی کاهش نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ افزایش اشتغال خالص و نرخ مشارکت اقتصادی توام با کاهش نرخ بیکاری است. به همین دلیل، کاهش نرخ بیکاری توام با این دو شاخص می تواند یک تحول مهم در بازار کار تابستان ۱۴۰۲ باشد.

به گفته علوی راد، تحول سوم ایجاد ۵۸ هزار شغل به صورت خالص در بخش کشاورزی است. بنابراین عملا اشتغال زایی بخش کشاورزی پس از کاهش در دوران کرونا و آسیب هم اکنون مثبت شده و این خبر می تواند خبر امیدوارکننده ای برای اقتصاد ایران باشد.

دورنمای مثبت بازار کار ایران

این استاد دانشگاه با اشاره به دورنمای مثبت بازار کار ایران به «حیات» گفت: در کنار این تحولات بسیار مثبت که اشاره شد، ما هنوز در بازار کار ایران با یک سری پدیده های مخرب ساختاری مواجه هستیم که از دو یا سه دهه گذشته به دولت سیزدهم به ارث رسیده اند. ماموریت بعدی دولت محترم بعد از سر و سامان دادن مشکلات بازار کار ایران و حل تبعات کرونا بر بازار کار و بازگشت به حالت عادی، حل این پدیده های مخرب ساختاری است.

علوی راد این مشکلات را اینگونه تشریح کرد: بیکاری در بازار کار ایران یک پدیده چند سطحی است. شکاف اول، تفاوت نرخ بیکاری جنسیتی است به این معنا که نرخ بیکاری خانم ها در تابستان ۱۴۰۲ نزدیک به ۹ درصد در مقایسه با نرخ بیکاری آقایان بیشتر است. بنابراین یک شکاف جنسیتی بین نرخ بیکاری در ایران وجود دارد.

نرخ بیکاری بانوان بالاتر از نرخ بیکاری کل کشور

این اقتصاددان در مورد شکاف دوم بازار کار ایران به «حیات» گفت: شکاف دوم در مورد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها با نرخ بیکاری کل کشور است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در تابستان ۱۴۰۲ با وجود اینکه از سال ۱۳۸۰ به این طرف به پایین ترین سطح یعنی ۱۲ درصد رسیده؛ ولی در مقایسه با نرخ بیکاری کل کشور که ۷.۹ درصد است، هنوز نزدیک ۴.۱ درصد اختلاف دارد.

علوی راد افزود: این در حالی است که نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده در مقایسه با نرخ بیکاری مردان یا نرخ بیکاری کل کشور بالاست.

عدم توازن منطقه ای بازار کار ایران

این استاد دانشگاه با اشاره به نرخ بیکاری منطقه ای گفت: نرخ بیکاری استان های کل کشور تفاوت قابل ملاحظه ای با یکدیگر دارد. به طور مثال، نرخ بیکاری استانی مثل استان آذربایجان غربی که یکی از استان های دارای کمترین نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ بوده حدود ۵.۱ درصد است و نرخ بیکاری استانی مثل سیستان و بلوچستان ۱۲.۵ درصد است؛ یعنی بیش از ۷ درصد تفاوت نرخ بیکاری بین نرخ بیکاری بالاترین استان و پایین ترین استان در نرخ بیکاری وجود دارد که نشان دهنده عدم توازن منطقه ای بازار کار ایران است.

علوی راد در پایان خاطرنشان کرد: حل این شکاف ها، ماموریت هایی است که دولت محترم در گام بعدی بعد از سامان دادن بازار کار ایران و بازگشت به روال عادی پیش رو دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha