کد خبر 223283
۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

«حیات» گزارش می دهد؛

از تعرض تا مالخری در "دیوار"/ خشت و گل دیوار ناامن است

از تعرض تا مالخری در "دیوار"/ خشت و گل دیوار ناامن است

به گفته بسیاری از مسئولان خشت و گل "دیوار" نا امن است و از همین رو تعداد زیادی سارق و مالخر در بستر این اپلیکیشن به سودجویی می پردازند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، پس از طرح تشدید مبارزه با خریداران اموال مسروقه محرز شد بستر فعالیت بسیاری از سارقان و مالخران دستگیر شده در این طرح سایت و اپلیکیشن "دیوار" است.

گویا "دیوار" این روزها  بستر مناسبی برای ظهور و بروز جرایم متعدد و مختلف شده است. به همین خاطر برآن شدیم به بررسی عملکرد این اپلیکیشن بپردازیم.

سایت و اپلیکیشن نیازمندی های اینترنتی "دیوار"، بستری برای خرید و فروش کالاهای نو، دست دوم و جذب نیروهای خدماتی است که در تیرماه سال 91 راه اندازی شد.

در واقع در این پنل آگهی نیازمندی های میلیون های ایرانی در سرتاسر کشور ارائه می شود و طبق آمارهای رسمی همین اپلیکیشن تنها در سال 1400 حدود 140 میلیون آگهی منتشر و بیش از 53 میلیون دستگاه وارد این پنل شده است. البته وبگاه نیازمندی های اینترنتی "شیپور" نیز یکی دیگر از پنل های خرید و فروش کالا است که از سال 2012 آغاز به کار کرد.

کلاهبرداری و سودجویی در بستر "دیوار"

پس از ظهور "دیوار" در فضای مجازی بازار بسیاری از فروشندگان، دلالان و سمساری ها کساد شد تا جایی که در همان سال های ابتدایی بسیاری از افراد فعال در این حوزه بیکار شدند اما مدتی بعد همین "دیوار" بستر مناسبی برای این دلالان شد و به نحوی که این افراد هم اکنون در همین پنل به خرید و فروش می پردازند و به سودهای قابل توجهی می رسند.

حتی چند روز گذشته فیلمی عجیب در فضای مجازی دست به دست شد که شیوه کلاهبرداری و سرقت عده ای از "دیوار" را اطلاع رسانی کرد. در این شیوه فردی که خود را فروشنده جا می زند میان فروشنده و خریدار قرار می گیرد. به نحوی که آگهی فرد خریدار را با شماره تماس خود در "دیوار" منتشر می کند و وقتی خریدار برای جنس پیدا می شود از فروشنده اصلی بابت فروش جنس شماره حساب می گیرد و در اختیار فرد خریدار قرار می دهد. فرد خریدار از همه جا بی خبر نیز مبلغ جنس را به فروشنده حقیقی پرداخت می کند و سپس فروشنده متقلب بدون پرداخت هیچگونه مبلغی جنس را از فروشنده اصلی دریافت می کند.

در واقع تنها راه حل رهایی از کلاهبرداری های اینچنینی این است که پس از مشاهده آگهی در فضای مجازی خرید و فروش در فضای حقیقی و به صورت حضوری صورت پذیرد.­­­­­_

"دیوار" در کنار تمام منفعتی که برای میلیون های ایرانی داشت و شرایط خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم را بدون واسطه برای بسیاری از خانواده های ایرانی به ارمغان آورد بستر ایجاد جرایم مختلفی را نیز پدید آورد.

پس از ظهور جرایم متعدد در بستر سایت های نیازمندی های اینترنتی، برخی مسئولان مدعی اند که سایت های آگهی آنلاین از امنیت لازم برای استفاده از کاربران برخودار نیست و باید نسبت به قوانین آن بازنگری کرد.

حتی در همان سال های ابتدایی بسیاری از صنف های مختلف مدعی شدند "دیوار" سبب ایجاد حباب و تورم در بازار مسکن و خودرو شده است. البته در کنار این موضوع به تدریج پای افراد سودجو و کلاهبردار به این فضا باز شد.

هرچند که مسئولان این سایت با روش های متعدد احراز هویت و نظارت بر فعالیت آن تلاش کردند تا با سوء استفاده های احتمالی مقابله کنند اما مجددا این افراد سودجو با شیوه های جدید تر و حقه های مختلف به اقدامات خلاف خود ادامه دادند.

از تعرض تا مالخری در "دیوار"/ خشت و گل دیوار ناامن است

اظهار نظر مسئولان؛ خشت و گل این دیوارها امنیت ندارد

در واقع به گفته بسیاری از مسئولان حوزه امنیتی و قضایی خشت و گل این دیوارها امنیت ندارد و تاکنون چند ده هزار پرونده شکایت که خبر از وقوع کلاهبرداری و جرم در بستر "دیوار" می دهد در مراجع قضایی به ثبت رسیده است. لذا چندین سال است که چالش بزرگی میان مسئولان این سایت و پلیس فتا بر سر امنیت کاربران وجود دارد.

این کش مکش ها ادامه داشت تا اینکه سال گذشته مدیرعامل دیوار به جرم ترویج فساد و فحشا دستگیر شد. در واقع ماجرا از این قرار بود که پرونده این فرد به جرم فراهم آوردن موجبات فساد و فحشا از طریق جذب زنان تن فروش و اعتراض کاربران به دادگاه رفته بود.

همانطور که پیشتر نیز پای مدیران شرکت های استارتاپی به دلایل مختلف به دادگاه باز شده بود.

بدیهی است "دیوار" امکان بررسی انگیزه، سوء نیت و سوابق احتمالی تمام کاربران خود را ندارد اما ضروری است که با اهتمام ویژه تری به فعالیت خود ادامه دهد چراکه کاربران با اعتماد و اطمینان از بستر آن به این فضا مراجعه می کنند.

در چند روز گذشته با اجرای طرح تشدید مبارزه با خریداران اموال مسروقه تعداد زیادی سارق و مالخر دستگیر شد که تعدادی از آن ها اعتراف کردند جرم خود را در بستر "دیوار" انجام داده اند.

بیشتر بخوانید:

هشدار فرمانده انتظامی تهران بزرگ به مالخران و واحدهای تعمیرات موبایل +فیلم

دستگیری ۲۲۰ سارق و مالخر پایتخت در قالب ۵۳ باند

تعرض به 30 زن به بهانه جذب پرستار در سایت "دیوار"

مرد 39 ساله ای که به اتهام آزار 30 زن به بهانه جذب پرستار در سایت "دیوار" دستگیر شده است، جرم خود را اینگونه روایت می کند؛ " من در "دیوار" به سراغ آگهی های خانم های جوانی می رفتم که نسبت به پرستاری از سالمندان و کودکان و نظافت از منزل اعلام آماده کرده بودند. سپس با آن ها تماس گرفته و آدرس منزل مجردی که به صورت ساعتی اجاره کرده بودم می دادم. وقتی این افراد به خانه می آمدند با تهدید چاقو اموال ارزشمندشان را سرقت و به آن ها تعرض می کردم"

از این روایت وحشتناک تنها 10 الی 15 مورد شکایت وجود دارد درصورتی که فرد مجرم خود به 30 مورد اعتراف کرده است.

از تعرض تا مالخری در "دیوار"/ خشت و گل دیوار ناامن است

مالخری کارشناس نرم افزار در اپلیکیشن دیوار

در همین طرح فرد میانسالی دیگری را به جرم مالخری موتورسیکلت های سرقتی در "دیوار" دستگیر کرده بودند.

این فرد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات گفت: تا سال گذشته کارشناس نرم افزار یک شرکت خصوصی بودم اما پس از بیکاری و به توصیه یکی از دوستانم وارد این کار شدم. در واقع در این اپلیکیشن موتورسیکلت های سرقتی بدون سند را خریده و با نرخی بالاتر در بازار آزاد به فروش می رساندم.

پس از اعتراف این افراد برآن شدیم تا وظیفه سایت و اپلیکیشن "دیوار" را در قبال جرایم مرتکب شده از نگاه حقوقی بررسی نماییم. به همین خاطر با علیرضا طباطبایی هاشمی، کارشناس و وکیل سایبری به گفتگو پرداختیم. (اینجا)

همکاری دیوار با پلیس

طباطبایی در این باره به خبرنگار اجتماعی حیات می گوید: اگر اپلیکیشن دیوار نتواند هویت شخص آگاهی دهنده و فرد مجرم را شناسایی کند قطعا در جرم مقصر است و باید بابت این قصور توضیح دهد.

این وکیل سایبری ادامه داد: با توجه به عملکرد "دیوار" در روند احراز هویت و همکاری این اپلیکیشن با پلیس و در اختیار دادن اطلاعات فرد مجرم عملا "دیوار" جرمی مرتکب نمی شود.

پلیس فتا نیز همواره معتقد است که حمایت از استارتاپ ها وظیفه ذاتی این ارگان است اما اگر در این اپلیکیشن ها بستر به خطر افتادن امنیت مردم فراهم شود پلیس به این امر ورود خواهد کرد.

حال باید دید با توجه به اظهارات سارقان و مالخران دستگیر شده اخیر، پلیس و دستگاه قضا چه سیاستی را در جهت مقابله و برخورد با این موضوعات در نظر می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha